رودخانه خون سرخ مسلمانان در قاره سیاه/ جلادهای فرانسوی در پشت پرده قتل‌عام‌های خونین آفریقا هستند

هنوز داغ کشتار مسلمانان در میانمار از خاطرات پاک نشده که خبرها حکایت از قتل عام جمعی مسلمانان در کشور آفریقای مرکزی دارند؛ کشتاری که با حمایت نیروهای نظامی خارجی از کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روز گذشته شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی به نقل از شاهدان عینی گفت: گروه های مسلح دست کم هفتاد نفر از مسلمان را در جنوب غربی آفریقای مرکزی به قتل رساندند. شاهدان عینی همچنین تاکید کردند افراد مسلح که مسیحی مذهب بودند به روستای «گوین» حمله ور شدند و پس از آن به گروهی از مسلمانان دستور دادند که بر روی زمین دراز بکشند سپس شروع به شلیک گلوله بر روی آنها کردند و ناجوانمردانه مسلمانان را به قتل رساندند.

هنوز صدها نفر از مسلمانان در این روستا از ترس حمله افراد مسلح به کلیسای شهر پناه آورده‌اند. 

ریشه درگیری‌های خونین در آفریقای مرکزی چیست؟

محافل غربی از توانمند شدن مسلمانان در دوره فعالیت دولت جدید جمهوری آفریقای مرکزی پیش از انجام کودتا بر علیه آن، به شدت خشمگین شده بودند، چرا که منابع مالی این کشور دیگر به صورت انحصاری در دستان وزرای مسیحی نبود، جایی که پیش از آن، وزرای مسیحی از سمت های بلندپایه خود در دولت و امکانات موجود سوء استفاده کرده تا دست به ساختن کلیسا و مدارس مذهبی بزنند.

«رافت صلاح الدین»، ستون نویس مصری و تحلیلگر مسائل آفریقا، در مقاله ای تحلیلی که تحت عنوان "در جمهوری آفریقای مرکزی چه اتفاقی می افتد؟” روی پایگاه اینترنتی شبکه خبری "الجزیره” قرار گرفته، با اشاره به وضعیت کنونی جمهوری آفریقای مرکزی و ادامه ناامنی و درگیری در این کشور، اختلافات میان شهروندان مسلمان و مسیحی آفریقای مرکزی، درگیری های خونین میان گروه های شبه نظامی افراط گرای وابسته به دو طرف، محروم بودن شهروندان مسلمان از حقوق خود، حمایت کشورهای غربی به ویژه فرانسه از شهروندان مسیحی این مستعمره پیشین خود و همچنین سکوت جامعه بین الملل در قبال جنایت های اخیر و محرومیت همیشگی مسلمانان آفریقای مرکزی را مورد بررسی قرار داده، جایی که در مقاله خود آورده است:

«امت اسلامی پیش از آنکه فاجعه ای را پشت سر بگذارد، با فاجعه دیگری روبرو می شود، یکی از جدیدترین فجایع پیش روی امت اسلامی نیز در جمهوری آفریقای مرکزی در جریان است، جایی که مسلمانان این کشور با جنایت های فجیعی روبرو هستند که فرانسه آتش آنها را شعله ور می سازد، کشوری که تاکنون گذشته استعمارگری نفرت انگیز خود را فراموش نکرده و در حال حاضر نیز، شرایط لازم برای کشتار دسته جمعی مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی در جریان یک جنگ قومی تمام عیار را فراهم کرده است.»

فرانسه؛ متهم ردیف اول جنایت علیه مسلمانان

علاوه بر ابعاد فرقه ای و ایدئولوژیک درگیری های اخیر جمهوری آفریقای مرکزی، به نظر می رسد درگیری بر سر قدرت و منابع اقتصادی یکی دیگر از دلایل داخلی حوادث اخیر این کشور بوده است.

در سطح خارجی، برخی طرف های بین المللی و منطقه ای با هدف تامین منافع و تضمین نفوذ خود در جمهوری آفریقای مرکزی، در شعله ور ساختن آتش درگیری های اخیر این کشور ضعیف آفریقایی برخوردار از منابع اقتصادی بزرگ دست داشته اند، در صدر فهرست قدرت های بین المللی دخیل در این زمینه نیز نام فرانسه به چشم می خورد، کشوری که استعمارگر پیشین آفریقای مرکزی و سرپرست کنونی این کشور به شمار می آید و از حمایت قدرت های غربی یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا جهت مقابله با افزایش نفوذ رقیب شرقی یعنی چین، برخوردار است.

این در حالی است که در این اواخر شرکت ملی نفت چین (CNPC) شروع به حفر چاه نفت در شمال شرق جمهوری آفریقای مرکزی کرده و به همراه شریک سودانی خود به نتایج مفیدی دست یافتند، جایی که توانستند حق انحصاری اکتشاف نفت در این کشور را به دست آورند، چرا که شرکت آمریکایی فعال در این زمینه، پس از آنکه در شمال آفریقای مرکزی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت، ناچار شد از فعالیت های خود جهت اکتشاف نفت در این کشور دست بکشد.

به گزارش شبکه ایران، علاوه بر این، شرکت های چینی دیگری نیز در جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه های زیادی به ویژه انرژی، ساخت و ساز و ارتباطات سرمایه گذاری کرده اند، چرا که به نظر می رسد این کشور به دلیل ضعف زیر ساخت و بهره وری، بازار امیدبخشی برای تولیدات چینی به شمار می آید.

با وجود نقش رو به رشد چین در جمهوری آفریقای مرکزی، فرانسه همچنان بزرگترین سرمایه گذار در این کشور به شمار می آید، چرا که در آنجا، شرکت های فرانسوی از امتیازات و مزایای بسیار زیادی به ویژه در زمینه های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات برخوردار هستند.

در همین حال، اصلا به نظر نمی رسد فرانسه طی حضور خود در جمهوری آفریقای مرکزی، موضعی بی طرف در قبال گروه های مختلف این کشور گرفته باشد، جایی که "ابراهیم عثمان”، سخنگوی "میشل جوتودیا” طی اظهاراتی بیان کرده بود: مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی نمی خواهند فرانسه در این کشور حضور داشته باشد، چرا که تجارت طلا و الماس که ۸۰ درصد از حجم کل اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، در دست مسلمانان بوده و فرانسه نیز برای در دست گرفتن این قدرت و نظارت بر چاه های نفت و معادن اورانیوم به اینجا آمده است.

سخنگوی نخستین رئیس جمهوری مسلمان تاریخ جمهوری آفریقای مرکزی همچنین افزوده بود: رسانه های فرانسه چهره واقعی کشتارهای دسته جمعی و اشغال جمهوری آفریقای مرکزی را بازتاب نمی دهند، نکته مهم دیگر نیز این است که شمار زیادی از مسیحیان کشور از طریق ازدواج با مسلمانان، به دین اسلام گرویده اند و تعداد آنها به صورت تدریجی در حال افزایش است.

در پایان باید گفت که علاوه بر فرانسه، برخی بازیگران منطقه ای از قبیل آفریقای جنوبی و چاد نیز به نوعی در به وقوع پیوستن حوادث اخیر در جمهوری آفریقای مرکزی سهیم هستند.»

واکنش وزارت خارجه ایران به کشتار مسلمانان

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در واکنش به کشتار مسلمانان در آفریقای مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آنچه در آفریقای مرکزی شاهد هستیم نتیجه سیاستهای غلط و مداخلات برخی طرف های خارجی است.

وی افزود: کشتار مسلمانان بیگناه آفریقای مرکزی نتیجه دامن زدن به تعصبات مذهبی در مردمی است که دهها سال کنار هم صلح آمیز زندگی کرده اند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه این کشتار در راستای سناریوی اسلام هراسی حادث شده است، اظهار داشت: افراط گرایی مسیحی در آفریقای مرکزی در ادامه همان نتیجه شوم افراط گرایی در میان مسلمانان ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: افراط گرایی در جوامعی رشد می کند که دارای مبانی فکری و فرهنگی نازل هستند که در کشور نیز از این قاعده پیروی کرده و متاسفانه قدرت های استعماری و مداخله گر از آن بهره برداری می کنند.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: افراطی گری مسیحی در آنتی بالاکاها و افراطی گری اسلامی (سلکاها) در آفریقای مرکزی هر دو از طرف جمهوری اسلامی ایران مردود و محکوم است. وضعیت کنونی شرایط را برای پاکسازی قومی در آفریقای جنوبی فراهم کرده و باید تلاش جمعی کرد تا خاطره تلخ نسل کشی رواندا تکرار نشود.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به زودی کمک هایی برای آوارگان مسلمان آفریقای مرکزی ارسال خواهد کرد. ایران ضمن حمایت از قطعنامه های سازمان ملل و توافقنامه لیبرویل توسط اتحادیه آفریقا انتظار دارد این نیروها وظایف خود که خلع سلاح افراطی ها، بازگرداندن امن آوارگان مسلمان به خانه های خود و اعاده امنیت برای مردم است را انجام دهند.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی را محکوم کرد

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور بیانیه‌ای، کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی به دست شبه‌نظامیان مسلح را محکوم کرد و از جوامع بین‌المللی خواست تا با اقدامی فوری با این جنایت مقابله کنند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبرهای گسترده‌ای از اوضاع مسلمانان در آفریقای مرکزی و حمله گروهک‌های تندرو به این مسلمانان با حمایت برخی از نیروهای اجنبی و نیروهای داخلی می‌شنویم که در پی پاکسازی قومی و نژادی، کشتار گروهی مسلمان و آوارگی آنان هستند و این عملیات منجر به فجایع دردناک انسانی شده است که تاریخ کمتر به خود دیده است.

ما به نام مجمع تقریب مذاهب اسلامی این عملیات بی‌شرمانه تروریستی و سکوت بین‌المللی در برابر این جنایت‌های فجیع و قتل و غارت و نسل‌کشی و آوارگی را محکوم می‌کنیم و از جوامع انسانی، اتحادیه کشورهای آفریقایی و جوامع و سازمان‌های بین‌المللی در سراسر جهان می‌خواهیم که برای مقابله با این جنایت‌ها هر اقدامی که ممکن است انجام دهند تا امنیت را به فرزندان آفریقای مرکزی برگردانند و بین پیروان مختلف ادیان آسمانی تفاهم برقرار و کرامت انسانی آنان حفظ شود.

از خداوند متعال می‌خواهیم تا غم و اندوه را از مسلمانان بی‌گناه آفریقای مرکزی بردارد و شهیدان آنها را مشمول رحمت وسیع خود گرداند و در بهشت پهناورش جای دهد.»

منبع: رجا نیوز
برچسب ها: رودخانه ، خون ، مسلمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.