عضو سابق سیا:

لفاظی ضد ایرانی نتانیاهو دیگر خسته‌کننده شده است

"پل پیلار" در مقاله ای با اشاره به اظهارات ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو ،گفته های نخست وزیر رژیم صهیونیستی را سراسر دروغ و یاوه توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشنال اینترست، "پل پیلار" که 28 سال سابقه فعالیت در سیا را در کارنامه خود دارد،  در یادداشتی تحت عنوان" بیهوده گویی ضد ایرانی نتانیاهو" اظهارات روز گذشته نتانیاهو در نشست سالانه آیپک در خصوص ایران را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به این که این گفته ها حتی به نفع منافع امریکا نیست آنها را کاملا بی اساس و دروغ دانست.

پیلار از اعضای سابق سیا  و استاد دانشگاه جورج تاون  معتقد است نتانیاهو با تکرار دروغ های خود سعی دارد آنها را در بین مخاطبان جا بیندازد و دروغ های خود را به آنها بقبولاند.

 استاد مرکز مطالعات دانشگاه جورج تاون در مقاله خود می نویسد، لفاظی خسته کننده بنیامین نتانیاهو علیه ایران ویژگی های یک عقده عادت‌وار را به خود گرفته که هر روز از حقیقت ، واقعیت، و هدف ظاهری خود بیشتر و بیشتر زاویه می گیرد. گویی نتانیاهو –در پیگیری  هدف واقعی خود یعنی  منزوی  نگه داشتن ایران ، جلوگیری از هر گونه توافق ایالات متحده با  ایران، و نگه داشتن سایه شبح تهدید ایران به طور دائم بر سر هر چیز دیگری که او ترجیح می دهد در مورد آن صحبت نکند- به سطح  یک ورد تکراری " ایران بد، خیلی بد " نزول پیدا کرده و اهمیتی نمی‌دهد که واکنش ها به آنچه که می گوید نشان می دهد گفته هایش بیهوده است.

"پیلار" ادامه داد: بجز شعارهای ضد آمریکایی که به طور گسترده ای و اغلب شنیده می شود، سخت است که فکر کنیم رهبر و یا دولت دیگری اینطور خود را وقف بدگویی و بهتان بی وقفه  علیه کشور دیگری، حداقل کشوری که در حال حاضر جنگی را علیه کشورفرد بدگو به راه نینداخته است، کرده باشد. حمله به ایران بیشتر نیمه اول سخنرانی روز سه شنبه نتانیاهو در آیپک  را به خود اختصاص داد. هاآرتص متن سخنرانی را به همراه نموداری که تعداد دفعاتی که کلمات خاصی استفاده شده را نشان می دهد، منتشر کرده است. در کل  سخنرانی "ایران" به مراتب بیش از هر کلمه دیگری غیر از اسرائیل گفته شده است. شاید این تکرار بی امان نشان دهنده سرخوردگی نتانیاهوازناکامی های اخیر خود در مجاب کردن کنگره آمریکا برای سنگ اندازی در مذاکرات هسته ای از طریق  وضع تحریم های جدید توافق شکن باشد. شاید او همچنین احساس می کند برای برگرداندن توجه ها از بحران اوکراین به شبح ایران باید حملات خود را تشدید کند.

وی افزود: در مورد این موضوع   خروج دروغ از دهان نتانیاهو  همچنان ادامه دارد. شاید این تکنیک باوراندن چیزی به مردم  در اثر تکرارمکرر آن مطلب  در حال نتیجه دادن است ، زیرا برخی از همان دروغ ها از دهان اعضای کنگره بیرون می آید. به عنوان مثال، او به این مطلب اشاره کرد که باید به ایرانیان فشار  آورد تا" برنامه سلاح های هسته ای خود را رها کنند. " طبق گزارش جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ، ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته ای  نداشته است وسرویس اطلاعاتی اسرائیل هم با این یافته مخالفتی ندارد.

 پیلار در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد،نتانیاهو گفت که «ایران آشکارا  خواستار نابودی ما ( یعنی اسرائیل ) است . "(:رئيس جمهور سابق ایران یک بار یک عبارت استعاری را به کار برد که اشتباها به چیز دیگری ترجمه شد.)

این عضو سابق سیا مدعی شده است که در واقع، دولت کنونی ایران می گوید اگر مشکل فلسطین حل شود آن وقت برای ایران   به رسمیت شناختن رسمی  اسرائیل امکان پذیر خواهد بود.

او در ادامه می گوید:نتانیاهو تأکید کرد که ایران " همچنان به ساخت موشک های بالستیک قاره پیما ادامه می دهد . " نه : هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال ساخت موشک های بالستیک قاره پیما و یا حتی موشک های بالستیک میان برد(با برد 1000تا  5500 کیلومتر) است. ایران دارای موشک های بالستیک با برد متوسط 1000 تا  2000 کیلومتر است، اما آزمایش و توسعه حتی این موشک ها هم به تازگی متوقف شده است.

پیلار ادام داد: دربخش آغازین سخنرانی که در آن نتانیاهو به کمک های پزشکی و دیگر کمک های انسان دوستانه ای که اسرائیل به خارج ارسال کرده ، او  مدعی شد که ایران هیچگاه چنین کاری نمی کند چرا که " تنها چیزی است که ایران به خارج از کشور می فرستد موشک و تروریست است ."نه اینطور نیست : در واقع ایران کمک های پزشکی و  انسان دوستانه  مشابهی انجام می دهد. به همین ترتیب اظهارات تحلیلی نخست وزیر اسرائیل نیز دور از واقعیت است.  او هنگام بحث  در مورد هدف غیر ممکن و توافق شکن خود یعنی عدم غنی سازی اورانیوم توسط ایران ،گفت که " اجازه دادن به ایران برای غنی سازی اورانیوم  سیل بند های گسترش سلاح های هسته ای در خاور میانه و سراسر جهان را باز می کند. " اما ایران قبلا مدتی اورانیوم غنی سازی کرده است ، و هیچ سیل بندی هم باز نشده است. حتی اگر ایران ، بر خلاف سیاست فعلی آن، تصمیم داشت سلاح هسته ای بسازد ، باز هم بعید بود دروازه ای باز شود .

"پل پیلار" افزود: نکته ای که در سخنرانی طولانی وشدیداللحن  نتانیاهو وجود نداشت دوراندیشی فردی بود که خود در یک خانه شیشه ای زندگی می کند که باید مراقب باشد به طرف کسی سنگ پرتاب نکند. به عنوان مثال، در کنار تعریف از خود برای کمک های پزشکی که نتانیاهو می گفت اسرائیل  برای فلسطینیان نوار غزه فراهم کرده است ، او به بدبختی که اسرائیل بر مردم ساکن همان منطقه ازطریق محاصره خفه کننده و تخریب نظامی تحمیل کرده هیچ اشاره ای نکرد. و در کنار همه هشدارهایش در مورد سلاح هسته ای احتمالی ایران البته او هیچ اشاره ای به این نکته نکرد که اسرائیل تنها  دارنده سلاح های هسته ای در خاورمیانه است ، که کاملا خارج از هر گونه رژیم های بین المللی است و حتی وجود آنها پذیرفته نشده است . با توجه به اینکه مهم ترین چیز مسئله سیاست در حال حاضر مذاکرات هسته ای است ، هیچ منطقی هم در  گفته های نتانیاهو نبود. اگر هدف نتانیاهو واقعا اطمینان از جلوگیری از ادامه  برنامه اتمی ایران است ، و نه اطمینان از ماندگاری مسئله برنامه احتمالی سلاح اتمی ایران ، باید از مذاکرات حمایت کند نه این که سعی کند آنها را خراب کند. حتی اگر کسی هم تمام آن بهتان ها را باور کند ، آنها یا به مذاکرات هسته ای هیچ ارتباطی ندارد. 

در پایان این گزارش آمده است: با گوش دادن به سخنرانی هایی مانند این، جای تعجب است که بسیاری از اسرائیلی ها از خطا ها و گناهان رهبری که کشور خود را به درگیری و تقابل بی پایان سوق می دهد، چشم پوشی می کنند. و جای تعجب است که بسیاری از آمریکایی ها ، از جمله کسانی که شیفته اسرائیل هستند، تحت تاثیر او هستند .  اما نتانیاهو در جهت منافع دولتی که آنها شیفته آن هستند عمل نمی کند چه رسد به منافع امریکا. هنری سیگمن نویسنده می گوید: این که بگوییم نتانیاهو یک رهبر با دیدگاه های خیالی نیست، در واقع ، حقیقت را کتمان کرده ایم. در واقع نتانیاهو متخصصی باهوش در فنون جنگی است که می داند چگونه بر سر قدرت باقی بماند. این هدف که به اعتقاد او خدشه ناپذیر است بر همه چالش های داخلی و بین المللی که اسرائیل با آنها مواجه است ، ارجحیت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار