مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۲ اسفند؛

از هک شدن سیستم‌های ارائه انرژی اتریش تا پرفروش‌ترین گوشی ویندوزی جهان

هک شدن سیستم‌های ارائه انرژی اتریش، پرفروش‌ترین گوشی ویندوزی جهان، آماری از خرید کاربران با تلفن همراه، صدور مجوز هم‌کدی تلفن و فلت‌سازی شبکه موبایل کشور از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در روز 2 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز جمعه ۲ اسفند ماه را می توانید در ادامه بخوانید.





سیستم‌های ارائه انرژی اتریش هک شد

شرکت استِیرمارک که یک شرکت ارائه دهنده انرژی در استیریا اتریش است می‌گوید که سیستم‌های حساس آن مورد نفوذ هکرهای ناشناس قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که چه کسانی در پس این حمله قرار گرفته اند و انگیزه‌ های آن ها نیز ناشناخته ذکر شده است.



اما محتمل‌ ترین سناریو این است که آن ها برای کسب درآمد به برخی از اطلاعات این شرکت دست یافته اند. مجرمان سایبری، یک وب سرور که میزبانی اطلاعات مشتریان گاز را به عهده داشت، نقض کردند. این شرکت هم اکنون در تلاش برای تعیین اطلاعاتی است که توسط مهاجمان به سرقت رفته هرچند عنوان شده که هیچ اطلاعات مالی بر روی سرور ذخیره نشده است.
این حمله پس از آنکه یک سیستم هشدار دهنده داخلی مورد هدف قرار گرفت، کشف شد. اقدامات فوری برای محدود کردن میزان این نقض در نظر گرفته شده و پلیس ایالتی و تیم واکنش‌های اضطراری ارتباطات اتریش نیز از این حادثه مطلع شده اند.


پرفروش‌ترین گوشی ویندوزی جهان

شرکت تبلیغاتی AdDuplex در آخرین گزارش خود توضیح داد که سیستم‌عامل ویندوز فون 8 هم‌اکنون روی بیش از 80 درصد گوشی‌های هوشمند اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این میان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند جهان مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون Lumia 520 محسوب می‌شود.

به دنبال اقدامات اخیر مایکروسافت مبنی بر فراهم کردن شرایطی برای استفاده از ویندوز فون 8 روی تمام گوشی‌های ویندوزی، این سیستم‌عامل سهم خود را در بازار جهانی به میزان قابل ملاحظه افزایش داده است و این طوری که آمارها نشان می‌دهد، 80.3 درصد از تمام گوشی‌های هوشمند ویندوزی در بازار جهانی مبتنی بر آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی مایکروسافت فعالیت می‌کنند که این فرآیند نشان می‌دهد محبوبیت ویندوز فون 7 به سرعت در حال کاهش است.



گوشی هوشمند Lumia 520 که فوریه گذشته در "کنگره جهانی تلفن همراه 2013" وارد بازار شد و هم‌اکنون یک سال از زمان حضور آن می‌گذرد، در این 12 ماه به پرفروش‌ترین محصول نوکیا تبدیل شده است و بیش از یک‌سوم گوشی‌های هوشمند ویندوزی فروخته شده در جهان هم Lumia 520 بوده‌اند.

این گوشی هوشمند در کشور آمریکا از طریق شرکت مخابراتی T-Mobile به دست کاربران جهانی می‌رسد و که البته با نام Lumia 521 شناخته می‌شود و با قرارداد مخابراتی به قیمت 90 دلار به فروش می‌رسد. تاکنون بیش از 10 میلیون دستگاه از این گوشی هوشمند به فروش رسیده است.

دوسوم کاربران با تلفن همراه خرید می‌کنند

آژانس تبلیغات موبایلی InMobi اعلام کرد که میزان اطمینان و اعتماد به دستگاه‌های موبایلی افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این فرآیند طی سال 2014 میلادی تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر صنعت تجارت همراه برجا بگذارد. آخرین گزارش منتشر شده از سوی این مرکز حاکی از آن است که طی سال 2014 میلادی میزان فعالیت‌های مالی در دستگاه‌های موبایلی رشد 15 درصدی را تجربه می‌کند و این در حالی است که 83 درصد مردم قصد دارند طی 12 ماه آینده از طریق دستگاه الکترونیکی قابل حمل خود فعالیت مالی انجام دهند.
تلفن همراه یکی از عوامل اثرگذار در جریان تصمیم‌گیری برای خرید محسوب می‌شود و 48 درصد کاربران جهانی توضیح داده‌اند موبایل یک ابزار رسانه‌ای اصلی برای آن‌ها محسوب می‌شود که روی فرآیند تصمیم‌گیری‌های مربوط به خرید، تصمیم قابل ملاحظه برجا می‌گذارد و در کشور مانند هند 60 درصد خریدها به صورت موبایلی انجام می‌شود.



"ناوین تواری"(Naveen Tewari) مدیرعامل شرکت InMobi گفت: «ما در گزارش سال گذشته دریافتیم که دستگاه‌های موبایلی بیشترین تاثیر را روی زندگی مدرن برجا می‌گذارد. اما بررسی‌های امسال نشان داد که موبایل در واقع به یک ابزار ضروری در زندگی روزمره تبدیل شده و حتی زندگی کاری را نیز به خود وابسته کرده است».
او در ادامه توضیح داد: «اهمیت دستگاه‌های موبایلی قدری افزایش یافته که طی چند سال اخیر جایگزین رایانه‌های رومیزی و گیرنده‌های تلویزیونی شده است و از جمع‌آوری انواع اطلاعات گرفته تا کاربری‌های رسانه‌ای و انجام فعالیت‌های روزانه به طور کامل به آن سپرده می‌شود و حتی در فرآیند خرید و پرداخت صورت‌حساب‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد». از بین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی 87 درصد اعلام کردند که به تبلیغات موبایلی توجه دارند و 67 درصد کاربران موبایلی هم توضیح دادند که تماشای تبلیغات موبایلی بسیار خوشایندتر از مشاهده آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی یا آنلاین است و بیشتر روی خرید آن‌ها اثر می‌گذارد.

مجوز هم‌کدی تلفن و فلت‌سازی شبکه موبایل کشور صادر شد

وزیر ارتباطات گفت: در جلسه‌ای با مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار شد با همکاری مخابرات و اپراتورهای کشور، هم‌کدسازی تلفن‌های داخل استانی و فلت‌سازی شبکه اپراتورها ظرف ۶ ماه آینده انجام شود. هم‌کدسازی تلفن‌های درون استانی از مصوبات دقیقه 90 دولت گذشته بود که سرانجام با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به کما رفت و جلوی اجرای آن گرفته شد.

مزیت اصلی چنین طرحی که کاهش هزینه‌های ارتباطی برای مشترکان استانی و حذف هزینه‌های جابه‌جایی برای شهرهای درون یک استان است، مجددا با دستور واعظی وزیر ارتباطات از سر گرفته می‌شود.
وزیر ارتباطات در ابن باره اظهار کرد: به منظور سامان بخشیدن به شبکه ارتباطات کشور در جلسه‌ای که با مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور داشتم قرار شد تا ظرف شش ماه آینده با همکاری مخابرات هم‌کدی داخل استانی تلفن ثابت در همه استان‌ها اجرا شود.
وی افزود: هم‌کدی به این معنی که اگر فردی در شهری از یک استان هست و می‌‌خواهد با شهری دیگر از توابع همان استان تماس بگیرد دیگر نیازی به گرفتن کدهای بین شهری نداشته باشد و برای کل کشور نیز فقط یک تعرفه داشته باشیم.



او با اشاره به داشتن دو نرخ گفت: یعنی کلاٌ دو نرخ داخل استانی و ملی وجود خواهد داشت؛ اگر چه با تداوم ادغام فناوری‌‌ها و رفتن به سوی پروتکل‌های IP بسیاری از خدمات در آینده یکپارچه می‌شود.
واعظی همچنین درباره فلت‌سازی شبکه اپراتورهای سیار و حذف هزینه‌های جابه‌جایی و پیک‌های مختلف ساعتی از تعرفه آن‌ها ابراز کرد: در مورد تلفن همراه نیز در تلاش برای FLAT یا یکسان‌سازی تلفن‌ها در تعرفه و در شماره هستیم که در این صورت هزینه جا‌به‌جایی سیم‌کارت برداشته می‌شود؛ هزینه تماس بین شهری کاهش یافته و شماره تخصیص یافته بین شهری نخواهیم داشت و همه شماره‌ها ملی می‌شوند.
وی همچنین با اشاره به اینکه ما در پی رومینگ ملی هستیم، تصریح کرد: مشترکی که هم‌اکنون از یک اپراتور سیم‌کارت دارد اگر سیم‌‌کارتش در منطقه‌ای آنتن ندهد ارتباط مشترک با شبکه کلاٌ قطع می‌شود؛ اما با رومینگ ملی آنتن سیم‌کارت روی اپراتور دیگری که در آن منطقه آنتن قوی دارد منتقل می‌شود و به این ترتیب رقابت سالم میان اپراتورها در تقویت پوشش گسترده‌تر و تقویت آنتن‌دهی به وجود می‌آید.






هر شب می‌توانید ساعت ۲۰ آخرین خبرهای فناوری اطلاعات را از صفحه دریچه دنبال کنید

از طریق لینک زیر می‌توانید این خبر را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.