علی زر افشان در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سیاست آموزش و پرورش مبنی بر اجبار دانش آموزان به تحصیل در مراکز فنی وحرفهای با بیان اینکه در برخی شرایط اجبار به سمت رفتن نبوده بلکه به سمت نرفتن است اظهار داشت: سیاست آغاز شده آموزش و پرورش در جهت گرایش دانشآموزان به سمت شاخه های فنی و حرفهای و ممانعت از ورود بسیار آنان به رشتههای نظری است.
وی به توزیع نامتوازن دانشآموزان در رشتههای نظری وفنی وحرفهای اشاره کرد و افزود: تحصیل 45 درصد دانشآموزان در رشته تجربی و 55 درصد آنان در رشتههای ریاضی و فیزیک و علوم انسانی بیانگر توزیع نامتوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی بوده و سیاست آموزش و پرورش تنها در جهت متعادل نمودن عنوان این توزیع است ضمن اینکه در این رویکرد به علائق دانشآموزان نیز توجه میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش به طراحی فرمی مبنی بر تعیین عواملی جهت امتیاز دهی به تحصیل دانشآموزان در رشتههای تحصیلی اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط متفاوت مناطق مختلف کشور نحوه تعیین امتیاز در این فرم تغییر متمرکز بوده و با توجه به شرایط استانها صورت میپذیرد.
*پذیرش دانشآموزان سال دوم متوسطه با توجه به سیاستها و نیاز استانها ذرافشان با تاکید بر اینکه اجرای این طرح به معنای الزام دانشآموزان به تحصیل در رشتههای فنی نیست ادامه داد: رویکرد اتخاذ شده نوعی اجبار مثبت در جهت تحقق اهداف وبرنامههای استانهای کشور با توجه به سیاستهای منطقه و علائق و استعداد دانشآموزان است.
وی اظهار داشت: به تعبیر دیگر تحصیل دانشآموزان در رشته های تحصیلی باید متناسب با شرایط و نیاز استانها باشد، به طوری که اگر دراستانی پوشش تحصیلی فنی و حرفهای 45 درصد است، جذب دانََشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای باید در آن استان متوقف شده به سمت رشتههای نظری سوق یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشآموزان باید به این امر واقف گردند که ورود آنان به رشتههای خاص بر اساس چارچوب و منطق صورت پذیرفته است افزود: هدایت تحصیلی در سال تحصیلی آینده به عنوان منطق ما برای گفتگو با دانشآموزان و خانوادههای آنان خواهد بود.
ذرافشان در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون نیز در بدو ورود دانشآموزان به سال دوم متوسطه فرمهای هدایت تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد خاطر نشان کرد: اولویتهای تعیین شده در این فرمها از سال تحصیلی آینده براساس نیاز و سیاست استانها و نیز استعداد و علاقه دانشآموزان خواهد بود.
انتهای پیام/