افزایش بحث و جدل درباره تبديل يمن به کشوری فدرالی

به دنبال طرح تبدیل یمن به کشوری فدرالی، بحث و جدل بین شخصیت‌های سیاسی یمن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نفل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، بحث و جدل بین شخصیت‌های سیاسی یمن در زمینه طرح تبدیل این کشور به کشوری فدرالی با تقسیم شدن به شش منطقه فدرالی افزایش یافته است.
 این طرح قبل از پایان همه پرسی قانون اساسی جدید در سال جاری قابل اجرا نیست .

"هدی المجالی" خبرنگار این شبکه گفت: مردم یمن از بازگشت به نقطه آغاز بحران نگرانند، زیرا برخی از شخصیتهای مذاکره کننده در گفتگوی ملی یمن با طرح تبدیل شدن این کشور به کشوری با شش منطقه فدرالی مخالفند. این در حالی است که شخصیت‌های دیگر یمن کاملا بر اجرای این طرح اصرار دارند.

گروه الحوثی با جدا شدن شهرهایی همچون الجوف و حجه از منطقه ازل و ملحق شدن آنها به مناطق سبأ و تُهامه مخالفت می کنند . منطقه ازل ، صنعا پایتخت و استان صعده را نیز در بر می گیرد . این گروه با طرح فدرالیته کردن یمن مخالفند، زیرا معتقدند در این طرح، ویژگی‌ها و مرزهای قبلی هر منطقه رعایت نشده است.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی گروه الحوثی در مصاحبه با این خبرنگار گفت: «تقسیم مناطق باید بر اساس معیارهای اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و اجتماعی صورت بگیرد اما در این تقسیم فعلی این معیارها رعایت نشده است».

خبرنگار اسکای نیوز عربیدر ادامه گفت: گروه الحوثی همچنان به فعالیتها و تحرکات جنوب یمن می پردازد و بر این باور است که باید یمن به 2 منطقه جنوبی و شمالی تبدیل شود و با تقسیم جنوب یمن به دو منطقه حضرموت و عدن نیز مخالفت می کند.

ژنرال ثابت صالح از مسئولان نظامی یمن در این رابطه گفت: «از نظر منطقه ای تبدیل شدن یمن به دو منطقه از شش منطقه بهتر است زیرا احتمال دارد این مناطق در آینده به کشورهای مستقل تبدیل شوند».

این خبرنگار افزود: کمیته تقسیم مناطق یمن از عملکرد خود در این نوع تقسیم دفاع می‌کند و می گوید تقسیم مناطق یمن به روش کنونی هیچ جریان و یا گروهی را به چالش نخواهند کشاند و این نوع تقسیم از نقاط مثبت زیادی برخوردار است که بر نقاط منفی آن در بلند مدت فایق می آید و در آینده تاثیرات مثبت آن بیشتر خواهد بود. آنها می‌گویند محقق کردن خواسته های یکصد و سی و پنج هزار گروه اجتماعی ساکن در یمن غیر ممکن است.

عبدالمعین عبدالملک عضو کمیته تعیین مناطق فدرالی یمن گفت: در تقسیم اداری سابق برخی مناطق یمن با  مشکلاتی روبرو بود. تقسیم مناطق به سال‌ها زمان نیاز دارد و این تقسیم مطرح شده کنونی در آینده و بعد از برگزاری انتخابات می تواند به تغییرات داخلی دیگری در هر منطقه منجر شود».

این خبرنگار در پایان گفت: گفتگوی ملی برای محقق ساختن خواسته های مردم جنوب یمن و تحقق مساوات، عدالت و توسعه و پشت سر گذاشتن اشتباهات ناشی از شش جنگ با گروه الحوثی برگزار شد.

به رغم جنگ‌ها و خشونت‌های مختلف همچنان فعالیتهای سیاسی در یمن ادامه دارد. آخرین مورد فعالیتهای سیاسی همان طرح تقسیم مناطق فدرالی یمن است که هر چند مشکلات سابق را پشت سر می گذارد اما چالش‌های جدیدی را بر سر راه دولت آینده ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار