گزارش/ بازخوانی دومین نشست مشترک مجلس و دولت؛

لاریجانی: باید تمامی جوانب برای پرداخت یارانه‌ها لحاظ شود/ دکتر روحانی: در برابر دیگران لبخند می‌زنیم تا لبخند بر لبان ملتمان بنشیند

دومین نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم، به ‌میزبانی پارلمان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این نشست مشترک، "حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور و "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دومین نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم، چهارشنبه (9 بهمن ماه سال 92) به ‌میزبانی پارلمان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست مشترک، علاوه بر رؤسای مجلس و دولت، "محمد شریعتمداری" معاون اجرایی رئیس‌جمهور، "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور، "بیژن نامدار" زنگنه وزیر نفت، "حجت‌الاسلام مجید انصاری" معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، "شهین‌دخت مولاوردی" معاون امور زنان رئیس‌جمهور، "الهام امین‌زاده" معاون حقوقی رئیس‌جمهور، "محمدباقر نوبخت" معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، "محمدعلی نجفی" رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، "محمدرضا نعمت‌زاده" وزیر صنعت، معدن و تجارت، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه، "حسین قاضی‌زاده هاشمی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، "علی طیب‌نیا" وزیر اقتصاد و دارایی و "حسین‌علی امیری" قائم‌مقام وزیر کشور از سوی دولت حضور داشتند.



در این نشست مشترک 7 نفر از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نیز روسای قوای مقننه و مجریه به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سخنرانی کردند و پس از سخنرانی روسای 7 کمیسیون تخصصی مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در جمع نمایندگان دولت و مجلس سخنرانی کرد، قرار است پس از نشست دولت و مجلس، دولتی‌ها شام را مهمان نمایندگان مجلس باشند.

لازم به ذکر است اولین نشست مشترک دولت و مجلس در مهر ماه فصل پاییز به‌ میزبانی دولت در نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در نشست خبری خود به تشریح نشست مشترک دولت و مجلس پرداخت و گفت که این جلسه از ساعت یک ربع به هفت شروع و تا ساعت 21 به طول انجامید.
 
وی ادامه داد: آقای لاریحانی نیز در این جلسه ابراز امیدواری کردند تا این جلسات فضای مودت و دوستی را زیاد کند و هم چنین مشکلاتی را که همکاران مطرح کرده بودند آن ها را مورد توجه قرار دهند، لاریجانی در ارتباط با یارانه‌ها اعتقاد داشت باید همکاری صورت بگیرد همچنین تقاضا داشتند وزرای دولت ارتباطات را ساده‌تر کنند به طوری که وزرا بعضی روزها به مجلس بیایند و دیگر نیاز به سوال نباشد، همچنین رئیس مجلس انتظار داشت معاون پارلمانی رئیس جمهور فعال‌تر شود.  
 
مصری گفت: لاریجانی از برخی مسائلی که در رسانه‌ها منتشر شده است را خوشایند ندانست و گفت فرصت بسیار خوبی برای کشور فراهم شده تا بتوانند مشکلات را حل کنند، دکتر لاریجانی همچنین اظهار داشتند که باید به مشکلات مردم که از طریق نمایندگان مجلس بیان می‌شود مورد توجه قرار گیرد و این موضوعات ریشه یابی و در موضوع پرداخت یارانه‌ها نیز تمامی جوانب لحاظ شود.

مصری در پایان گفت: نشست مشترک دولت و مجلس فضای بسیار صمیمی بود که من خودم استفاده زیادی کردم و امیدوارم این جلسات ادامه داشته باشد،
 

**گزیده‌ای از سخنرانی دکتر روحانی در نخستین نشست مشترک مجلس و دولت به شرح ذیل است: 
 
در ابتدای این نشست دکتر روحانی با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال93 گفت: ان‌شاءالله قبل از ۲۲ بهمن کار بودجه با همت و تلاش شما پایان بپذیرد و بتوانیم آیین‌نامه‌های مربوطه را برای بودجه قبل از شروع سال جدید تدوین و تصویب کنیم.

راه و مسیر ما و موفقیت ملت ایران روشن است، اینکه این همه کمپانی و بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به دعوت ایران حضور پیدا می‌کنند و سخنان نمایندگان این ملت را می‌شنوند و به صراحت اعلام می‌کنند که می‌خواهند در زمینه اقتصاد ایران حضور پیدا و سرمایه‌گذاری کنند، نشانه این است که آن حماسه سیاسی که به دست مردم آفریده شد، ان‌شاءالله و به حول و قوه الهی حماسه اقتصادی هم به دست ملت بزرگ ایران آفریده خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: در برخی از زمینه‌ها وضعیت بسیار دشواری داریم. اگر تعبیر کنم که در مرز بحرانیم، شاید اغراق نباشد. بحران به معنای سراسیمگی نیست، بحران به این معنا نیست که ملت ایران یا دولت ایران مستأصل شده باشد. معنای بحران این است که باید از تمام ظرفیت‌ برای حل مشکل در زمان مناسب استفاده کنیم.



اگر بگویم در زمینه محیط زیست، در بخش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، اهواز و امثال این‌ها به بحران رسیده‌ایم، درست است. این شرایطی است که مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. نکند کم کم دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاریم و فردا دیدن آسمان آبی در کلانشهرها برای فرزندان امروز رویا شود. ما نمی‌توانیم در این وضعیت، در خصوص مسأله آلودگی هوا دست روی دست بگذاریم، در تهران طی ۱۰ ماهه امسال طبق آمار، صدها نفر به خاطر آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده‌‌اند. شاید صدها، عدد درستی نباشد و بلکه هزارها و تعداد زیادی از مردم در سایه همین مسمومیت‌ها جان باختند.

در زمینه سلامت شاید کلمه بحران درست نباشد، اما شرایط بسیار دشوار مردم تا نزدیکی‌های مرز بحران است و این به ما هشدار می‌دهد که باید در زمینه‌ دشواری‌های کشور و بحران‌هایی که به آنها نزدیک شده‌ایم یا به زودی به آن‌ها می‌رسیم فکری اندیشیده باشیم.

بسیاری از دوستان تلفنی، حضوری و با نامه به من گفته‌اند، وارد مرحله دوم یارانه‌ها نشویم، همه آنها از روی دلسوزی حرف می‌زنند و در این باره هم نوشته‌اند. آیا ما می‌توانیم به خاطر حیثیت فردی‌مان یا یک جمع کوچکمان آینده ملت را فدا کنیم؟ ما می‌توانیم دست روی دست بگذاریم با این شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم. البته می‌دانم شرایط کشور یک حرکت سریع فوری و دفعی را ایجاب نمی‌کند. بعضی از نمایندگان مجلس، بعضی از صاحب نظران مجلس به من نامه نوشتند و گفتند الان موقع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست. از روی دلسوزی هم نوشتند. نوشتند اوضاع ما شرایط رکود و تورم است و وقت این کار نیست. بله شرایط ما شرایط رکود بی‌سابقه است.

شرایط یارانه به گونه‌ای اجرا شده که بسیاری از بنگاه‌ها و به ویژه شرکت‌های مربوط به برق و انرژی با مشکل عدم سرمایه‌گذاری ضروری مواجه شده‌اند. در صنعت برق وضع ما به گونه‌ای است که نیروگاه‌ها درآمد لازم برای تعمیر اساسی نداشته‌اند و این یکی از مشکلاتی است که سال آینده با آن مواجه خواهیم بود. شرایطی که پول جمع کردیم فقط به خانوارها پرداخت کردیم و آن هم به صورت مساوی بین همه و بسیاری از بنگاه‌ها با مشکل جدی مواجه شدند، در این شرایط چاره‌ای نداریم جز اینکه مرحله دوم یارانه‌ها را شروع کنیم.

ما در زمینه تولید، معتقدیم بخشی از یارانه باید در زمینه تولید مصرف شود. البته این معنایش این نیست که ما به بخش تولید یارانه نقدی پرداخت کنیم. یارانه نقدی شاید یک موارد ضروری محدود باشد، بخش تولید ما نیاز به سرمایه در گردش دارد. ما باید به بانک‌ها کمک کنیم تا بتوانند سرمایه لازم را برای بخش صنعت فراهم کنند. یارانه به بخش تولید یعنی آماده کردن زمینه برای تسهیلات یا حتی یارانه برای بخشی از سود تسهیلات برای اینکه صنعت بتواند در مسیر درست حرکت کرده و فضای کسب و کار بهبود پیدا کند.



دکتر روحانی تاکید کرد: یارانه را باید کم کم هدایت کنیم به سمت تولید و اشتغال تا بتوانیم معضلات مردم را حل کنیم. در این راستا نیازمندیم که به همدیگر کمک کنیم. این که گفته بشود حامل انرژی را دولت گران کرد، مجلس گران کرد؛ همه در یک کشتی نشسته‌ایم و هیچ فرقی نمی کند؛ مجلس هم برای مردم است و دولت هم برای مردم است. همه هدفی واحد را دنبال می‌کنیم. همه باید دست به دست هم بدهیم. هیچ فرقی نمی‌کند، شما همه بار را بیندازید روی دوش رییس جمهور؛ اشکال ندارد؛ باید بتوانیم با کمک هم کار را درست انجام دهیم و کشور را پیش ببریم و از معضلات فاصله بگیریم و عزت مردم را حفظ کنیم؛ نمی‌خواهم وارد بعضی از بحث‌ها بشوم.

امروز ملت ایران دارای عزت و عظمت در افکار عمومی دنیاست. امروز بدخواهانی که فکر می‌کردند با ادامه تحریم‌ها (که البته تحریم‌ها ظالمانه، غیرقانونی و غلط بود و من در همین سفر داووس به یک مقام بلند پایه اروپایی گفتم کار شما خلاف حقوق بشر بود) آنها فکر می‌کردند می‌توانند قدم به قدم از توسعه این مردم بکاهند؛ اتکای ما باید به داخل باشد، البته اتکای ما اول به خدا و بعد هم به ملت و به مردم است؛ اما در دنیای امروز اگر می‌خواهیم در زمینه فناوری و رشد و در زمینه علم و دانش از کشورهای منطقه که چشم‌انداز به ما می‌گوید پیشی بگیریم، نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را ببندیم.

دشمن این را می‌خواهد. دشمن می‌خواهد دروازه‌ها را ببندد. به خاطر ملت مان تعامل با دنیا می‌خواهیم؛ ما در برابر دیگران لبخند می‌زنیم تا لبخند بر لبان ملتمان بنشیند. ما عاشق هیچ کسی نیستیم. بلکه عاشق کشور خودمان هستیم و می‌خواهیم این کشور در بالاترین مدار رشد و توسعه باشد؛ ما جمهوری اسلامی هستیم؛ در این کشور با پرچمی که امام به اهتزاز درآورد، افتخار می‌کنیم که تحت لوای قرآن و دموکراسی و مردم‌سالاری حرکت می‌کنیم و آن پرچم امروز هم به دست جانشین صالح آن امام، مقام معظم رهبری در اهتزاز است. ما باید به گونه‌ای باشیم که مردم ما احساس رنج کمتری کنند؛ البته به هیچ عنوان نخواهیم گذاشت حقوق و منافعمان خدشه‌دار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار