زیباری در نشست خبری با وزیر خارجه کشورمان:

اجرای توافق 1975 الگویی برای مناسبات ایران و عراق است/ امیدواریم بتوانیم عراقی دموکراتیک را ایجاد کنیم

وزیر خارجه عراق گفت: اجرای توافق 1975 درباره اروندرود الگویی برای مناسبات کشورهای ایران و عراق است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با "محمدجواد ظریف" که ظهر امروز (چهارشنبه) در وزارت خارجه برگزار شد، گفت: سفر من در پاسخ به سفر ظریف انجام شده است تا بتوانیم صفحات تیره و تاریک دو کشور را پشت سر بگذاریم و بتوانیم صفحات جدید همکاری و تشریک مساعی در همه زمینه‌ها را باز کنیم و به جای اینکه مرزهای ما دروازه‌ و سد باشند از آنها برای همکاری مثبت فی‌مابین استفاده کنیم.  
 
وی افزود: ما در این باره گفتگو کرده‌ایم و درباره اروندرود و لایروبی رودخانه و پاکسازی آن و تشکیل CBC و ترسیم خطوط مرزی کار را با تخصص انجام داده‌ایم و 1300 کیلومتر مرز زمینی ترسیم شده و در مرزکشی در بیابان‌ها و هور‌ها پیشرفت زیادی داشته‌ایم.  
 
وزیر خارجه عراق اظهار داشت: مسئله سوم توافق شده با ایران درباره مرزهای رودخانه‌ای بوده که به توافقات بلندی رسیده‌ایم و این امر می‌تواند الگویی برای مناسبات دو کشوری که با یکدیگر جنگ و روابط دشوار داشته‌اند افق بازی ایجاد کند و هم‌اکنون به فرمول جدیدی رسیده‌ایم.  
 
زیباری تصریح کرد: در اولین فرصت می‌توانیم این همکاری را در تهران، بصره و یا خرمشهر به امضا برسانیم، البته افکار عمومی را باید مطمئن کنیم که ما دستاوردهای زیادی توانستیم به دست آوریم و می‌توانیم کار را پیش ببریم و همچنین این دستاورد را به مرحله اجرا منتهی کنیم.  
وی بیان کرد: در این دیدار درباره تحولات منطقه و سوریه رایزنی کردیم و توسعه مسائل هسته‌ای ایران را از زبان ظریف شنیدیم.  
 
وزیر خارجه عراق گفت: ما در عراق با چالش‌های امنیتی و سیاسی روبرو هستیم اما خوشبینیم با انتخابات سراسری در سومین ماه میلادی آنها را پشت سر بگذاریم و از همه دوستان می‌خواهیم این پروسه سیاسی و امنیتی را بررسی کنند و امیدواریم بتوانیم عراقی دموکراتیک را ایجاد کنیم.  
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: زیباری ، وزیر ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار