آیا المپیک سوچی «موفقیتی خارق‌العاده» برای ولادیمیر پوتین است؟

جشن و نورافشانی، یک‌شنبه ‌شب گذشته در سوچی بیش از همه برای یک مرد لذت‌بخش بود؛ مردی مصمم که قریب به یک دهه برای برگزاری چنین المپیک باشکوهی برنامه‌ریزی کرد و زحمت کشید اما ولادیمیر پوتین نیک می‌داند که پایکوبی به پایان رسیده و سوچی را باید به فراموشی بسپارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پرهزینه‌ترین المپیکی که جهان تاکنون شاهد آن بود یکشنبه شب با قهرمانی روسیه پایان یافت و پوتین به عنوان معمار این بازی‌ها در حالی که با غرور نظاره‌گر پیروزی‌های پی در پی ورزشکارانش در این مسابقات بود که تمجید و تعریفهای مقامات کمیته بین المللی المپیک زمستانی به ویژه توماس باخ رییس آن که این المپیک را "موفقیتی خارق‌العاده" خواند حاکی از به ثمر نشستن زحمات تقریبا ده ساله پوتین برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات بود. اما به راستی المپیک سوچی "موفقیتی خارق‌العاده" برای ولادیمیر پوتین است؟

17 روز بازی‌های المپیک زمستانی به سازماندهی دقیق و حساب شده ای برای پذیرایی از بیش از 2 هزار و 856 ورزشکار از سراسر جهان به همراه دیگر اعضای کاروانهای وزرشی نیاز داشت. پوتین با علم به اینکه این مسابقات از اهمیت ویژه‌‌ای برای روسیه برخوردار است خود راسأ وارد عمل شد و  میزبانی چنین مسابقاتی، قریب به یک دهه پیش در ذهن پوتین شکل گرفت و وی بود که تصمیم گرفت شهر سوچی میزبانی المپیک زمستانی را بر عهده گیرد به رغم آنکه این شهر دو بار در گذشته در تلاش برای کسب میزبانی شکست خورده بود و خود شخصا موضوع را در کمیته بین المللی المپیک مطرح  و با تلاش فراوان رضایت مقامات این کمیته را برای میزبانی مسابقات کسب کرد و پس از آن بر تمامی مراحل آماده سازی و ساخت تاسیسات مورد نیاز نظارت کامل و دقیقی داشت و بارها برای بررسی پروژه‌ها به این شهر آمد تا نسبت به کوچکترین موضوعات نیز رضایت کامل را کسب کند.

المپیک سوچی 51 میلیارد دلار برای روسیه پوتین هزینه به دنبال داشت که از رغم 40 میلیارد دلاری که چین برای المپیک تابستانی 2008 هزینه کرده‌ بود فراتر رفت و شهر سوچی را از یک تفریحگاه در حال نابودی در دریای سیاه به شهری مدرن تبدیل کرد با ساختمانها و تاسیساتی جدید که تصور آن در دوره اتحاد جماهیر شوروی غیر قابل باور بود که دو دهه بعد از فروپاشی کمونیسم روسیه به چنین جایگاه و عظمتی برسد که مراسمی در سطح جهانی برگزار کرده و تحسین همگان را به همراه داشته باشد.

بی تردید پوتین هر چه به روز آغاز رسمی بازی‌ها نزدیک می شد با دغدغه‌ای جدی روبرو بود اما در پس این چهره سرد و خشک، اطمینانی وجود داشت. این دغدغه یعنی حفظ امنیت برای تمامی ورزشکاران و هیاتهای حاضر در سوچی، با حیثیت و اعتبار روسیه و البته شخص پوتین گره خورده بود اما به رغم حوادث تروریستی که روزهای منتهی به آغاز بازی‌ها روی داد و تهدیدات و پیامهای تروریستها مبنی بر بمبگذاری در طول بازی‌ها و دست زدن به اقدامات تروریستی، کوچکترین حادثه‌ای روی نداد در حالی که حضور 88 کشور و 40 هزار نفر در مراسم افتتاحیه، بیش از 2 هزار و 800 ورزشکار و 2 میلیون گردشگر که المپیک سوچی را به بزرگترین المپیک زمستانی تا به حال تبدیل کرد، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق امنیتی بود بدون آنکه حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در سطح شهر و مکانهای عمومی و محل بازی‌ها، جو نامناسبی به وجود آورد.

ازاین رو عدم وقوع هیچ حادثه تروریستی در طول بازی‌ها را باید مهمترین موفقیت پوتین و دستگاه امنیتی روسیه دانست که از بازگشت نیروهای امنیتی به بالاترین سطح توانایی‌های خود حکایت دارد. چنین مراسمهای طولانی مدتی، نیازمند هماهنگی دقیق بین سازمانهای امنیتی به منظور تامین امنیت تک تک حاضران در این مراسم است در حالی که مجموعه‌ای از تهدیدات در کمین است و المپیک سوچی نشان داد که مسکو اکنون بر روسیه و مرزهایش کنترل کاملی دارد به ویژه آنکه با همزمانی ناآرامی‌های اوکراین با برگزاری بازی‌ها احتمال سرریزی آن به روسیه وجود داشت که چنین نشد در حالی که کمتر کسی تردید دارد که اگر پوتین درگیر بازیهای المپیک سوچی نبود، از خود چنین شکیبایی بروز نمی داد که با دگرگون شدن اوضاع سیاسی در اوکراین و تهدید شدن منافع کرملین در این کشور، صرفأ نظاره ‌گر تحولات در خیابان‌های کی‌اف و سرنگونی نیروهای طرفدار مسکو باشد و دست روی دست بگذارد.

در عین حال پوتین در طول برگزاری بازی‌ها، در قبال منتقدان و معترضان خود نیز خویشتنداری در پیش گرفت و به رغم انتقاداتی که در قبال سیاستهای محدود کننده همجنس بازان از وی می شد، تلاش کرد موضوعی باعث اخلال در بازی‌ها نشود.

اکنون المپیک سوچی به پایان رسیده و رییس جمهوری روسیه دلایل خوبی برای خشنودی از عملکرد ورزشکارانش در بازی‌هایی که به "المپیک پوتین" مشهور شد دارد چرا که ورزشکاران روسی در راس جدول مدالها قرار گرفتند هم در تعداد مدالهای طلا و هم در مجموع مدالها با 33 مدال که از حضور بی نظیر ورزشکاران روسی در این المپیک در مقایسه با المپیک ونکوور در سال 2010 حکایت دارد که در آن تنها 3 مدال طلا و در مجموع 15 مدال دریافت کردند.

اما پوتین، مرد خوشحال این روزهای روسیه، با پایان یافتن المپیک سوچی باید به دغدغه‌های همیشگی یک رییس جمهور بپرازد به ویژه آنکه بحران اوکراین اکنون به نقطه اوج خود رسیده و پوتین نمی خواهد با مداخله بی حساب و کتاب، وجهه‌ و اعتبار جهانی که با هزینه کرد میلیاردها دلار در المپیک سوچی به دست آورده به سادگی از دست دهد ضمن آنکه، اوکراین نیز در مرکز منافع سرزمینی و ژئوپولیتیک کرملین و در راس چالشهای راهبردی مسکو با غرب قرار دارد. باید دید زمستان همچنان برای پوتین زیباست یا بهمنی درراه است. پوتین غیر قابل پیش‌بینی است.

برچسب ها: المپیک ، سوچی ، پیروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار