رئیس‌الساداتی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

"مواد مخدر" جرم اکثر زندانیان خارج از کشور/ انتقال 15 زندانی از "افغانستان و سوریه" به ایران، طی هفته گذشته

رئیس گروه انتقال محکومین وزارت دادگستری گفت: استرات‍ژی مجازات ما اصلاحی و تربیتی است اما در برخی از کشورها این آثار کمتر ملاحظه می‌شود و مجازات‌ها جنبه انتقامی دارد، بنابراین اطلاع حداقلی از مقررات جزایی کشورهایی که ایرانیان به آن‌جا مراجعت می‌کنند در جهت پیشگیری از جرائم نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران "سیدعلی رئیس‌الساداتی" معاون وزیر دادگستری و رئیس گروه انتقال محکومین وزارت دادگستری در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران در ارتباط با برخی سوالات پیرامون انتقال محکومین ایرانی از زندان‌های خارج از کشور، بیشترین محکومیت زندانیان خارج از کشور، افزایش یا کاهش جرم مجرمان ایرانی نسبت به سال‌های گذشته در خارج از کشور، مجازات و محدودیت‌های قانون جمهوری اسلامی ایران برای محکومین ایرانی که در خارج از کشور مرتکب جرم شده‌اند پس از انتقال به ایران و.... پاسخ داد.   
 
*باشگاه خبرنگاران: با توجه به وجود محکومین ایرانی در زندان‌های خارج از کشور و کشورهای همسایه بگویید امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد زندانیانمان در خارج از کشور کاهش یا افزایشی داشته است؟
 
*رئیس‌الساداتی: باید توجه داشت که در قوانین ما بیشتر به امر زندان‌زدایی توجه شده و زندان به عنوان آخرین تصمیم مقامات قضایی عنوان شده است اما این در حالی است که در کشورهای دیگر این گونه نیست به طور مثال جرم مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در پی دارد.
 
*باشگاه خبرنگاران: بفرمایید زندانیانی که اخیرا از زندان‌های خارج از کشور آزاد شده‌اند  و به ایران انتقال داده شده‌اند از کدام کشورها بوده‌اند؟
 
*رئیس‌الساداتی: تعدادی از زندانیان ایرانی خارج از کشور به موجب موافقت‌نامه‌هایی بین ما و آن کشورها چنان چه واجد شرایط باشند زمینه انتقالشان فراهم می‌شود و این در حالی است که در حدود 11 ماه گذشته طبق آماری که استخراج شده از قزاقستان یک نفر، ارمنستان 4 نفر، کویت 1 نفر، چین 2 نفر، تایلند 1 نفر زمینه انتقالشان به ایران فراهم شده است البته ما موافقت نامه‌های انتقال مجرمین با 11 کشور را داریم که بیشترین تقاضا برای انتقال مجرمین به کشورشان از سمت افغانستان است که پرونده آن‌ها در کمیسیون انتقال محکومین تحت بررسی است که پس از خاتمه فرآیند بررسی زمینه برای انتقال آن‌ها فراهم خواهد شد.
 
*باشگاه خبرنگاران: بفرمایید اکنون به تازگی از کدام کشورها زندانیان و محکومین ایرانی را به کشور خودمان انتقال داده‌ایم؟ و از تعداد زندانیان انتقال داده شده چند نفر آقا و چند نفر خانم هستند؟
 
*رئیس‌الساداتی: حدود یک هفته پیش 14 نفر زندانی از افغانستان تحویل گرفته شده و از سوریه یک نفر به مقامات زندان ما تحویل داده شده‌اند و در حال تحمل کیفر هستند و این در حالی است که به جز 1 نفر جنسیت مابقی زندانیان مرد است.
 

*باشگاه خبرنگاران: بیشترین جرمی که اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب می‌شوند و بیشترین محکومیت مربوط به چه جرائمی است؟
 
*رئیس‌الساداتی: متاسفانه بیشترین آمار مربوط به مواد مخدر است.
 
*باشگاه خبرنگاران: با توجه به این که بیشترین جرم زندانیان مواد مخدر است آیا تاکنون برنامه‌ای توسط وزارت دادگستری ایران تحت عنوان تفاهم و توافق‌نامه‌هایی در جهت کاهش انتقال مواد مخدر بین کشورهای دیگر به امضا رسیده است؟
 
*رئیس‌الساداتی: در گذشته مذاکراتی صورت گرفته و در این زمینه قوانینی وجود دارد به طوری که ما در مبادی خروجی از کشور همین طور مرزهای هوایی و زمینی کنترل لازم را صورت داده‌ایم اما این در حالی است که باید در مبادی خروجی پلیس و دستگاه‌های ذیربط کنترل بیشتری داشته باشند.   
 
*باشگاه خبرنگاران:محکومین ایرانی که به ایران انتقال پیدا می‌کنند چه مجازات‌ها و محدودیت‌هایی از سوی قانون جمهوری اسلامی ایران برای آن‌ها وجود دارد؟
 
*رئیس‌الساداتی: ایرانیانی که جرمی در خارج از کشور مرتکب می‌شوند طبق قوانین آن کشور محاکمه می‌شوند و پس از انتقال به ایران چنانچه واجد شرایط شناخته شوند از جهت رفاهی و خدماتی و تسهیلاتی که در آیین نامه زندان نسبت به زندانیان وجود دارد از حمایت‌های قانونی برخوردارند ودر این زمینه با مجرمان دیگر تفاوتی ندارند.
 
اما بعضی افراد در خارج از کشور تخلفاتی را مرتکب می‌شوند که خلاف شان جمهوری اسلامی ایران است بنابراین پرونده این افراد در کمیسیونی که در وزارت کشور مستقر است طبق بند 2 ماده 16 قانون گذرنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد البته این کمیسیون قبل از انقلاب هم استقرار داشته و وزارت دادگستری هم در آن‌جا نماینده دارد.   
 
محکومینی که خلاف شان جمهوری اسلامی ایران تخلفاتی انجام دهند محدودیت‌های تعزیری که حالت تنبه و تذکر دارد برای آن‌ها لحاظ خواهد شد به عنوان نمونه گذرنامه این محکومین به طور موقت اخذ می‌شود و یا مشمول محرومیت‌های اجتماعی می‌شوند.
 
*باشگاه خبرنگاران: در پایان چه توصیه‌ای برای ایرانیانی که از کشور خارج می‌شوند دارید؟
 
*رئیس‌الساداتی: توصیه بنده به هموطنان این است که باید به گونه‌ای رفتار کنند که در رفتار و مراوداتشان شان جمهوری اسلامی ایران رعایت شود و به دنبال ارتکاب جرایم نباشند چرا که با این امر باعث از بین بردن حیثیت خود و هم نظام می‌شوند.
 
ذکر این نکته حائز اهمیت بسیاری است که استرات‍ژی مجازات ما اصلاحی و تربیتی است اما در برخی از کشورها این آثار کمتر ملاحظه می‌شود و مجازات‌های جنبه انتقامی دارد و این در حالی است که هم قوانین داخلی و هم کنوانسیون‌های بین‌المللی، دستگاه‌های قضایی کشورها را تابع توجه به زندانیان بیگانه کرده به طوری که مقدمات تعیین وکیل، بهداشت و درمان، مترجم و معاضدت‌های قضایی آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.   
 
هموطنان ما چنان‌چه در مبادی ورودی به کشوری متوجه مشکلاتی شدند باید سریعا موضوع را به سفارت‌خانه‌های ما انتقال دهند تا از حمایت‌ها و پیگیری‌های آن‌ها برخوردار شوند.
 
ایرانیان باید نسبت به داروهایی که با خود حمل می‌کنند احتیاط لازم را داشته باشند چرا که برخی داروها ممکن است در خارج از کشور تخلف و جرم محسوب شود همین طور از حمل اثاث و امانات افراد دیگر در وسایل خود خودداری کنند.
 
در پایان باید بگویم اطلاع حداقلی از مقررات جزایی کشورهایی که ایرانیان به آن‌جا مراجعت می‌کنند در جهت پیشگیری از جرایم نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.