شیراز/با بحران دریاچه ارومیه:

خشکی 300 دریاچه آب شیرین فراموش شد

بحران دریاچه ارومیه به عنوان یکی از دخیره های آبی بسیار مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که خشکی 300 دریاچه آب شیرین کشور به فراموشی سپرده شده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ علی اکبر قبادی مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین وزارت نیرو در سی و دومین کنگره بین المللی علوم زمین و آب در شیراز گفت: هم اینک 609 دشت کشور مناطق بحرانی و ممنوعه اعلام شده است و از این میزان 295 منطقه کاملا بحرانی و 314 دشت در کوهپایه ها کم آب هستند.


وی افزود: در چند سال اخیر سالانه هزار و 200 کیلومتر چاه در کشور کف شکنی و جابه جا شده و این وضعیت دشت های بحرانی را به شدت با مشکل مواجه کرده است.

قبادی ادامه داد: 80 درصد از مساحت کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته در حالی که 75 درصد از بارش کشور تنها در 25 درصد از مساحت کشور و در مناطق شمال و شمال غربی صورت می گیرد.

وی گفت: درکشورهای پیشرفته 75 درصد از کشاورزی آنها وابسته به آب های سطحی است در حالی که در کشور ما 95 درصد وابسته به چاه ها و آب های زیرزمینی است.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین وزارت نیرو بیان کرد: استان فارس برای رهایی از بحران خشکسالی باید مدیریت آب را در اولویت قرار دهد و از توسعه کشاورزی بدون برنامه ریزی پرهیز کند.

قبادی افزود: شهرستان جهرم که در باغداری و کشاورزی پیشینه تاریخی دارد از دهه 40 به یکی از دشت های ممنوعه تبدیل شده است.

این مسوول ادامه داد: باغداران جهرم باید داوطلبانه 50 درصد از باغ ها و کشاورزی خود را بخشکانند تا موفق به نجات بقیه سرمایه گذاری خود در این زمینه شوند.

قبادی گفت: آبیاری قطره ای در جهرم آغازگر این شیوه نوین بود اما با توسعه باغداری و کشاورزی این منطقه با بحران مواجه شد/.

انتهای پیام/



برچسب ها: بحران ، ارومیه ، خشکی ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.