توسط یکی از اساتید دانشکده دندانپزشکی:

نگهدارنده بافتی جهت سهولت استفاده در قسمتهای مختلف حفره دهان در جراحی ساخته شد

یکی از اساتید دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی موفق به ساخت نگهدارنده بافتی با شکل و زاویه مناسب جهت سهولت استفاده در قسمتهای مختلف حفره دهان در جراحی شد و آن را به ثبت رساند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر جمیله بیگم طاهری استاد دانشکده 
دندانپزشکی شهید بهشتی در خصوص اختراع خود گفت:  استفاده از نگهدارنده های دهانی به خصوص نگهدارنده زبان ، از گذشته تاکنون در شکلهای مختلف وجود داشته است. نگهدارنده های معمولی نیاز به همکاری یک دستیار دارد که آن هم اغلب به لحاظ خستگی و لرزش دست دستیار، مشکلات خاصی را بوجود می آورد. نگهدارنده جدید توسط پیچ به قسمت مورد نظر جراحی ثابت می شود و نیاز به وجود دستیار ندارد و بدین ترتیب از بسیاری از خطاهای احتمالی پیشگیری می گردد. 

وی افزود: این نگهدارنده داخل دهانی به گونه ای طراحی شده که براحتی وارد حفره دهان شود. این وسیله ، زاویه مناسب جهت دستیابی به تمام نواحی حفره دهان (قدامی ، خلفی ، لب) را دارد و می تواند ضایعه را بطور کامل در حلقه تعبیه شده در برگیرد و بسته به حجم بافت و ضایعه و نیز حجم عضلانی بیمار، پیچ مناسب بسته می شود و بدین ترتیب درطول جراحی ثابت می ماند. 

طاهری عنوان کرد: با توجه به اینکه استفاده از وسایل قابل استریل در دندانپزشکی از بروز و گسترش بیماریهای قابل انتقال عفونی و خطرناک نظیر "ایدز و هپاتیت" جلوگیری می نماید ، قابلیت استریل شدن کلیه اجزای آن در دستگاههای استریل (اتوکلاو) روز دنیا ، از مزایای این وسیله محسوب می شود. 

شایان ذکر است که بطور خلاصه موارد ذیل را می توان از مزایای این اختراع نسبت به اختراعات پیشین برشمرد : 

• طراحی ساده و کاربردی 

• مناسب بودن زاویه و اندازه وسیله جهت ورود و در برگیری ضایعه یا بافت 

مورد نظر جهت جراحی ضایعه داخل دهانی 

•قابلیت استریلیزاسیون وسیله ابداعی جهت کاهش انتقال بیماریهای عفونی 

• قابلیت استفاده در تمام نواحی حفره دهان و برای افراد با سایزهای مختلف 

انتهاي پيام/
برچسب ها: جراحی ، دهان ، دستیار ، عفونت ، استریل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.