معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم:

در "فعالیت‌های فرهنگی" نباید شتاب زده عمل کنیم/ "کرسی‌های آزاد اندیشی" بستری برای رشد جامعه است

دکتر سید ضیاء هاشمی گفت: فعالیت‌های فرهنگی دیر بازده هستند و نیاز به زمان دارند و نباید در این حوزه شتابزده عمل کرد، همچنین کرسی‌های آزاد اندیشی بستری برای رشد علمی و اجتماعی جامعه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اجلاس معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: فعالیت فرهنگی محدود به دانشگاه نیست و دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد و باید بدانیم که فرهنگ بر کلیت دانشگاه تاثیر گذار است و باید دانشگاه را به نیازهای جامعه پیوند بزنیم.

وی گفت: یکی از اهداف ما تحقق فضای امید و نشاط در دانشگاه‌ها است، دانشجو باید هر روز به آینده خود امیدوار تر باشد و بداند که در جامعه‌ی پر نشاط زندگی می‌کند.

وی افزود: دانشجو نباید احساس کند که فعالیت‌های او در جامعه بی تاثیر است و ما باید این فضا را برای او ایجاد کنیم. در این صورت دلیلی وجود ندارد که جوان، امید و نشاط نداشته باشد.

هاشمی ادامه داد: برای تحقق این امر راهکار‌هایی لازم است و راهکار این است که باید اهل مشورت باشیم، زیرا حرکت فردی در حوزه‌ فرهنگی راهی را به پیش نخواهد برد، بهره گیری از اعضای خبره ما را در این امر بیشتر یاری می‌کند. همچنین باید از حلقه‌های فکری و افراد صاحب نظر هم کمک بگیریم.

وی گفت: اگر فرهنگ را فعالیتی برای تغییر نگرش تلقی کنیم، باید بدانیم که نگرش‌ها به سرعت تغییر نمی‌کنند، زیرا فعالیت‌های فرهنگی دیر بازده هستند و نباید در این حوزه شتابزده عمل کرد.

هاشمی افزود: در جامعه ما تنوع فرهنگی وجود دارد و این موضوع منفی نیست بلکه سرمایه است و باید از آن استقبال کنیم. اگر با ترس و دلهره با تنوع فرهنگی برخورد کنیم، به نفع خود کار نکرده‌ایم.

وی اذعان داشت: دانشگاه محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف است و باید از آن استقبال کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: فضای مجازی بحران نیست تا بخواهیم برای آن راهکاری داشته باشیم. نگاه به فضای مجازی به عنوان یک معضل، مثل این است که شهر نشینی را یک معضل بدانیم.

وی از ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: یکی از وظایف ما بسط تفکر انتقادی در دانشگاه است و کرسی‌های آزاد اندیشی راهکار آن است. این کرسی‌ها فقط یک تکنیک نیستند، بلکه یک تعلق فرهنگی و بستر رشد علمی، اجتماعی، فکری و متولی ایجاد تفکر منطقی در جامعه هستند و آزادی واقعی را ایجاد می‌کنند و از مطرح شدن زیر زمینی تفکرات جلوگیری می‌کند.

هاشمی ادامه داد: در آیین نامه آمده است که هیچ نهادی خارج از دانشگاه اجازه شرکت در این کرسی‌ها را ندارد و این امر به دانشجو احساس امنیت می‌دهد که اگر نظر خود را بیان کند، از جایی تهدید نمی‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: سیاست، وظیفه و نیاز ما این است که با دفاتر نهاد رهبر در دانشگاه‌ها همکاری داشته باشیم. همچنین نیاز به صبر، مدارا و تحمل در برابر منتقدین و مخالفین داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید حتما فضای آرام و آزاد و امن داشته باشند. ما نباید جلوی فعالیت آن‌ها را بگیریم اما باید از همان ابتدا بر فعالیت‌های آن‌ها نظارت داشته باشیم.

وی در پایان گفت: وظیفه ما این است که در جهت اجرای سیاست‌های دولت فعالیت کنیم و از موازی کاری بپرهیزیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار