در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر:

"گروه کر آرپا" به زبان فارسی و ارمنی برنامه اجرا می‌کند

گروه آرپا به سر پرستی "آربی بابوميان" در جشنواره، در بخش کلاسیک ایرانی قطعات به زبان فارسی و ارمنی ارائه می‌کند.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فجر، گروه کر آرپا یکی از گروه‌هایی است که از شهر اصفهان در بخش رقابتی آواز جمعی جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند. این گروه، در سال 1386 به سرپرستی دكتر آربي بابوميان دانش‌آموختۀ رشتۀ آهنگسازي و رهبري اركستر از كنسرواتوار ايروان، در اصفهان پایه‌گذاری شد. اعضاي اين گروه بیشتر از هنرجويانِ آواز  بابوميان هستند.
 
در سال 1387، گروه در نخستین جشنوارۀ فرهنگي‌‌هنری «عدالت و اميد» حضور یافت و مقام نخست را این رشته را از آن خود کرد. همچنن در سال 1388 در جشنوارۀ بين‌المللي موسيقي فجر، در بخش آواز جمعي شركت كرد و موفق شد مقام دوم را به‌دست آورد.   
 
از فعالیت‌های این گروه در کنار اجرای کنسرت‌های متعدد می‌توان به همكاري آن با اركستر سمفونيك اصفهان، به رهبري استاد مجيد انتظامي  اشاره کرد.
 
گروه کر آرپا در جشنواره  در دو بخش کلاسیک غیر ایرانی و کلاسیک ایرانی برنامه اجرا می‌کند که در بخش کلاسیک ایرانی قطعات به زبان فارسی و ارمنی و با تنظیم آربی بابومیان ارائه می‌کند.
 
بابومیان در این باره گفت: بعد از چهار سال بار دیگر در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنیم. افراد گروه در مجموع 25 نفر هستند که بنا به صلاحدید جشنواره و با توجه به سابقه و کیفیت کاری و همچنین هماهنگی بین اعضا 16 نفر از آنها برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند.
 
  او در ادامه از انگیزه‌های شرکت در جشنواره گفت : شرکت در جشنواره‌های مختلف به خصوص جشنواره فجر که معتبرترین جشنواره در طول سال است، انگیزه‌ اعضای گروه را برای انجام کارهای جدی‌تر و حرفه‌ای تر بالا می‌برد. برای گروه های شهرستانی به خصوص شهر اصفهان این جشنواره تجربه بسیار ارزشمندی است که فارغ از دغدغه‌های همیشگی ذهن خود را روی برگزاری اجرا متمرکز کنند.
 
وی افزود:  یکی از معضلات گروه های موسیقی در شهر اصفهان ناتوانی در کسب مجوز حضور در صحنه برای بانوان عضو در گروه است. چه بانوان نوازنده و چه آنهایی که در گروه های کر با آقایان همخوانی می‌کنند. این جشنواره ها قبل از هرچیز می توانند روزنه امیدی برای آنها باشند که با انگیزه بیشتری تلاش کنند.
 
سرپرست گروه کر آرپا درباره نقش بخش آواز جمعی در موسیقی کشور گفت: متاسفانه این بخش نسبت به بخش‌های دیگر موسیقی در کشور اجراهای کمتر و در نتیجه مخاطب کمتری هم دارد. یکی از دلایل کم کار بودن آواز جمعی در طول سال، دشوار بودن ایجاد هماهنگی برای انجام کارهای گروهی است.
 
وی افزود: اعضای گروه آرپا همگی زیر نظر من تعلیم آواز دیده‌اند اما در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان حتی از وجود استاد آواز هم بی بهره‌اند و این معضل باعث می‌شود فعالیت کمتری داشته باشند. ضمن اینکه در مقایسه با بخش های دیگر موسیقی هماهنگ کردن چند نفر نوازنده و خواننده به مراتب آسان‌تر از عده‌ای نزدیک به 30 نفر و یا حتی بیشتر است و طبعا آنها زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.
 
او همچنین خاطرنشان کرد: لازم است برای این قسمت از موسیقی کشور بیش از پیش وقت گذاشته شود و کمک‌های مالی و معنوی بیشتری به این بخش شود تا بتوان مخاطب را بیشتر با آواز جمعی و زیبایی آن آشنا کرد.
 
در گروه کر آرپا  فضل الله نوری، اميد لوافان و شايان كوثر  تنور می‌نوازند. حسين زاولانه، امين طبياني و رضا آقابابايي به عنوان نوازنده باس حضور دارند و الميرا مكينيان نوازندگی پیانو را برعهده دارد.
 
از خوانندگان این گروه می‌توان به نورا خلخي، نورا دانشگر، افسون كوثر، سميره سياح و ساغر رجبي به عنوان خواننده سوپرانو و  الميرا مكينيان، نياز يزداني، گلرخ مراثي، آنوش كافعي، نيوشا شاكري به عنوان خواننده آلتو نام برد.
 
رپرتوار اين كرال از آهنگهاي محلي ايراني و آهنگهاي كلاسيك (غير ايراني ) تشكيل شده که از آن جمله می‌توان به قطعه باران، آهنگ‌های  محلی آي سركتل، ليلامه هوپينا، سيماي جان، باز باران، بارون بارونه و قطعات شور انسان‌ها  اثر باخ، تاجی از گل سرخ  اثر چایکوفسکی، زنده‌باد هم‌پیمان اثر بتهون، فلوت سحرآمیز  اثر آلان هوانس را نام برد.
 
گروه کر آرپا سه شنبه 29 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.

انتهای پیام/ اس
برچسب ها: موسیقی ، جشنواره ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار