حذف ارز مبادله‌ای برای زائرین عتبات در سال آینده

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در سال آینده دیگر زائران عتبات ارز مبادله‌ای دریافت نخواهند کرد ولی ارز مسافرتی همچنان به آنان تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سعید اوحدی در این باره گفت: پیش ثبت‌نام عتبات در مدت زمان خودش انجام شد و متقاضیان از طریق سایت اینترنتی و دفاتر کارگزاری ثبت‌نام و تا به امروز به 330هزار نفر رسیده است و سه گروه قیمتی در عتبات وجود دارد:

1-بحث پروازها
2-درجه بندی هتلها
3- اعزام زمینی

وی در ادامه افزود: هر سه ماه یکبار پیش ثبت‌نام و قرعه کشی انجام می‌شود و اولویت‌ها به شش اولویت و یک اولویت ذخیره دسته‌بندی می‌شود که این اولویتها از8صبح 4اسفندماه اعلام و براساس اولویت‌های اعلام شده متقاضیان پروازهای خود را انتخاب می‌کنند و گروه ذخیره دو روز بعد قرعه‌کشی آخرین وضعیت بررسی و امکان ثبت‌نام اعلام می‌شود.

اوحدی تصریح کرد: بانک مرکزی تا پایان سال ارز مبادله‌ای زائرین عتبات را تأمین می‌کند و در سال دیگر ارز مبادله‌ای برای عتبات وجود ندارد ولی ارز مسافرتی هست لذا یک افزایش قیمتی بین 7تا9درصد داریم که سال گذشته قیمت عتبات به صورت هوایی 1میلیون 300هزار تومان و زمینی 700هزار تومان بود.

وی اظهار داشت: اگر با دولت عراق و وزارت جهانگردی به توافق برسیم شاهد کاهش 10تا15درصد هستیم و با حذف هزینه‌های فرودگاه نجف و مبلغ ویزا و کنسولگری‌های عراق که از زائرین ما می‌گیرند این هزینه‌ها باید یکسان شود و در اولین فرصت اگر این مصوبه گرفته شود در قیمتها تأثیرخواهد گذاشت و ما به تفاوت به عزیزان داده می‌شود.

اوحدی ادامه داد: مصوبه شرکت توسعه و عمران امید زائر را گرفته‌ایم و توسعه زیرساختهای خدماتی به زائرین با رویکرد عتبات صورت خواهد گرفت در اوایل این هفته قراردادی در خصوص توسعه زیرساختها با سه بانک گردشگری، ملی و ملت و طرف عراقی در خرید دو قطعه زمین در کربلا یک قطعه در نجف و یک قطعه در مرز شلمچه و یک زمین در مرز ایران بسته شده است.

وی درخصوص سفر آبی به عتبات گفت: امکان سفر آبی به عتبات را از آبادان و خرمشهر به بصره به صورت جدی در حال کار هستیم جاذبه آن در ایام تعطیل و نوروز که بعد زیارتی و سیاحتی دارد میزان بار مسافر و طول مسافرت نیز بیشتر می‌شود.

** 5تیرماه آخرین اعزام عمره‌گزاران


وی درخصوص آخرین اعزام عمره‌گزاران گفت: آخرین اعزام عمره‌گزاران در پنجم تیرماه سال 93خواهد بود.

اوحدی افزود: تا به امروز 250هزار نفر به عمره مشرف شدند و در مجموع به دلیل بدی آب و هوا در شهرهای گرگان، اصفهان، یزد و ... پروازها لغو شد و بیش از 50پرواز را به شهرهای دیگر منتقل کردیم.25پرواز از تبریز به ارومیه منتقل و پرواز کرمان که به دلیل بدی آب وهوا در فرودگاه امام خمینی نشست و تمام مسافرین با هزینه سازمان حج و زیارت به شهر خود بازگشتند.

وی تصریح کرد: برنامه‌ها را به استانها و دفاتر کارگزاریها واگذار کردیم تا پروازهای لغو شده زائرین را یا قبل از سال جدید یا در سال جدید انجام دهد.

اوحدی بیان داشت: 100هزار ظرفیت خالی داریم و تا اولویت‌های 450اعلام کرده‌ایم و استان خراسان را تا اولویت 360 اعلام و اگر ظرفیتی باقی ماند براساس اولویتها به استانها ابلاغ می‌شود و تا به امروز 14پرواز در روز و 100پرواز در هفته داریم و همچنین به دلیل تخریب دو هتل عدل محمدیه و قصرالدخیل در طرح توسعه حرم و جابجایی هتلها و لغو پروازها به دلیل بدی آب وهوا اعزامها به مرز 800هزار نفر رسیده است.

وی به سود نرخ سپرده زائرین اشاره کرد و اظهار داشت: سپرده زائرین عمره و حج تمتع از منظر سازمان حج و زیارت نرخ 17درصد در نظر گرفته شده که در حج تمتع مابه تفاوت 7تا17درصد را از بانکها و استفتاع مقام معظم رهبری گرفته‌ایم و به زائرین برگردانده می‌شود و امسال هم در حج تمتع توافقی که با بانک ملی انجام خواهد شد که در فیش دوم نرخ سود به عزیزان تعلق گیرد.

*دوقسطی شدن پرداخت هزینه حج تمتع

رییس سازمان حج وزیارت به دو قسطی شدن پرداخت هزینه حج تمتع اشاره کرد و اظهار داشت: برای اولین بار پرداخت هزینه حج تمتع دو قسطی شد قسط اول 5میلیون تومان که 5/2 میلیون تومان آن ودیعه و سود حساب زائرین در نظر گرفته شد و قسط دوم را در هفته دوم اردیبهشت ماه پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: تا امروز 60درصد ظرفیت حج تمتع در سراسر کشور تکمیل شده است و تا 20 دیماه اولویتی که اعلام کردیم به دلیل اینکه از سال 86 سند باز داریم 70درصد مراجعه کرده و 30درصد از سندهای باز هنوز مانده است و عزیزانی که به دلیل مشکلات مالی و یا قصد تشرف ندارند تا 35و45درصد این آمار مراجعه نمی‌کنند.

اوحدی اظهار داشت: از امروز دارندگان فیش سپرده‌گذاری تا تاریخ 10/11/84 ظرف یکهفته به کاروانها مراجعه و برای آخرین فراخوان اولویتها را اعلام خواهیم کرد و در مجموع 30هزار نفر قطعی خواهد بود که 50درصد به صورت مدینه قبل و 50درصد به صورت مدینه بعد در قالب 455کاروان که 14شهریور اولین پرواز زائرین و آخرین برگشت آنها 6آبان 93 خواهد بود و حتماً گذرنامه زائرین تا 15فروردین 94 اعتبار داشته باشد.

وی افزود: امسال 2اتفاق خوب صورت گرفته است: 1-مدیریت قیمتها که برطبق سطح کیفی خدمات است که امسال سرانه زائر را از 4متر به 5/4 در مکه ارتقا دادیم و 25هتل را به دلیل فرسوده بودن ساختمان و خوب نبودن شرایط خدمات از گردانه خارج کردیم و در موسم حج متوسط 20تا25روز در مکه مشرف می‌شوند و امسال خدمات هتلی و اقامتی با سنوات گذشته قابل مقایسه نخواهد بود.
اوحدی تصریح کرد: سال گذشته 16گروه قیمتی و امسال 11گروه قیمتی داشتیم و دیگری شروع زودهنگام ثبت‌نامها بود که تا 20اسفندماه تمام کاروانها بسته می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث عمره و حج تمتع سپرده‌گذاری از قبل انجام شده و قراداد بین بانکها و زائرین صورت می‌گیرد و اگر روی سود با بانکهای ملی وملت به توافق نرسیم راهکارهای قانونی را به سمتی می‌بریم که ضرری به حقوق زائران نخورد.
اوحدی خاطرنشان کرد: 5/6 میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و باید ظرفیت عمره را بالا ببریم و تا 3،4سال آینده امکان ثبت‌نام در عمره وجود دارد و امیدواریم از 2سال دیگر ظرفیت حج تمتع به 5/2 برابر برسد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: حذف ، ارز ، مبادله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار