مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۵ اسفند؛

از سفر وزیر ارتباطات به بارسلون تا قطع شدن برخی سرویس‌های بستر موبایلی بانک ملی

سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بارسلون، نادیده گرفتن حق مصرف کنندگان اینترنت، اخلال و دوگانگی در بازار اینترنت کشور، رونمایی از جدیدترین محصولات نسل چهارم موبایل، عرضه سریع ترین MiFi جهان و... از جمله مهمترین عناوین فناوری اطلاعات در روز 5 اسفند است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز دوشنبه ۵ اسفند ماه را می توانید در ادامه بخوانید.






وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بارسلون رفت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در کنگره جهانی تلفن موبایل - 2014 GSMA - به بارسلون رفت. محمود واعظی قصد دارد در حاشیه کنگره جهانی سیستم های موبایل (GSMA) با همتایان خود، در خصوص مسایل دو جانبه دیدار و گفت و گو کند.

در این کنگره که همه ساله در بارسلون اسپانیا برگزار می شود، هزاران مدیر اجرایی بخش ارتباطات از اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان شرکت کرده و یکی از بخش های مهم آن، "برنامه وزرا" است که شرکت کنندگان به مدت 3 روز در خصوص چشم اندازهای پیش رو، قابلیت ها و توان شبکه موبایل به بحث، مذاکره، تبادل اطلاعات می پردازند. همچنین، در خلال برنامه وزرا، سمینارهای منطقه ای نیز برگزار می شود.



این همایش فرصت مناسبی است تا با مقامات، شخصیت های دولتی و صنعت جهانی سیستم های موبایل، در خصوص موضوعات ویژه رگولاتوری که توسعه سیستم های همراه در کشورهای جهان را ساماندهی می کند به بحث و مذاکره پرداخت.

از دیگر بخش های این کنگره، مذاکره در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری در شبکه های موبایل است که شرکت کنندگان در کنگره را با آخرین پدیده های نوین در سیستم های موبایل آشنا می کند. کنگره جهانی سیستم های موبایل از معتبرترین رویدادهای سالانه این صنعت است و بر روی موضوعاتی همچون استفاده از فناوری های نوین سیستم های موبایل برای توسعه، رشد و بالندگی اقتصادی متمرکز است.


نادیده گرفتن حق مصرف کنندگان اینترنت/ اخلال و دوگانگی در بازار اینترنت کشور

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، مصوبه اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر کاهش تعرفه پهنای باند و اینترنت برای بخشی از سرویس دهندگان اینترنت را سبب اخلال در بازار اینترنت عنوان کردند و خواستار بازنگری و تجدید نظر در مفاد این مصوبه شدند.



اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و اعضای کمیسیون اینترنت این سازمان، امروز دوشنبه در نشستی خبری، به تشریح دلایل اعتراض خود در زمینه مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات پرداختند.
این نشست در پی مصوبه کاهش نرخ 35 درصد پهنای باند اینترنت برای شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ADSL که هفته گذشته از سوی وزیر ارتباطات ابلاغ شد، تشکیل شد. این فعالان صنف اینترنت هفته گذشته نیز در نامه ای اعتراضی به وزیر ارتباطات خواستار تجدیدنظر در نوع نگاه صورت گرفته به تعرفه این خدمات شدند.


رونمایی از جدیدترین محصولات نسل چهارم موبایل/ عرضه سریع ترین MiFi جهان

یک شرکت چینی تولید کننده وسایل ارتباطی بی سیم، در نمایشگاه جهانی  تلفن همراه 2014 در بارسلون اسپانیا از پنج محصول نسل چهارم خود رونمایی کرد. شرکت هواوی که سال 2013 رتبه سوم در فروش تلفن هوشمند جهان را در اختیار داشت اکنون پنج محصول شامل دو تبلت کوچک، یک تلفن هوشمند، سریع ترین MiFi جهان و یک رهگیر ساعت/ تناسب اندام متصل به شبکه را به جهانیان عرضه کرده است. تبلت کوچک هواوی از نظر اندازه فاصله میان تلفن هوشمند و تبلت را از بین برده است. این تبلت نازک هفت اینچی که Huawei MediaPad X1 نام دارد بیشتر یک فبلت است تا تبلت.

این محصول یک سیم کارت می خورد، از خدمات اینترنت نسل چهارم پشتبانی می کند و برقراری تماس و ارسال پیامک با آن امکان پذیر است. این محصول دارای پردازشگر چهار هسته ای 1.6GHz و  نمایشگر تمام HD است و اواخر سال جاری به بازارهای اروپا عرضه می شود. تبلت دوم هواوی MediaTab M1 نام دارد و از نظر اندازه از تلفن هوشمند بزرگ تر است. این تبلت هشت اینچی که دارای سیستم عامل اندروید 4.2.2  است، یک سیم کارت می خورد و از خدمات اینترنت نسل چهارم پشتیبانی می کند .

امکان برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک با این تبلت وجود دارد. این تبلت جدید دارای پردازشگر چهار هسته ای 1.6GHz و شفافیت نمایشگر 1280 در 920 پیکسل است.

تلفن هوشمند نسل چهارمی
یک محصول جدید رونمایی شده هواوی تلفن هوشمند نسل چهارمی به نام Ascend G6 4G است. یکی از مهمترین ویژگی های این تلفن هوشمند برخورداری از دوربین پنج مگاپیکسلی در جلوی گوشی است که امکان گرفتن تصویر از خود با بهترین کیفیت را فراهم می آورد.

این تلفن هوشمند 4.5 اینچی دارای شفافیت نمایشگر 960 در 540 پیکسل و پردازشگر چهار هسته ای 1.2GHz است. این گوشی هوشمند دارای دوربین پشت هشت مگاپیکسلی و سیستم عامل اندروید 4.3 است. قیمت و زمان عرضه این محصول هنوز اعلام نشده است.


سریع ترین مای فای جهان
هواوی همچنین سریع ترین MiFi جهان موسوم به Huawei E5786 را نیز رونمایی کرده است. این دستگاه امکان اتصال به شبکه اینترنت را بر روی تلفن همراه با سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه را فراهم می آورد. سرعت بارگذاری این سیستم 100 مگابیت برثانیه است.

این مای فای اتصال همزمان 10 دستگاه را به اینترنت امکان پذیر می کند. این دستگاه با یک باتری  3000mAh می تواند تا 10 ساعت کار کند. همچنین امکان شارژ یک دستگاه دیگر متصل به این مای فای نیز وجود دارد. از این رو اگر باتری تلفن هوشمند یا تبلت رو به کاهش بگذارد می توان آن ها را به مای فای متصل و از این راه، شارژ کرد. هواوی E5786 در نیمه دوم سال 2014 به بازار عرضه خواهد شد.

پیوستن هواوی به باشگاه وسایل پوشیدنی
هواوی با TalkBand B1 به باشگاه وسایل پوشیدنی پیوسته است که یک دست بند بلوتوثی و یک ردیاب تناسب اندام است. این دستگاه جدید 99 یورو قیمت خواهد داشت و از بلوتوث و NFC و یا ارتباطات میدان نزدیک برای برقراری ارتباط استفاده می کند.

این دستگاه ضد آب و ضد غبار است و قادر است الگوهای خواب و دیگر نکات سلامتی فرد را رهگیری کند. Talkband B1 هفت ساعت زمان گفتگو و دو هفته ظرفیت استند بای دارد . این گجت پوشیدنی دارای یک نمایشگر OLED یک و چهار دهم اینچی است که لمسی نیست و باید با اپلیکیشن تلفن هوشمند کار کند.



برخی سرویس‌های بانک ملی بر بستر تلفن همراه قطع شد

عدم پاسخگویی و ناهماهنگی در نظارت بر عملکرد بانک ها در حوزه بانکداری الکترونیکی یک بار دیگر به زیان کاربران و مشتریان بانک ها تمام شده است. این بار بانک ملی در اقدامی ارائه برخی سرویس ها را بر روی کاربران سامانه یو اس اس دی بسته است و به این ترتیب مشتریان بانک ملی نمی توانند از طریق کدهای سه رقمی روی تلفن های همراه خود از موجودی حسابهایشان مطلع شوند.

بنا بر اطلاعات رسیده از پنجشنبه شب گذشته تا لحظه تنظیم این خبر دارندگان حساب های بانک ملی نمی توانند با استفاده از خدمات پی اس پی ها و به وسیله کدهای سه رقمی یو اس اس دی، از موجودی حسابهایشان اطلاع یابند. پیگیری های خبرنگار ما از چند شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی یا همان پی اس پی در مورد علت عدم ارائه سرویس موجوی برای حساب های بانک ملی  گویای این مطلب است که این سرویس از سوی بانک ملی مسدود شده است و ارتباطی به شرکت های پی اس پی ندارد.



نظام تعرفه ای اشتباه که بانک را ملزم به پرداخت کارمزد کرده  آنها را ناگزیر از توقف ارائه این سرویس کرده است. با توجه به تعداد موجودی هایی که دارندگان حساب در بانک ملی از طریق یو اس اس دی دریافت کرده اند کارمزدی که بابت ارائه سرویس موجودی بر بستر یو اس اس دی سالانه پرداخت می شود در حدود 40 میلیارد تومان است؛ رقمی که برای بانک سنگین است و علت اصلی توقف ارائه این سرویس به حساب می آید.

از سوی دیگر برخی مستندات ارائه شده توسط بانک ها حکایت از آن دارد که از برخی شماره های تلفن همراه روزانه تا هزار بار موجودی گرفته می شود. چنین دفعات تکراری قاعدتا از توانایی و تمایل کاربران عادی خارج است و به احتمال فراوان به واسطه نرم افزارهای هوشمند یا به اصطلاح ماشین انجام می شود.

مدیران یکی از این شرکت های پی اس پی در توضیح اینکه چرا چنین اقدامی از سوی بانک ملی انجام گرفته است به خبرنگار ما گفت: این اولین باری نیست که بانکی دست به این چنین اقداماتی می زند و پیش از این هم شاهد بوده ایم که برخی بانک ها ارائه سرویس های مختلفی را بر بستر یو اس اس دی متوقف کرده اند. وی افزود: به نظر می رسد تا زمانی که نظام تعرفه ای برای ارایه این خدمات اصلاح نشود این قبیل مشکلات ادامه خواهد داشت.


هارد وای فای با قابلیت تبادل ابری اطلاعات بین ۸ کاربر

شرکت سیلیکون پاور تایوانی هارد اکسترنالی را عرضه کرده که با بهره‌گیری از قابلیت Wifi امکان استفاده همزمان 8 کاربر در فضای (cloud) ابری از اطلاعات این دستگاه را فراهم می‌کند. سرعت سریع انتقال بدون سیم، قابلیت کار با گوشی هوشمند، تبلت و PC از ویژگی‌های آن است.



محدوده برقراری ارتباط Wifi این هارد‌ تا 100 فوت است اما اگر مانعی مانند دیواری بین کاربران وجود داشته باشد، سرعت ارسال اطلاعات کاهش پیدا می‌کند. این دستگاه با نام Sky Share و در دو ظرفیت ‌500GB و 1TB عرضه شده است. 225 گرم وزن دارد و باطری این هارد از نوع لیتیومی است.





هر شب ساعت ۲۰ آخرین خبرهای فناوری اطلاعات را از صفحه دریچه دنبال کنید. از طریق
کپی کردن لینک زیر در شبکه‌های اجتماعی این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.