مدیر پيست دیزین:

شوماخر هم به کما رفت ولی کسی پیست را مقصر ندانست/ مگر در بزرگراه‌ها پزشک هست که در دیزین باشد؟

قربانعلی سولقانی گفت: وقتی شوماخر قهرمان اتومبیل‌رانی به کما رفت کسی از پیست محل اسکی وی ایراد نگرفت اما در مورد قضیه اخیر همه، مسئولان پیست را متهم می‌کنند.

قربانعلی سولقانی در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه روز پنجشنبه 24 بهمن حدود ساعت 12:20 در نیم قله دیزین نوید شاهسوندی دچار حادثه اسکی شد و به کما رفت. این اسکی باز مبتدی نبوده و به همه مسائل فنی و مسیر اشراف کامل داشته است اما مسیری که وی اسکی کرده خارج از مسیر پیست بوده و وی در نهایت به قسمت داخل پیست هدایت شد و این اتفاق رخ داد.

وی افزود: مسیر دیزین غیراستاندارد نبوده و وي مسیری را برای سرعت گرفتن ادامه داد که با موانعی که در لبه‌های پیست به صورت قوس ایجاد شده بود وی کنترلش را از دست داد و به طرف پایه تله کابین هدایت شد و این حادثه رخ داد.
 

*از عضویت نوید در باشگاه هایپ اطلاعی ندارم

سولقانی در خصوص باشگاه شاهسوندی بیان کرد: من اطلاع خاصی از وضعیت باشگاه و رزومه نوید ندارم اما طبق اظهارات یکی از مسئولان شرکت هایپ عنوان شده که نوید در اسکی نمایشی عضو این باشگاه بوده است.

سولقانی در خصوص محل دقیق حادثه اظهار کرد: محدوده پیست با مسیر آن فرق دارد و متاسفانه خیلی از رسانه‌ها به این قضیه دامن می‌زنند و تفاوت این 2 را با هم نمی‌دانند. محدوده پیست دیزین 550 هکتار وسعت دارد اما 23 مسیری که برای اسکی با ماشین برفکوب کوبیده شده مسیر مناسب برای اسکی کردن است ولی متاسفانه نه‌تنها در دیزین بلکه در تمام پیست‌های کشور بسیاری از افراد اسنوبرد باز علاقه دارند خارج از مسیر مشخص شده اسکی کنند و معمولا به طرف مسیرهایی می‌روند که به نوعی موانع جلوی پایشان نباشند.

مدیر دیزین بیان کرد: مسیری که شاهسوندي در آن اسکی می‌کرده مسیر پست نبوده است البته وي مبتدی نبوده که بگوییم محدوده و مسیر را نمی‌شناخت و آن روز هم آفتابی بوده و هم دید کامل وجود داشته است اما متاسفانه این حادثه تلخ رخ داد.

*فنس نمی‌توانست مانع این حادثه باشد

سولقانی ادامه داد: حتما مستنداتی هست که برخی از فنس‌ها از قبل هم کشیده شده بود اما در مجموع باید بگویم فنس نمی‌توانست مانع چنین حادثه‌ای باشد.

وی افزود: فنس‌ها با رنگ نارنجی هدایت کننده هستند نه بازدارنده و وقتی اسکی باز با سرعت 60 تا 70 کيلومتر در ساعت اسکی می‌کند ما با فنس تنها می‌توانیم هدایت کننده آنها در این مسیر باشیم.

مدیر پيست دیزین بیان کرد: فنس‌هایی که ما بعد از حادثه دور پایه کشیدیم برای محصور کردن آن محدوده بود که تا زمان کارشناسی ترددی پیش نیاید و نظر کارشناسی داده نشود.
 

*هیچ کجای دنیا وسط پیست پزشک ندارند

سولقانی ادامه داد: امیدواریم نوید هر چه سریعتر به آغوش خانواده‌اش بازگردد اما قبل از قضاوت، لازم است به صورت دقيق علت این موضوع مود بررسی قرار گيرد. مگر می‌شود در پیستی که مجموعه بین‌المللی است گروه امداد نباشد. اما در هیچ کجای دنیا پزشک وسط پیست حضور ندارند. مگر در بزرگراه‌ها پزشک در هنگام مصدومیت رانندگان بالای سر مصدوم می‌آید که در پیست ها چنین اتفاقی رخ دهد؟!
 
وي تصریح کرد: ولی افرادی به عنوان تکنیسن با داشتن امکانات اولیه در پیست حضور دارند و شاهد حوادث هستند و به آنها رسیدگی می‌کنند. اما به هر حال وقتی اتفاق غیرمترقبه می‌افتد طبیعی است که دقایق طول بکشد تا رسیدگی انجام شود. من خودم در مسابقاتی در کشور فرانسه زمین خوردم و کمرم شکست و مدت زمانی طول کشید تا به من رسیدگی شود.

*امکان استقرار هلی کوپتر در پیست‌های اسکی وجودندارد

سولقاني درخصوص مسئله لزوم استقرار هلی‌کوپتر در پیست‌های اسکی بیان کرد: امکان استقرار هلی‌کوپتر در پیست‌های اسکی وجود ندارد. درسرمای 15 درجه زیر صفر استقرار هلی‌کوپتر به دلیل از کار افتادن موتورش در پیست عملی نیست.

وی ادامه داد: درحادثه اخیر مسئول اورژانس دیزین همه همکاری‌های لازم را انجام دادند و هلی‌کوپتر هم مسیر طولانی را طی کرد و از بالا که دیده بود پیست شلوغ است ابتدا به نزدیکی شمشک رفته بود که ما با نشان دادن قسمت 200متری H در پیست آنها را به محل پیست دیزین هدایت کردیم و پس از نشستن هلی‌کوپتر در پیست بلافاصله پزشک همراه و گروه اورژانس مصدوم را ظرف 9 دقیقه انتقال دادند.

وی افزود: این جزو وظایف ماست که پیگیر وضعیت نوید باشیم و من هم روزی بیش از 5-6 بار در تماس تلفنی جویای حال وی هستم و ما هم برای سلامتی نوید مثل سایر مردم دعا می‌کنیم.

وی تاکیدکرد: امیدوارم واقعیت ‌های علت بروز این حادثه پس از کارشناسی‌ها صورت گیرد و این موضوع همچنان در حال بررسی است.

*الزام به استفاده از کلاه، وظیفه ما نیست

سولقانی در ادامه بیان کرد: وظیفه ما نیست که اسکی‌بازان را مجاب به استفاده از کلاه ایمنی کنیم. ما طبق دستور وزارت ورزش که مصوبه قانونی دارد به بیمه ورزش اهمیت زیادی می‌دهیم اما مسئله‌‌ای مثل اجبار به استفاده از کلاه توسط اسکی بازان باید به صورت قانون دربیاید واز طرف فدراسیون به کلیه پیست‌ها ابلاغ شود و ما هم در آن زمان می‌توانیم پیگیر انجام مصوبات باشیم.
 

*میزبانان، خودشان را زیر سوال می‌برند

سولقانی با اشاره به میزبانی رقابتهای اسکی قهرمانی آسیا در دیزین عنوان کرد: وقتی مسئولان فدارسیون بدون بررسی می‌گویند که کلیه پیست‌های ایران ناامن است من نمی‌دانم که چگونه می‌خواهند میزبان رقابتهای به این بزرگی باشند.

وی افزود: رئیس کنفدراسیون اسکی آسیا طی بازدید‌هایی از امکانات دیزین امتیاز میزبانی را به ما داد و جالب این جاست که برخی دوستان می‌گویند پیست‌های ما ایمنی ندارند و این حرفها زنگ هشداری برای ماست چرا که کشور‌هایی که می‌خواهند در مسابقات قهرمانی آسیا در ایران شرکت کنند خبرهای ما را زیر نظر دارند و با دیدن این مصاحبه‌ها میزبانی ما تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

مدیر پیست دیزین اظهار کرد: برخی با چنین مصاحبه‌هایی باعث می‌شوند تا خانواده‌ها دیگر رغبتی نداشته باشند فرزندانشان را به رشته اسکی بفرستند.

*اگر پیستی نباشد فدراسیونی هم نیست

سولقانی تصریح داشت: در تمام دنیا چنین اتفاقاتی می‌افتد. شوماخر قهرمان رانندگی دنیا در بهترین پيست‌هاي کوه‌های آلب دچار آسیب دیدگی شد ولی کسی نگفت پیست ایمنی ندارد. همه موارد باید کارشناسی شود و به صورت فنی به آن رسیدگی شود.

وی خاطر نشان کرد: آقایان بدون اینکه به خودشان زحمت بدهند و از پشت میزهایشان بلند شوند اظهار نظر می‌کنند درحالی که اگر پیستی نباشد فدراسیونی هم وجود ندارد. در محدوده‌ای که بيش از 2 هزار نفر اسکی می‌کنند امکان بروز هر اتفاقی وجود دارد ولی زیر سوال بردن امنیت پیست و خدمات مسئولان جای تأسف دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حادثه ، پیست ، اتفاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار