تبریز/

خشکي قنات ها عاملی برای تشدید شوری خاک های کشاورزی در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خشکي قنات ها و رسوب لايه هاي نمکي تعادل خاک هاي کشاورزي را بر هم زده و باعث تشديد شوري خاک هاي کشاورزي شده است.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: سالانه پنج ميليون تن محصولات كشاورزي در استان توليد مي شود و صادرات اين محصولات توسط ۳۵۰ واحد بسته بندي و روانه بازار مي شود.

وی ادامه داد: ۲۰۴ هزار هكتار از اراضي كشاورزي به صورت مستقيم و شهرستان هايي همچون ملكان، بُناب، عجب شير، آذرشهر، اُسكو و تبريز از درياچه اروميه تاثير مي گيرند.

ایرانی فام اظهار داشت: تداوم شرایط اقلیمی، ذخیره آب در پشت سدهای پُر تعداد مخزنی حوضه آبریز، نبود سرمایه‌گذاری متناسب با وضعیت بخش کشاورزی و شرایط محیط زیستی حوزه دریاچه ارومیه و توسعه اراضی کشاورزی، با تقویت نظریه احتمال خشک شدن کامل این دریاچه، می‌تواند توده‌ای عظیم از نمک و مواد سمی و فلزات سنگین موجود را برجای نهاده و تبعات منفی تا شعاع یکصد کیلومتری آن غیرقابل مهار و تاثیرات مخربی را از نظر زیست محیطی می تواند به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به توسعه الگوی کشت تاکید کرد: انسداد مجاری اتلاف آب در بخش کشاورزی از طریق توسعه الگوی کشت نیز می تواند به عنوان راهکارهای عملی مطرح مورد توجه برنامه ریزان با شتابی بیش از پیش باشد./س
 
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: خشکی ، قنات ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.