لاوروف در گفتگو با کاترین اشتون؛

توافقنامه فوريه بايد اساس ايجاد صلح و ثبات در اوکراين باشد/ روسیه و اوکراین از مدت‌ها پیش توافقنامه‌هایی درباره حضور نیروهای روسی در کریمه داشته‌اند

وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با کاترین اشتون اعلام کرد توافقنامه‌ای ماه فوریه بین رئیس جمهور اوکراین و مخالفان باید اساس ایجاد ثبات در این کشور باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز،وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در گفتگو با کاترین اشتون مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است توافقنامه‌ای که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا و در تاریخ 21 ماه فوریه بین رئیس جمهور اوکراین و مخالفان امضا شد، باید به عنوان پایه و اساس برای ایجاد ثبات در شرایط در این کشور در نظر گرفته شود.

طبق این بیانیه، لاوروف در دیدار روز سه‌شنبه با اشتون تاکید کرد عادی سازی شرایط در اوکراین باید بر مبنای اصول اساسی توافقنامه در مورد تعدیل‌سازی بحران، صورت گیرد.


 کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مادرید پایتخت اسپانیا با یکدیگر گفتگو کردند. سرگئی لاوروف در این دیدار گفت همه طیف های جامعه اوکراین باید در گفتگوهای ملی مشارکت داده شوند.

لاوروف و اشتون درباره راههای حل بحران اوکراین و مواضع روسیه و غرب در این زمینه گفتگو کردند. این دیدار پس از جلسه فوق العاده شورای اتحادیه اروپا در امور خارجی صورت گرفت.در این جلسه امکان تحریم روسیه و تعویق گفتگوها برسر توافقنامه تسهیل صدور ویزا میان روسیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

خبرنگار روسیا الیوم گفت: در همه دیدارهایی که لاوروف این روزها انجام می دهد موضوع اوکراین در صدر گفتگوها قرار دارد.ب طور مثال از لاوروف پس از دیداری که با مقامات ارشدتونسی داشت درباره علت حضور نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه پرسیده شد و وی در پاسخ گفت که این  اقدام نقض قوانین بین المللی نیست زیرا روسیه و اوکراین از مدتها پیش توافقنامه هایی درخصوص حضور نیروهای مسلح روسی در شبه جزیره کریمه داشته اند. یک منبع دیپلماتیک گفته است مذاکرات لاوروف و کشورهای غربی و خصوصا مذاکرات وی با اشتون و فرانک اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز از مسکو به نقل از لاوروف افزود در توافقنامه ماه فوریه اصلاحات در قانون اساسی به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که امکان تحقق خواسته‌های همه مناطق در اوکراین را فراهم آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار