جلالی در گفتگوی ویژه خبری:

دنیای اسلام باید از توطئه‌ها و جریانات تکفیری واکسینه شود/ ضرورت گسترش سطح مراودات اقتصادی میان کشورهای اسلامی + فیلم

سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت: برخی از اختلاف نظر‌ها در میان کشورهای اسلامی وجود دارد اما باید اعتراف کرد که باید در اولین گام سطح مراوات اقتصادی کشورهای اسلامی گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجالس کشورهای اسلامی شب گذشته (۲۸ بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کاظم جلالی" سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
جلالی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دستور کار نهمین نشست اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت: این اجلاس در شرایط ویژه‌ای تشکیل می‌شود به گونه‌ای که از جهات مختلف قابل توجه است.  
 
وی با اشاره به اینکه این اجلاس به لحاظ وضعیت اتحادیه بین المجالس اسلامی و کمیت حضور مورد توجه بسیار زیاد است، افزود: از روز جمعه کار خود را در کمیته اجرایی آغاز کرده‌ایم به طوری که پس از آن کمیته‌های چهارگانه دیگری شروع به فعالیت کرده‌اند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با بیان اینکه قطعنامه‌های بسیار زیادی در این کمیته‌ها به تصویب رسیده است، خاطرنشان ساخت: در اجلاس‌های بین‌المللی عمده فعالیت‌ها در رده‌های کار‌شناسی و در کمیته‌ها انجام می‌شود، به گونه‌ای که زمانی که کار به روسای مجالس کشورهای اسلامی می‌رسد، عمده اختلافات برطرف شده است.  
 
جلالی با اشاره به وجود کمیته اجرایی در این اجلاس که همانا نقش هیئت مدیره را ایفا می‌کند گفت: کمیته اجرایی دستور کار اجلاس کمیته‌ها را تعیین می‌کند.  
 
وی با اشاره به اینکه کمیته سیاسی و روابط بین‌الملل در اصل تمام موضوعات مرتبط با مسائل سیاسی را مورد بحث و بررسی خود قرار می‌دهد، اظهار داشت: در جلسه‌ای که در عصر روز یکشنبه برگزار شد، ۲۶ قطعنامه درباره موضوعات مختلف دنیای اسلام مورد تصویب قرار گرفت که برخی از این قطعنامه‌ها دارای ۲۵ بند هستند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با بیان اینکه این قطعنامه‌ها پس از تصویب در کمیته‌ها در اختیار کمیته نگارش قرار می‌گیرد.  
 
جلالی با بیان اینکه در کمیته نگارش دو بیانیه مورد تصویب قرار می‌گیرد که یکی بیانیه نهایی و دیگری اعلامیه تهران است، افزود: در کمیته نگارش رئیس کمیته‌های چهارگانه حضور دارند، به طوری که خلاصه‌ای از قطعنامه‌های مربوط به ۴ کمیته به عنوان بیانیه نهایی تصویب می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه قطعنامه نهایی و بیانیه تهران در اختیار روسای مجالس قرار می‌گیرد خاطرنشان ساخت: در روز آخر اجلاس بیانیه تهران از تریبون قرائت می‌شود.  
 
سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کشورهای عضو این اجلاس چگونه بر سر قطعنامه‌ها به تفاهم می‌رسند، ادامه داد: ۵۳ کشور در اجلاس بین المجالس اسلامی با یکدیگر مشارکت دارند.  
 
جلالی گفت: در این اجلاس کشورهایی حضور دارند که دیدگاهشان با جمهوری اسلامی ایران مثلا درباره موضوع سوریه متفاوت است.  
 
وی با بیان اینکه بر روی نقاط مشترک درباره مسائل مرتبط با بحران سوریه به بحث و بررسی پرداخته‌ایم، اضافه کرد: نقطه نظرات مشترک بسیاری میان ایران و سایر کشور‌ها وجود دارد.  
 
سخنگوی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت مردم سوریه بسیار بد است، اظهار داشت: مردم سوریه از لحاظ کمبود دارو و غذا نیازمند کمک‌های بشردوستانه و انسان دوستانه‌ای هستند، به طوری که این موضوع به عنوان نقطه مشترک میان کشورهای اسلامی به حساب می‌آید.  
 
*** در بیانیه نهایی و قطعنامه‌ها بحران سوریه مورد توجه قرار گرفت
 
جلالی با اشاره به اینکه هم در بیانیه نهایی و هم در قطعنامه درباره بحران سوریه توجه زیادی شده است، افزود: متاسفانه درباره موضوع فلسطین لحن‌ها از سوی کشورهای اسلامی تند است، به گونه‌ای که معمولا پارلمان‌ها در این موضوع با صراحت بیشتر صحبت می‌کنند.  
 
وی با اشاره به حضور با نشاط و فعال هیئت فلسطینی در کمیته سیاسی و نگارش خاطرنشان ساخت: در قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها بر روی این موضوع تاکید بسیار زیادی شده است که باید مقاومت تقویت شود.

سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه از پیشنهاد رئیس جمهور در سازمان ملل متحد استقبال خوبی شده است، گفت: پیشنهاد رئیس جمهور در کمیته سیاسی در قالب قطعنامه مورد تصویب قرارگرفته است.  
 
*** باید اختلافات در دنیای اسلام کاهش یابد
 
جلالی با اشاره به اینکه باید اختلافات در دنیای اسلام کاهش یابد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه جریانات غیر اصیلی در دنیای اسلام شکل گرفته است.  
 
وی با اشاره به اقدامات جریانات تکفیری و وهابی آدمکش گفت: متاسفانه نمونه‌هایی از این گروه‌ها در برخی از مناطق دنیای اسلام وجود دارد.  
 
*** باید دنیای اسلام را از توطئه‌ها و جریانات تکفیری واکسینه کنیم
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه در کمیته فرهنگی بحث‌های مفصلی درباره اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهیم که در دنیای اسلام از توطئه‌ها در امان باشیم گفت: باید دنیای اسلام را از توطئه‌ها و جریانات تکفیری واکسینه کنیم.  
 
جلالی با بیان اینکه باید به تقویت روابط در عرصه فرهنگی بپردازیم افزود: باید به منابع اصیل دینی مراجعه شود تا اختلافات مذهبی کاهش یابد.  
 
*** میان کشورهای اسلامی تجارت آزاد وجود ندارد
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کمیته اقتصادی چگونه می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری را میان کشورهای اسلامی فعال کند گفت: علی رغم اینکه کشورهای اسلامی از توانمندی‌های بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند، اما باید گفت متاسفانه میان آن‌ها تجارت آزاد وجود ندارد.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با بیان اینکه اقتصاد در دنیای امروز اصلیترین مبنای ارتباط و روابط در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید، خاطرنشان ساخت: اگر روابط اقتصادی را تقویت نکنیم، ارتباطاتمان لغزان می‌شود.  
 
جلالی ادامه داد: متاسفانه روابط اقتصادی میان کشورهای اسلامی حدود ۱۱درصد از حجم تجارت را به خود اختصاص می‌دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه در دنیای اسلام متاسفانه منابع اولیه را به فروش می‌رسانیم، گفت: خریداران منابع اولیه در دنیا مشخص هستند، به گونه‌ای که به دلیل عقب افتادگی‌هایی که در دنیای اسلام وجود دارد، متاسفانه منابع را به تاریخ می‌سپاریم.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه در کمیته اقتصادی پیشنهادات بسیار خوبی ارائه شده است گفت: ابتدا باید الزامات این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهیم.  
 
جلالی با اشاره به اینکه بازارهای اسلامی را در قطعنامه‌ها گنجانده‌ایم تا این بازار‌ها سبب گسترش روابط اقتصادی شود، تصریح کرد: باید به سمت تجارت آزاد میان کشورهای اسلامی پیش برویم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید موانع و محدودیت‌های گمرکی را برطرف سازیم، تصریح کرد: کارهای اجرایی در دست مجالس کشورهای اسلامی نیست، لذا پارلمان‌ها برای کلیات و هدفگذاری‌ها تاکید می‌کنند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با بیان اینکه باید ارتباط وسیعی میان سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی برقرار شود، گفت: باید این دو بتوانند در بخش قانونگذاری و اجرایی به یکدیگر کمک کنند، به گونه‌ای که باید به سمت مدل همگرایانه در دنیای اسلام پیش برویم.  
 
جلالی با اشاره به وجود موانع و پراکندگی‌هایی که در دنیای اسلام به لحاظ جغرافیایی وجود دارد ادامه داد: اندونزی در جنوب شرق آسیا به لحاظ جمعیت بزرگ‌ترین کشور مسلمان به حساب می‌آید.  
 
***سطح مراودات اقتصادی میان کشورهای اسلامی باید افزایش یابد
 
وی با بیان اینکه باید اقدامات بسیار موثری را برای برطرف کردن اختلافات میان کشورهای اسلامی انجام دهیم گفت: در گام اول باید سطح مراودات اقتصادیمان را میان کشورهای اسلامی گسترش دهیم.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه کشور‌ها باید از تکنولوژی و ابزارهای مدرنی برخوردار باشند خاطرنشان ساخت: کشورهای اسلامی باید در حوزه بهره گیری از تکنولوژی به یکدیگر خدمات مورد نظر را ارائه دهند.  
 
جلالی با اشاره به اینکه خدمات فنی مهندسی باید صدور یابد، ادامه داد: این مسئله می‌تواند کشورهای اسلامی را در کنار هم قرار دهد.  
 
وی با بیان اینکه اقتصاد یکی از موانع تفرق میان کشورهای اسلامی به حساب می‌آید اظهار داشت: همه اقتصاد‌ها به دنیای غرب وابسته هستند، به گونه‌ای که باید گفت کشورهای اسلامی باید وابستگی خود را به دنیای غرب کاهش دهند و در راستای استقبال عملی پیش بروند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه استقلال عملی سبب استقلال در رفتار، بیان و عدم وابستگی حاکمان به برخی از قدرت‌های بزرگ می‌شود، گفت: خوشبختانه کشورهای اسلامی به عنوان یک قدرت بزرگ محسوب می‌شوند.  
 
جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید از هویت دینی و اسلامی خود در برابر دنیای غرب دفاع کنیم، بیان کرد: سازمان تعامل اسلامی بزرگ‌ترین نهاد پس از سازمان ملل متحد و نم به حساب می‌آید، به گونه‌ای که در این اجلاس صحبت‌های مفصلی درباره حضور بشر انجام شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه در همه کشور‌ها اقلیت‌های مسلمان وجود دارد، افزود: باید از حقوق اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیر مسلمان دفاع شود.  
 
*** باید نگاه غرب نسبت به احکام اسلام متحول شود
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به نوعی نسبت به احکام اسلام زاویه و مسئله دارند ادامه داد: باید نگاه غرب نسبت به احکام اسلام متحول شود.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید معیارهای خودمان را در دنیای اسلام به خوبی تبیین کنیم، اضافه کرد: دنیای اسلام باید نسبت به نقض حقوق بشر در غرب حساسیت زیادی نشان دهد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند از هویت دینی و اسلامی در حوزه‌های مختلف دفاع کنند گفت: کشورهای اسلامی نقش تعیین کننده‌ای را در اجلاس بین المجالس اسلامی ایفا می‌کنند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی افزود: در یکی از اجلاس‌هایی که در مالزی در طی سالهای گذشته برگزار شده بود، قطعنامه‌ای صادر شد، به طوری که دبیرخانه را مکلف کردیم که در حاشیه بین المجالس جهانی باید گروه‌های مسلمان هم تشکیل جلسه دهند تا این کشورهای مسلمان مواضع خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تصمیمات به صورت جمعی اتخاذ شود.  
 
جلالی با اشاره به اینکه در بحث‌های پارلمانی مشکلات تکنیکی وجود دارد، ادامه داد: باید شرکت کنندگان از تجربیات خود برای حل مسائل و مشکلات به خوبی استفاده کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه دبیرکل بین المجالس اسلامی در اسفندماه انتخاب خواهد شد، افزود: در صورتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر تجمیع پیدا کنند می‌توانند دبیرکل مناسبی را برای این اجلاس تعیین کنند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه ریاست IPU برعهده شخصی به نام رازی است که ایشان رئیس مجلس مغرب بود.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این اجلاس درباره موضوعات تا چه حد بحث شده است گفت: کمیته اقتصادی با کمیته زیست محیطی دارای فعالیت‌های بسیار خوبی هستند به گونه‌ای که این دو در یک کمیته که همانا اقتصادی است، فعالیت دارند. بحث‌های زیست محیطی ارتباط بسیار شدیدی را در رابطه با زندگی مردم دارد، گفت: برآورد‌ها حکایت از آن دارد که غرب آسیا در آینده نه چندان دور با بحران آب روبرو خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای مختلف از مشکلات زیست محیطی شکوه دارند اظهار داشت: کمیته محیط زیست تاکید بسیاری بر روی حل مشکلات موجود دارد.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه باید کمک‌های فنی به یکدیگر صورت گیرد خاطرنشان ساخت: باید صندوق مشترکی تاسیس شود تا در خصوص موضوعات مشترک این صندوق وارد عمل شود.  
 
جلالی با اشاره به اینکه مشکل ریزگرد‌ها به عنوان معضل جدی دیگر زیست محیطی به حساب می‌آید که کشورهای اسلامی را درگیر خود کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ریزگرد‌ها رنج می‌برد به طوری که بدون حرکت دسته جمعی مشکلات قابل حل شدن نیست.  
 
وی با بیان اینکه باید به مطالعه منشاء ریزدگرد‌ها بپردازیم تا بتوانیم با آن مبارزه کنیم، ادامه داد: در این همایش بحث‌های بسیار خوبی درباره موضوع زنان شده است، به طوری که زنان به عنوان یکی از موضوعات کلیدی در دنیا به حساب می‌آیند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی خودشان را متولی این قضیه می‌دانند خاطرنشان ساخت: در جهان اسلام ایران اقدامات بسیار خوبی را در راستای پیشبرد اهداف زنان انجام داده است.  
 
جلالی ادامه داد: ۴ سال پیش در اوگاندا این پیشنهاد از سوی ایران مطرح شد که زنان پارلمان مسلمان هم باید در حاشیه اجلاس حضور داشته باشند، به گونه‌ای که اولین جلسه در مالزی، دومین جلسه در سودان و سومین جلسه در تهران پیرامون مسائل زنان برگزار شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه همه روسای کشورهای اسلامی باید زنان نماینده خود را به اجلاس بیاورند، گفت: زنان مسلمان باید حضور گسترده‌ای داشته باشند تا بتوانند به پیگیری مسائل خودشان بپردازند.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با اشاره به اینکه ریاست اجلاس برعهده ایران است، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه دبیرخانه اتحادیه بین المجالس اسلامی در تهران دایر است به گونه‌ای که مصوبات اجلاس توسط تهران باید مورد پیگیری قرار گیرد.  
 
جلالی با اشاره به اینکه این اجلاس به صورت سالانه برگزار می‌شود خاطرنشان ساخت: اجلاس IPU هر دوسال یکبار تشکیل جلسه می‌یابد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید همکاری‌های پژوهشی بسیار خوبی میان کشورهای اسلامی صورت گیرد، ادامه داد: بسیاری از مسائل در حوزه قانونگذاری نیازمند تجربه بشری است.  
 
سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی با بیان اینکه باید به صورت مشترک اهداف مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشورهای اسلامی را تشویق می‌کند تا در زمینه‌های مختلف اقدامات خوبی صورت گیرد.  
 
جلالی با اشاره به اینکه باید شیوه جدیدی از مدیریت در اتحادیه ایجاد شود، افزود: باید به مطالعه دقیق قطعنامه‌ها بپردازیم تا مسائل به خوبی دنبال شود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: سخنگو ، اتحادیه ، مجالس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار