مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۳ اسفند؛

از کاهش هزینه مکالمات بین شهری موبایل تا گوشی با قابلیت درک سه‌بعدی

کاهش هزینه مکالمات بین شهری موبایل، اجرای رومینگ ملی تا 6 ماه دیگر، افزایش 8 برابری قیمت کابل مخابراتی در 4 سال، عرضه نخستین گوشی دو سیستم عاملی و... از جمله مهمترین عناوین فناوری اطلاعات در روز 3 اسفند است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز شنبه ۳ اسفند ماه را می توانید در ادامه بخوانید.






کاهش هزینه مکالمات بین شهری موبایل / اجرای رومینگ ملی تا 6 ماه دیگر

محمود واعظی در راستای سامان بخشیدن به شبکه ارتباطات کشور از اجرای 3 تصمیم تا 6 ماه آینده با همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه خبر داد. وی از اجرای طرح همکدی داخل استانی در تلفن ثابت در همه استانها خبر داد و گفت: به این معنی که اگر شما در شهری از یک استان هستید و می خواهید با شهری دیگر از توابع همان استان تماس بگیرید دیگر نیازی به گرفتن کدهای بین شهری نداشته باشید و برای بقیه کل کشور نیز فقط یک تعرفه داشته باشیم. این به این معنی است که مکالمات تلفن ثابت فقط در دو نرخ داخل استانی و ملی اجرا شود؛ اگر چه با تداوم ادغام فناوری ها و رفتن به سوی پروتکل های IP بسیاری از خدمات در آینده یکپارچه می شوند.



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تلفن همراه نیز از تلاش برای یکسان سازی تلفن در تعرفه و در شماره خبر داد و گفت: در این صورت هزینه جابجایی سیم کارت برداشته می شود و هزینه تماس بین شهری کاهش خواهد یافت؛ از این رو شماره تخصیص یافته بین شهری نخواهیم داشت و همه شماره ها ملی می شوند.

واعظی سومین تصمیم این وزارتخانه را که قرار است ظرف 6 ماه آینده عملیاتی شود برقراری رومینگ ملی عنوان کرد و افزود: هم اکنون مشترکی که از یک اپراتور سیم کارت دارد، اگر سیم کارتش در منطقه ای آنتن ندهد ارتباط مشترک با شبکه به طور کل قطع می شود، اما با برقراری رومینگ ملی، در این شرایط آنتن سیم کارت مشترک، روی اپراتور دیگری که در آن منطقه آنتن قوی دارد منتقل شده و از قابلیت سرویس رومینگ استفاده می شود؛ به این ترتیب رقابت سالم میان اپراتورها در تقویت پوشش گسترده تر و تقویت آنتن دهی به وجود می آید.



افزایش 8 برابری قیمت کابل مخابراتی در 4 سال / هزینه نگهداری شبکه مخابرات 4 برابر شد

علی سپهری راد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلاتی که ظرف 4 سال گذشته و با وجود تحریم های موجود عدم توسعه شبکه مخابراتی کشور را در پی داشت اظهار داشت: در بخش نصب و راه اندازی تجهیزات مخابراتی نیازی به شرکتها و نیروهای خارجی وجود نداشته و ندارد و مخابرات این بخش را با توان داخلی هدایت می کند. وی با بیان اینکه افزایش نرخ تجهیزات مخابراتی در چند سال اخیر یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه توسعه بوده است که مخابرات آن را به هر نحوی که شده جبران کرده گفت: برای مثال در برخی بخش های تجهیزات و نگهداری شبکه با افزایش چندبرابری هزینه ها روبرو بودیم.



معاون حقوقی و تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران از افزایش 8 برابری قیمت کابل های مخابراتی در شبکه پسیو مخابرات با افزایش قیمت جهانی مس ظرف 4 سال اخیر خبر داد و گفت: در همین حال هزینه نگهداری شبکه مخابرات نیز افزایش 4 برابری داشته است.

وی با تاکید براینکه بخشی از این هزینه ها با بکارگیری پرسنل توانمند داخلی جبران شد افزود: برغم عواملی که توسعه مخابرات را با کندی مواجه می کرد اما تلاش برای برون رفت از این چالش به بهترین نحو ممکن صورت گرفت؛ در این میان مشکل انتقال وجه با کشورهای طرف قرارداد برای دریافت تجهیزات خریداری شده از جمله مشکلاتی بوده و هست که از بعد اقتصادی روند توسعه مخابرات را کند کرده است؛ از این رو در صورت حل این مشکل، توسعه شبکه مخابراتی کشور رشد چشمگیری خواهد داشت.


تمبر یادبود "استیو جابز" چاپ می‌شود

اگرچه "استیو جابز"(Steve Jobs) در سال‌های پایانی عمر خود فعالیت چندانی انجام نداد و در مقابل مردم حاضر نمی‌شد، اما "شرکت خدماتی پستی آمریکا" تصمیم گرفت به پاس زحمات او به عنوان یکی از بزرگترین نمادهای فناوری جهان، چهره‌اش را روی یک تمبر یادبود به چاپ برساند.



موضوع تمبرهای جدید معمولا تا پیش از زمان چاپ آن به صورت کاملا محرمانه باقی می‌ماند. اما روزنامه واشنگتن‌پست اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد چاپ تمبر "استیو جابز" توسط اداره خدمات پست آمریکا به تایید رسیده است.



تمبر "استیو جابز" به عنوان بنیانگذار شرکت اپل مراحل طراحی را پشت‌سر می‌گذارد و قرار شده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی از این تمبر رونمایی شود. البته سازمان خدمات پستی آمریکا قصد دارد همزمان با جابز از تمبرهای "الویس پریسلی"(Elvis Presley) و "جیمز براون"(James Brown) هم رونمایی کند. اسناد مربوط به چاپ تمبر "استیو جابز" در کمیته مشاوره وابسته به شرکت خدمات پستی آمریکا به تایید رسیده است و از این رو می‌توان در سال آتی میلادی تمبر یاد شده را در اختیار گرفت.


عرضه نخستین گوشی دو سیستم عاملی + عکس

بزرگترین شرکت گوشی‌ساز در اسپانیا موسوم به Geeksphone پس از مدت‌ها انتظار سرانجام نخستین گوشی مجهز به دو سیستم‌عامل مجزا را با نام Revolution روانه بازار کرد. این گوشی هوشمند نمایشگر 4.7 اینچی IPS را در خود جا داده است و پردازنده دو هسته‌ای آن از نوع Atom اینتل با توان 1.6 گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر فعالیت می‌کند.

این گوشی هوشمند شامل حافظه داخلی 4 گیگابایتی می‌شود و همراه با رم یک گیگابایتی، دوربین دیجیتالی 8 مگاپیکسلی، دوربین دوم 1.3 مگاپیکسلی مخصوص تماس‌های تصویری و باتری 2000 mAh به دست کاربران می‌رسد.



به گفته شرکت Geeksphone، گوشی دو سیستم‌عامله Revolution به شما امکان می‌دهد لمس یک دکمه معمولی به سادگی فعالیت‌های خود را بین دو سیستم‌عامل اندروید و Firefox OS موزیلا انتقال دهید. همچنین گفته شده است که این گوشی هوشمند می‌تواند دیگر سیستم‌های عامل موبایلی را هم اجرا کند.

گوشی هوشمند Revolution به صورت مستقیم روی سایت اینترنتی شرکت Geeksphone به قیمت 222 یورو فروخته می‌شود و امکان ارسال آن به سراسر جهان هم فراهم شده است.


نخستین گوشی هوشمند با قابلیت درک سه‌بعدی

گوگل نخستین نسخه‌ تلفن هوشمند اندرویدی خود را که دارای حس‌گرهای قدرت‌مند سه‌بعدی است، معرفی کرد. این تلفن که آخرین طرح از گروه پروژه‌ها و فن‌آوری پیشرفته گوگل است، «پروژه‌ی تانگو» نام دارد. جانی لی سرپرست برنامه‌های  فنی این گروه، هدف از پروژه تانگو را این دانسته که به گوشی‌های موبایل، همان درکی از حرکت و فضا داده شود که انسان‌ها دارند.



این گوشی پنج اینچی که با یک سری حس‌گر‌ سه‌بعدی مجهز شده است، توانایی ۲۵۰ هزار محاسبه را در هر ثانیه دارد و گوگل امیدوار است که این تکنولوژی جدید در اپلیکیشن‌هایی چون بازی‌های سه‌بعدی و جهت‌یاب‌ها به صورت گسترده‌ای به کار گرفته شود.

نخستین نمونه‌های این گوشی که انتظار می‌رود ماه آینده توزیع شوند، تنها در اختیار تعداد محدود و دست‌چین شده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار قرار می‌گیرد تا برای طراحی اپلیکیشن‌های نقشه‌خوان و جهت‌یاب، پردازش‌گرهای اطلاعات، بازی‌ها و نرم‌افزارهایی دیگری که شاید در آینده ما را شگفت‌زده کنند، بررسی شود.






هر شب ساعت ۲۰ آخرین خبرهای فناوری اطلاعات را از صفحه دریچه دنبال کنید. از طریق
کپی کردن لینک زیر در شبکه‌های اجتماعی این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار