بروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی را تشریح کرد؛

حضور 600 میهمان از 48 مجلس جهان‌اسلام در اجلاس تهران/ 27 رئیس و 13 نایب رئیس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی گفت: 48 هیئت پارلمانی و 600 میهمان خارجی در این نشست شرکت داشتند که 27 هیئت در سطح رؤسای مجالس و 13 هیئت در سطح نواب رؤسای مجالس کشورهای اسلامی بودند.

"علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نهمین اجلاس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که 29 و 30 بهمن در تهران برگزار شد، به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با برپایی این اجلاس رکورد زد.   
 
وی افزود: در طول عمر 15ساله اتحادیه بین‌المجالس اسلامی، نشست تهران یک نشست منحصر به فرد بود چرا که بیشترین استقبال در طول 15 سال گذشته از نشست تهران صورت گرفت آن هم در شرایطی که وضعیت کلی کشورهای اسلامی خوب نیست.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: شاهد چالش‌های جدی تحمیلی امنیتی به کشورهای اسلامی هستیم به طوری که وضعیت عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، مصر، لیبی، یمن، بحرین و.... مشخص بوده و آن‌ها دچار مشکل هستند.
 


بروجردی با بیان این که متاسفانه تفرقه در جهان اسلام حاکم شده است، تصریح کرد: استقبال گسترده و حضور کشورهای اسلامی در بین‌المجالس تهران نشان دهنده تشنگی کشورهای اسلامی نسبت به امر وحدت، هم فکری و تبادل نظر و تصمیم‌گیری جمعی برای حل مشکلات است.  
 
وی ادامه داد: اولین ویژگی اجلاس تهران احساس نیاز به اتحاد و همبستگی بود که عملا با دیدگاه‌های مختلفی که وجود داشت محقق شد به طوری که اکثریت اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سطح روسای مجالس به استثنای عربستان شرکت کرده و حضور فعال داشتند که این نشان می‌دهد کشورهای اسلامی دنبال اتحاد بوده و به دنبال تحقق اهداف اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی هستند.   
 
نماینده مردم بروجرد اظهار داشت: حضور گسترده کشورهای اسلامی در اجلاس تهران نشان داد که این اجلاس به مرحله میوه‌چینی رسیده و باید از آن استفاده کرد.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نکته دوم حائز اهمیت در اجلاس تهران را توجه به امور فلسطین دانست و گفت: همه کشورهای اسلامی با حضور خود در اجلاس تهران نشان دادند فلسطین برای همه کشورها و ملت‌ها مهم بوده و به همین دلیل علاوه بر تشکیل کمیته فلسطین نشستی نیز در سطح روسای مجالس کشورهای شرکت کننده برگزار شد.
 
وی افزود: نکته سوم اجلاس تهران رویکرد ضد تکفیری مجموعه اعضای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی بود چرا که به شدت از این پدیده رنج برده و متنفر هستند و البته به دنبال راهکاری برای خروج از این پدیده شوم نیز هستند.
 
بروجردی  گفت: حرکتی که روز گذشته تروریست‌ها در بیروت لبنان انجام دادند منجر به این شد که اجلاس تهران در بیانیه پایانی خود آن را محکوم کند که این نمونه زنده و جدید اقدامات تروریستی است که در کشورهای اسلامی شکل می‌گیرد.   



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با بیان این که ما با جهان غرب سر ستیز نداریم گفت: باید در چارچوب حفظ ارزش‌های اسلامی و قوانین اسلامی خودمان در یک تفاهم و هم زیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان و ملت‌ها در جامعه جهانی زندگی کنیم.   
 
وی با اشاره به جزئیات نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به این که برخی کشورها عملا فاقد مجلس هستند معتقدم به استثنای کشور عربستان سایر کشورهای اسلامی حضور داشتند.   
 
بروجردی تاکید کرد: رکورد حضور کشورهای اسلامی در بین‌المجالس تهران شکسته شد چرا که 48هیئت از مجالس کشورهای اسلامی در نشست تهران حضور داشتند که 27 هیئت در سطح روسای مجلس شرکت کرده بود و 13 هیئت نیز در سطح نواب روسای مجالس کشورهای اسلامی حضور داشتند.   
 
وی افزود: در مجموع 600 میهمان خارجی در اجلاس تهران حضور داشتند که این آمار در طول 15سال گذشته و عمر اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی بی‌سابقه بوده است و این موضوع نشان دهنده احترام و اعتماد آن‌ها به نظام جمهوری اسلامی ایران است.   
 
اضافه می‌شود؛ نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی از صبح روز سه شنبه 29 اسفند ماه آغاز و تا پایان روز چهارشنبه 30 بهمن ماه ادامه داشت.   
 
هم‌چنین در مراسم افتتاحیه این نشست که با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد. آیات عظام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) حضور داشتند.

 

این در حالی است که ریاست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به مدت یک سال از کشور سودان به جمهوری اسلامی ایران منتقل شد و به همین مناسبت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ریاست نشست دو روزه مجالس کشورهای اسلامی را برعهده داشت و مراسم اختتامیه نیز با سخنرانی وی پایان یافت.
 
ناگفته نماند مهمترین محور نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی توجه به مسئله فلسطین، سوریه و تکفیر بود که در این راستا بیانیه تهران صادر و در مورد فلسطین نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
 
6 تصمیم مهم اجلاس مجالس اسلامی در مورد فلسطین + جزئیات(اینجا)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار