"امید کرامتی عالی" در گفتگو با باشگاه خبرنگارن مطرح کرد:

خاطره شیرین "خانه پدری" تاحضور در"باغ سرهنگ"

امید کرامتی عالی،‌ آهنگساز؛ در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران از خاطره شیرین "خانه پدری" تاحضور در "باغ سرهنگ" سخن گفت.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ امید کرامتی عالی آهنگسازی موفق در عرصه تلویزیون کشورمان است که در زمینه تلفیق موسیقی پاپ و سنتی با آثار و متون مذهبی به تجربه‌های شنیدنی دست‌زده است.  

این آهنگساز جوان تجربه ساخت موسیقی آثاری همچون"باغ سرهنگ"، "ساعت شنی" و"زمانی برای فراموشی" را درکارنامه هنری خود به یادگار دارد. به همین خاطر گفتگویی با او انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.  


1- آقای کرامتی، وقتی برای نخستین بار صدایتان را شنیدید چه حسی پیدا کردید؟

به نظر من این سوال باید از شنوندگان پرسیده شود و در واقع این مردم هستند که باید در مورد هر هنری در نهایت قضاوت کنند ولی در پاسخ شما باید عرض کنم که من غیر از آهنگسازی و نوازندگی این افتخار را داشته‌ام که در سریال "خانه پدری" به کارگردانی فریدون حسن‌پور و سریال "من یک مستأجرم" به کارگردانی "پریسا بخت‌آور" و نویسندگی همسر "اصغر فرهادی" و فیلم سینمایی"آغاز دوم" به کارگردانی"مهشید افشارزاده" تیتراژ آثار بخوانم و پس از پخش این آثار احساس کردم که مخاطبان این مجموعه‌ها از آهنگسازی و خوانندگی من راضی بوده و کار را پسندیده‌اند.  


2- فکر می‌کنید در خوانندگی نیز مانند آهنگسازی موفق می‌شوید؟

همانطور که در سوال قبلتان عرض کردم آثاری که غیر از آهنگسازی خوانندگی کردم مربوط به 10 سال پیش می‌شود و پس از آن هم گرچه از طرف دوستان و شرکت‌های هنری پیشنهاد تهیه آلبوم به من شد ولی احساس کردم که دغدغه بیشتر من آهنگسازی است و در هنر موسیقی به اعتقاد من احساس حرف اول را می‌زند و به این دلیل بیشتر به آهنگسازی پرداخته‌ام ولی با تمام این احوال و تجربه فراوانی که با خواننده‌های مختلف داشته‌ام تصمیم دارم که یک آلبوم به خوانندگی خودم تهیه کنم و فکر کنم پس از انتشار آن آلبوم و کسب نظرات کارشناس‌های موسیقی و مخاطبان باید دید که تا چه اندازه موفقیت آمیز می‌شود.  


3-کمی در مورد آهنگسازی سریال"باغ سرهنگ" توضیح دهید؟

در سریال"باغ سرهنگ" با مشاوره‌هایی که با خانم فلورا سام نویسنده و کارگردان و آقای مجید اوجی به عنوان تهیه کننده کار انجام دادیم تصمیم گرفتیم که از چند مدل گوناگون موسیقی برای این کار استفاده کنیم. در واقع خود سریال این ظرفیت را داشت که در تیتراژ اول آن به خاطر وجود کاراکتر ارسلان که روح به جا مانده از صد سال پیش بود از حال و هوای قدیمی و مرسوم همان دوره بهره ببریم و من هم بر اساس شعر زیبایی که سروده شده بود قطعه‌ای در دستگاه ماهور و ترکیب‌بندی سازی همان دوره ساختم که با آواز امیرحسین مدرس کامل شد و در تیتراژ پایانی که براساس کاراکتر هادی که خواننده نسل جوانی امروزی است و در دو سکانس استودیو در اواسط سریال و سکانس کنسرت در آخرین سکانس سریال، یک قطعه پاپ ساختم که علیرضا روزگار هم خوانندگی‌ای قطعه را انجام داد و خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفت.  

در مورد موسیقی این سریال هم تقریبا همین اتفاق افتاد یعنی براساس مضمون سریال تم‌های مختلفی از جمله موسیقی فولکوریک گیلانی برای کاراکترهای شمالی فیلم و موسیقی کلاسیک که به صورت طنز اجرا شد و موسیقی ایرانی و ژانر ترسناک و اکشن و فضا‌سازی‌های گوناگون بنا به لحظات مختلف این سریال ساخته شد البته ناگفته نماند که حضور خانم سام که خودشان هم موزیسین هستند در طراحی این قطعات کمک بزرگی بود و همیشه از کار کردن با وی لذت برده‌ام.  


4- چه سختی‌هایی در روند آهنگسازی این سریال وجود داشت؟

باید عرض کنم که در مسیر آهنگسازی هر سختی را به جان خرید‌ه‌ام و عاشقانه حرفه و هنر خودم را که جز لطف خدا چیز دیگری نیست دوست دارم فقط خواهشم از مسئولان این است به مقوله هنر و به خصوص موسیقی توجه بیشتری داشته باشند تا نسل جوان ما به درستی از این موهبت الهی بهره‌مند شوند و اگر نتوانیم شکل صحیح موسیقی را به موقع و درست عرضه کنیم هنر موسیقی به شکل نامتعارف و مخرب در تفکر جوان جای می‌گیرد و در جامعه سبب خیلی از ناهنجاریها و معضلات می‌شود و این امر مگر با تعامل و مهربانی بین مسئولان و هنرمندان کشور میسر نمی‌شود.   


5-  رمز موفقیت نهفته در کارهایتان را در چه می‌دانید؟

توکل برخدا و پرهیز از غرور ، تلاش، تحقیق و مشورت.  


6- یک آهنگساز چطور می‌تواند از خوب یا بد بودن کارش اطمینان پیدا کند؟

معمولا کاری که از دل یک هنرمند برخاسته باشد به دل مردم هم می‌نشیند و هنرمند خیلی زود در جامعه بازتاب کارش را مشاهده می‌کند. 
 

7-آهنگسازی کجای مسیر زندگیتان قرار دارد؟

تا جایی که از اطرافیانتان و خانواده‌ام غافل نشوم.  


8- چه وقت موسیقی ما به فالش شدن نزدیک می‌شود؟

جایی که قلب ما فالش می‌زند.


9- سخترین کار زندگیتان؟

رودرواسی  


10- خوش شانسی زندگیتان؟

همسر و فرزندان خوب  


11- یک اتفاق مهم در زندگیتان؟

دوستان خوب که کم هم نیستند.  


12- موفقیتتان را مدیون چه کسانی هستید؟

لطف خدا و مادرم و دوستان خوب...  


انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ع ص
۱۷:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
آهنگ تیتراژ پایانی خانه پدری بت خوانندگی آقای کرامتی معرکه و بی نظیره و همیشه افسوس میخورم که دیگه ترانه ای نخوند ،
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۲۳:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
موسیقی های امید کرامتی رو خیلی دوست دارم . خیلی متفاوت و مدرن هستش . و از خلاقیت بالایی برخورداره .و ممنون از باشگاه خبرنگاران
آخرین اخبار