تکرار بخش اول/قدمیاری در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

تشکل‌های دانشگاه آزاد سالم‌ترین مشارکت‌های سیاسی را دارند/ در دوره ریاست گذشته دانشگاه آزاد، نگاه متوازن به تشکل‌ها صورت نگرفت

رئیس تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد گفت: تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد جزء سالم‌ترین و فعال‌ترین حوزه‌های جنبش دانشجویی در مشارکت‌های سیاسی جامعه بودند و پای‌بندی به نظام و ولایت فقیه و همچنین دغدغه‌های اصلی کشور جزء حساسیت‌های‌ آن‌ها بوده است که ما این روند را تقویت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دانشگاه آزاد که یکی از مؤسسات آموزشی معتبر کشور بوده که تشکل‌های دانشجویی فعالی را برای حضور در عرصه‌های مختلف دارد که یکی از آن‌ها تشکل‌های سیاسی است که به تحلیل و نقد مسائل سیاسی روز داخلی و خارجی می‌پردازد؛ از این‌رو لازم دانستیم تا با "علی قدمیاری" رئیس تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد در زمینه اهداف و فعالیت‌های این جنبش دانشجویی گفتگوی مفصلی داشته باشیم که در زیر می‌خوانید.

چارچوب‌های تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد چگونه است و دانشگاه آزاد به این تشکل‌ها چه نگاهی دارد؟  
   
قدمیاری: مرجع تشکل‌های اسلامی دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد و دولتی و سایر دانشگاه‌ها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که بر همین اساس چارچوب‌های تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد نیز طبق آئین‌نامه‌ها و قوانین مصوب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده است که این شورا بر فعالیت‌های آن‌ها نیز نظارت می‌کنند  
 
تشکل‌های دیگری نیز با عناوین مختلف که مشمول این آئین‌نامه نیستند؛ هم‌چون کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های ورزشی و علمی وجود دارند که در چارچوب‌های مختص خودشان فعالیت می‌کنند.  
   
چه تعداد تشکل در دانشگاه آزاد فعالیت دارند؟  
   
با توجه به آئین‌نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان فعال و غیر فعال بودن تشکل‌ها به قانونی بودن و انتخابات آن‌ها بستگی دارد و در حال حاضر بیش از 550 تشکل فعال از مجموعه دانشگاه آزاد در حوزه دبیرخانه تشکل‌ها مشخص شده است که حدود 250 تشکل دانشجویی، 150 تشکل‌های اساتید و 150 هیئت‌ مذهبی هستند.  
   
در بعضی موارد که ادامه تحصیل مسئولان برخی تشکل‌ها پایان می‌یابد، دیگر انتخاباتی صورت نمی‌گیرد و آن تشکل از حالت فعال خارج می‌شود.
   
چه آئین‌نامه‌ای را برای تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های ورزشی و کانون‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه آزاد مطرح می‌کنید؟  
   
با توجه به ماهیت و تخصص فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها، آئین‌نامه خاص همان نهاد توسط معاونت مربوطه اعلام می‌شود و از آنجایی که فراگیرترین فعالیت دانشجویی مربوط به تشکل‌ها است، آن‌‌ها نیز در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کار می‌کنند.
   
در دانشگاه آزاد 4 دسته فعالیت دانشجویی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها تشکل‌های اسلامی_ سیاسی دانشجویی است. کانون فرهنگی و هنری، انجمن‌های ورزشی و علمی نیز جزء این 4 دسته به شمار می‌آیند. 

رویکرد تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد چیست؟ و در مسائل سیاسی به خصوص انتخابات حضور و تاثیرگذاری آن‌ها بر جامعه مخصوصا دانشجویان چگونه بوده است و می‌خواهید تشکل‌ها در بینش سیاسی به کدام سمت بروند؟
 
بیش از نیمی از جنبش دانشجویی فقط در مجموعه دانشگاه آزاد است چرا که این مجموعه گستردگی و جمعیت بالای دانشجویی و فارغ‌التحصیل دارد.
 
تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد جزء سالم‌ترین و فعال‌ترین حوزه‌های جنبش دانشجویی در مشارکت‌های سیاسی جامعه بودند و پای‌بندی به نظام و ولایت فقیه و همچنین دغدغه‌های اصلی کشور جزء حساسیت‌های‌ آن‌ها بوده است که ما این روند را تقویت می‌کنیم.  
   
کمترین آسیب‌ها و مشکلات در فعالیت‌های سیاسی متوجه دانشگاه آزاد بوده که به دلیل ساختار و ماهیت مطلوب نظام دانشگاهی این مجموعه است و باید شور و نشاط سیاسی دانشجویان تقویت شود که در سنوات گذشته کمرنگ بوده است.  
    
نگاه به مطالبات مقام معظم رهبری برای ما اهمیت بالایی برخوردار است و تشکل‌های دانشگاه‌های آزاد دو خط قرمز دارند که یکی پای‌بندی به منویات مقام معظم رهبری و دیگری اجرای قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی است که هر کسی در چارچوب این خط قرمزها فعالیت کند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
 
کسانی که از افراط و تفریط دور هستند و سلیقه سیاسی همسو و یا منتقد به دولت دارند محترم می‌باشند که باید به همه آن‌ها با نگاه عادلانه برخورد شود.  
   
مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر فعالیت سیاسی دانشگاهی کردند، اما ایشان دغدغه‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آن‌ها اجتناب از سیاست‌ورزی و سیاست‌بازی است. یکی‌دیگر از دغدغه‌های رهبری این است که دانشگاه نباید جولان‌گاه و باشگاه سیاسی احزاب شود.
 
دانشگاه آزاد اسلامی پایگاه افراد خاصی نیست چراکه همه سلایق سیاسی محترم هستند و باید امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها به صورت عادلانه و قانون‌مند برای همه سلایق سیاسی وجود داشته‌ باشد و افراد با سلایق مختلف به گونه‌ای به فعالیت‌های آموزشی می‌پردازند که به حیطه علمی و اصلی دانشجویان لطمه وارد نشود. 
   
نکته‌ای که درباره دانشگاه آزاد می‌توان با صراحت مطرح کرد این است که این مجموعه به هیچ گروه، جریان و طیف‌های سیاسی که دارای فعالیت‌های غیرقانونی هستند و در راستای ضوابط نظامی کار نمی‌کنند؛ اجازه هیچ‌گونه فعالیت را نمی‌‌دهد و البته سعی داریم که ارتباط با جریانات بیرون دانشگاه نیز سازماندهی کنیم.    
   
فعالیت تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد در دوره‌های گذشته چگونه بود و وجه تمایز آن‌ها چیست؟  
   
دانشگاه آزاد دارای سه دوره مدیریتی است که یکی دوره حاکمیت اولیه و دیگری دوران کوتاه مدت 2 ساله بود و دوره پیش رو که میرزاده مدیریت آن را بر عهده دارد.    
 
تفاوت دیدگاه تشکل‌ها در دوره اول را باید با نوپا بودن آن‌ها در نظر گرفت  که دانشجویان آشنایی چندانی با فعالیت سیاسی نداشته و بیشتر به فعالیت‌های علمی می‌پرداختند.    
 
در دوره دوم نگاه متوازن به تشکل‌ها بهم خورد و نگاه میانه‌رو و اعتدال در تشکل‌ها صورت نگرفت و به طور کلی براساس آمار و ارقام حمایت از تشکل‌ها کمرنگ شد ومشارکت سیاسی دانشجویان کاهش یافت؛ به عنوان مثال بیش از 200 واحد دانشگاه آزاد از 460 واحد این مجموعه، در این دو سال حتی یک تشکل نیز نداشتند و دیگر تشکل‌هایی که در دوره اول فعال بودند، غیرفعال و اضمحلال شدند.
   
طبق ارکان باید تمامی استان‌ها نماینده تشکل‌ها داشته باشند که در 15 الی 20 استان نماینده تشکل‌ها وجود نداشت و تشکل‌ها به صورت خودجوش کار کرده و ساماندهی نشده بودند و این نشان دهنده این است که شاید به برخی استان‌ها نگاه ویژه‌تری می‌شده.
 
برداشت ما این است که در دوره دوم دبیرخانه تشکل‌ها که باید بیش‌تر نقش ستادی و هماهنگی داشته باشد؛ هدایت و مدیریت تشکل‌ها را در دست می‌گرفته. در صورتی که تشکل‌های دانشجویی همیشه باید استقلال و هویت مستقل خود را حفظ کنند.  
 
تشکل‌های سیاسی گروهی از دانشجویان علاقه‌مند هستند که در چارچوب یک سلیقه سیاسی طبق ضوابط و قوانین  فعالیت می‌کنند که باید از آن‌ها حمایت شود و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، دبیرخانه تشکل‌ها نباید اعمال مدیریت کنند بلکه باید صرفأ جهت‌گیری‌ها و مکانیسم‌های کلی تشکل‌ها را مورد هماهنگی و پشتیبانی قرار دهند.
  
در دوره دوم در توزیع منابع از 2.5 میلیاردی که برای تشکل‌ها وجود داشت تنها کمتر از 10 درصد آن به طور مستقیم در قالب یارانه به آن‌ها داده شد، در صورتی که باید بخش عمده به آن‌ها تعلق می‌گرفت.

همچنین از اعتبارات نشریات دانشجویی نیز تنها کمتر از  6 میلیون تومان از کل بودجه کشوری به آن‌ها داده شد که بقیه درصد این منابع برای سوبسیت صرف شده است.
   
دانشجویان باید در دانشگاه در فضای تربیت علمی و فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند که این امر با مشارکت در فعالیت‌های سیاسی شکل خواهد گرفت و به نظر می‌رسد که یکی از تفاوت‌های دوره دوساله اخیر با اکنون این است که به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی کمتر توجه می‌شده، در صورتی که  ریاست این دوره دانشگاه آزاد به فعالیت دانشجویی معتقد است و از 16 آذر که حضور طولانی در بدنه دانشجویی داشت، دستور اکید داد که از تشکل‌ها حمایت ویژه شود و بودجه سال 93 آن‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و شورای دبیرخانه احیا شود و نشریات دانشجویی که زبان گویای فعالیت سیاسی دانشجویان است، مورد حمایت قرار گیرد.  
 
رئیس این دوره دانشگاه آزاد، سیاست اعتدالی دارد و برای منویات مقام معظم رهبری اهمیت ویژه‌ای قائل بوده و خواهان این است که از افراط و تفریط‌های سیاسی با جدیت اجتناب شود و در عین فرصت عادلانه برای همه فعالان سیاسی در چارچوب نظام، دانشگاه آزاد اسلامی دست‌آویز و جولان‌گاه یکسری فعالان سیاسی برون‌دانشگاهی نشود.  
 
آیا در دوره گذشته فرصت برای گروه‌های سیاسی در دانشگاه آزاد به طور عادلانه برقرار بوده است؟  
 
متاسفانه در دوره گذشته فرصت عادلانه برای تمامی سلایق سیاسی وجود نداشته و در دوره جدید از زمان 13 آبان تاکنون مشخص است که سعی شده طیف‌های معتدل اجازه حضور در دانشگاه داشته باشند.
 
معتدل بودن به معنای همسویی با دولت یا جناح خاصی نیست، بلکه باید تنوع سیاسی در دانشگاه برقرار باشد که مسئولان فقط از افراط و تفریط‌‌ها جلوگیری کرده و سند سیاسی‌ افراد را برای حضور در دانشگاه مورد بررسی قرار دادند تا  فرصت برابر را درهمه جا حاکم  شود و به وضعیت‌ آموزشی دانشجویان لطمه نخورد.
 
بخش پایانی این گفتگو را در همین صفحه بخوانید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار