محمدزاده در گفتگوی ویژه خبری:

رادیو قرآن مولود اندیشه ناب قرآنی مقام معظم رهبری است/ رادیو قرآن پیشگام ارائه آموزش‌های سبک زندگی قرآنی است + فیلم

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به این که این شبکه مولود اندیشه ناب قرآنی مقام معظم رهبری است گفت: این شبکه در راستای گسترش فرهنگ ناب قرآنی از حدود 30 سال پیش تاسیس شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افق پیش روی رسانه‌ رادیو قرآن شب گذشته (26 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه رادیویی قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
محمدزاده در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه رادیو قرآن تا چه حد توانسته فضای قرآنی کشور را ارتقا دهد گفت: سه دهه از فعالیت مستمر رادیو قرآن می‌گذرد، به گونه‌ای که این شبکه تنها رسانه شنیداری فارسی زبان در سراسر دنیا به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که رادیو قرآن مولود اندیشه ناب قرآنی مقام معظم رهبری است افزود: این شبکه در 22 بهمن سال 62 به تاکید و توصیه مقام معظم رهبری تاسیس شد.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان این که شبکه رادیو قرآن در راستای گسترش فرهنگ ناب قرآنی راه‌اندازی شد، خاطر نشان ساخت: این شبکه اولین رسانه شنیداری فارسی زبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است به گونه‌ای که اولین گام رسانه ملی در راستای توسعه و گسترش حوزه‌های مختلف قرآن کریم صورت گرفت.
 
محمدزاده گفت: با تاسیس شبکه رادیو قرآن فضای قرآنی مناسبی از طریق رادیو امواج آن به مردم اهدا شد.  
 
وی با اشاره به این که از سال 62 برنامه‌های رادیو قرآن با محوریت تلاوت قرآن و مباحث مرتبط با مفاهیم و آموزش راه اندازی شد، افزود: در دهه اول این رسانه این با سه ساعت برنامه به کار خود می‌پرداخت به گونه‌ای که از ساعت 5 تا 8 بامداد مورد پخش قرار می‌گرفت و تکرار آن نیز در ساعت 5 تا 8 بعدازظهر صورت می‌گرفت.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که در اواخر دهه اول راه اندازی این شبکه مفاهیم تفسیری و آموزش قرآن کریم گسترش پیدا کرد افزود: یکی از ویژگی‌های رادیو قرآن این است که ذخیره بزرگی از ناب‌ترین تلاوت‌های قارین ممتاز جهان اسلام را در خود جای داده است.
 
محمدزاده با اشاره به این که شبکه رادیو قرآن بزرگترین آرشیو تلاوت قاریان و قره‌های مختلف را دارد گفت: 20 هزار قطعه تلاوت از بهترین کیفیت‌ها در این شبکه رادیویی وجود دارد.  
 
وی با بیان این که این شبکه توانسته سهم خود را در گسترش فرهنگ تلاوت به خوبی ایفا کند اظهار داشت: این شبکه قرآنی در دهه اول به توصیه مقام معظم رهبری به خوبی رشد و نمو پیدا کرد به گونه‌ای که آرام آرام به یک درخت تنومند تبدیل شد که شاخه‌های مختلفی را در حوزه عرضه بهترین کیفیت‌ها از هنر اصیل تلاوت، تفسیر قرآن کریم،‌آموزش قرآن، اطلاع رسانی، معارف قرآن و ارتباط با کودکان دارد.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که در دهه اول راه اندازی این شبکه سعی شد تا در شاخه‌های مختلف قرآنی به موفقیت‌های خوبی دست یابیم خاطر نشان ساخت: در دهه دوم راه اندازی این شبکه به گسترش پوشش سیگنالی پرداختیم که در این راستا به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.
 
*رادیو قرآن از سال 77 شبکه سراسری 24 ساعته شد

محمدزاده با اشاره به این که شبکه رادیو قرآن در سال 77 به یک شبکه سراسری 24 ساعته تبدیل شد افزود: در 22 بهمن سال 77 رادیو قرآن به یک شبکه رادیو قرآنی 24 ساعته تبدیل شد.  
 
وی با اشاره به این که رادیو قرآن رویکرد مخاطب عام را پیدا کرده است افزود: این رسانه یک شبکه تخصصی رادیویی قرآنی است به طوری که مخاطبان آن به صورت فراگیر و عام هستند.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که نگاه جدی به مخاطبین خاص در این رادیو شده است ادامه داد: در دهه سوم فعالیت‌های شبکه رادیو قرآن اتفاقات بسیار مهمی رخ داده است به گونه‌ای که طرح‌های فراگیر قرآنی در اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان به وجود آمد.
 
محمدزاده خاطر نشان ساخت: در راستای غنی سازی قرآنی اوقات فراغت جوانان طرح‌های فراگیر طی چندین سال به نام آیینه‌های زندگی مورد پوشش قرار گرفت که در آن موضوعات مختلف قرآنی در فصل تابستان به علاقه مندان ارائه می‌شود.  
 
*طرح‌های فراگیر قرآنی مخاطبین چند میلیون نفری دارند 

وی با اشاره به مخاطبین چند میلیون نفری در طرح‌های فراگیر قرآنی گفت: بسیاری از رسانه‌های شنیداری، دیداری و مکتوب در راستای طرح‌های فراگیر قرآنی به خصوص در فصل تابستان کمک‌های بسیاری کردند.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به برگزاری جشنواره اینترنتی بین‌المللی به نام تلاوت من گفت: هر کدام از شرکت کنندگان می‌توانند سه دقیقه از تلاوت خودشان را به دبیرخانه جشنواره اینترنتی بین‌المللی ارسال کنند.
 
محمدزاده با اشاره به این که در دهه سوم فعالیت‌های شبکه رادیو قرآن شاهد گذر از دوران آنالوگ به دیجیتال بودیم ادامه داد: سیستم‌های استفاده از برنامه سازی خصوصا در بحث تلاوت به صورت کاملا دیجیتال و مکانیزه عرضه شد.
 
* سایت رادیو قرآن گسترش کیفی یافت

وی با بیان این که سایت رادیو قرآن گسترش کیفی یافت گفت: این سایت ارتباط بسیار خوبی را با مخاطبین خود برقرار کرده است.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که مولودی از رادیو قرآن برای جامعه فارس که خواستار شنیدن صرفا تلاوت قرآن بودند به دنیا عرضه شد افزود: کانال دومی برای رادیو قرآن به نام رادیو تلاوت مورد راه اندازی قرار گرفت به گونه‌ای که این رادیو به صورت فوق تخصصی عمل می‌کند و بهترین تلاوت‌ها را برای مخاطبین مورد پخش قرار می‌دهد.
 
محمدزاده گفت: در طول این سه دهه رادیو قرآن به یک درخت تنومند تبدیل شد که خوشبختانه به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافت.   
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سهم شبکه رادیو قرآن برای رسیدن به جایگاه والای قرآنی تا چه حد است، افزود: یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی هر سال شرف یابی جامعه قرآنی به محضر مقام معظم رهبری است.
 
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که مقام معظم رهبری بالاترین عنصر قرآنی جامعه به حساب می‌آیند، افزود: رهبر انقلاب اسلامی بسیاری از افق‌های پیش رو را برای مسئولین فرهنگی و قرآنی ترسیم کردند.

محمدزاده با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در ماه مبارک رمضان سال ۹۰ با اشاره به برگزاری جلسه‌ای افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این امر سبب شکوفایی جامعه اسلامی خواهد شد گفت: رادیو قرآن جزء پیشگامان عمل به دستور مقام معظم رهبری است.

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به اینکه برنامه ویژه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم به صورت گسترده در یک زمانبندی خاص و منظم در نظر گرفته شد، ادامه داد: برنامه زمانبندی شده‌ای را از مهرماه سال ۹۰ در برنامه نورباران آغاز کردیم، به طوری که این برنامه در سال ۹۱ مدال افتخار را از شخص مقام معظم رهبری دریافت کرد.

محمدزاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برنامه نور افزود: ایشان برنامه نور را استماع کرده، به طوری که از این برنامه راضی بودند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه نور فضاهای آموزش قرآن کریم حفظ، کشف استعدادهای حفظ و همچنین طریقه ورود به سبک حفظ‌های قرآن مورد آموزش قرار می‌گرفت.

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به اینکه برنامه‌های این شبکه مورد اطلاع رسانی وسیع قرار گرفت، ادامه داد: بسیاری از مردم علاقمند به حفظ قرآن کریم هستند، به گونه‌ای که جدول زمانبندی مشخصی را برای حفظ قرآن در نظر گرفته‌ایم تا علاقمندان بسیاری برای حفظ قرآن جذب شوند.

محمدزاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص علاقمند بودن مردم به حفظ قرآن کریم گفت: ثبت نام و عضوگیری‌های جدید برای حفظ قرآن کریم انجام شده است، به گونه‌ای که در این راستا هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه علاقمندان باید با برنامه به جلو پیش بروند، خاطرنشان ساخت: علاقمندان حفظ قرآن کریم با کار‌شناسان برنامه ارتباط برقرار می‌کنند به گونه‌ای که برنامه‌هایی را برای حافظان قرآن در نظر گرفته‌اند.

مدیر شبکه رادیو قرآن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نحوه تعامل و ارتباط شبکه رادیو قرآن با نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه چگونه است ادامه داد: نحوه عملکرد نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف را مورد اطلاع رسانی مردم قرار می‌دهیم، به گونه‌ای که باید گفت نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط فعالیت‌های خوبی را در راستای حفظ قرآن انجام می‌دهند.

محمدزاده با اشاره به اینکه باید گسترش روحیه حفظ قرآن کریم بپردازیم، افزود: وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش عالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعاملات بسیار خوبی را در راستای حفظ قرآن دارند، به گونه‌ای که باید گفت عملکرد این سازمان‌ها مورد گزارش قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خبرهای قرآنی در رادیو مورد پوشش قرار می‌گیرد یا خیر افزود: دو بخش خبر قرآنی در رادیو قرآن وجود دارد که در ساعات ۱۱ و ۱۶ مورد پخش قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که باید گفت علاوه بر این فضاهای اطلاع رسانی برنامه رویدادهای قرآنی به صورت روزانه در ساعت ۱۴: ۳۰ پخش می‌شود.

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به اینکه خبرهای قرآنی به مدت ۱۵ دقیقه مورد پخش قرار می‌گیرد، ادامه داد: به صورت روزانه خبر‌ها و رویدادهای قرآنی مورد انعکاس مردم قرار می‌گیرد.

محمدزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید جوانان را بیشتر به سمت قرآن هدایت کنیم، افزود: باید ادبیات مشترکی را در گفتگو با جوانان پیدا کنیم، به گونه‌ای که یافتن ادبیات مشترک یکی از اقدامات مورد نظر برای برنامه سازان مختلف بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید پاسخ‌های قرآنی که به جوانان داده می‌شود مستدل باشد، خاطرنشان ساخت: باید در سطوح مختلف به آموزش حفظ قرآن کریم، روخوانی، روانخوانی، آموزش صوت و لفظ بپردازیم که خوشبختانه این امر به خوبی در کشور صورت گرفته است.

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به استقبال خوب جوانان و نوجوانان از برنامه‌های آموزشی گفت: رادیو قرآن به جهت اهمیت و تخصصی بودنش دارای سه حوزه شورای راهبردی است، به گونه‌ای که در شورای راهبردی آموزش قرآن کریم در راستای تمرکز حفظ قرآن تشکیل شده است.

محمدزاده با اشاره به تشکیل شورای راهبردی تلاوت قرآن کریم اضافه کرد: در این شورای راهبردی در صورت ترتیل قرآن کریم آموزش‌های لازم داده می‌شود.

* رادیو قرآن پیشگام ارائه آموزش‌های سطح زندگی قرآنی است

وی با اشاره به سبک زندگی قرآنی گفت: رادیو قرآن نقش بسیار زیادی در راستای سبک زندگی قرآنی ایفا می‌کند، به طوری که این رادیو جزء پیشگامان اشاعه آموزش‌های سبک زندگی قرآنی به حساب می‌آید.

مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به اینکه طرح‌های فراگیر تابستانی با محوریت سبک زندگی قرآن به مدت ۵ سال است که به مخاطبین عرضه می‌شود، گفت: بسیاری از شبکه‌های رادیویی و برخی از شبکه‌های تلویزیونی توانسته‌اند در این راستا اثرات بسیار خوبی داشته باشند.

محمدزاده با اشاره به اینکه آموزش‌های بسیار خوبی در خصوص نحوه انتخاب همسر، چگونگی تربیت فرزندان و چگونگی تعامل زوجین با یکدیگر و اعضای خانواده داده شده است گفت: رادیو قرآن تحول بزرگی را در زندگی مردم ایجاد کرده است.

حاج ابوالقاسم از حافظان کشور طی گفتگوی زنده تلفنی درباره فعالیت‌ها و گستره عملکرد رادیو قرآن گفت: رادیو قرآن رسانه شنیداری پرمخاطبی است که خوشبختانه طی سال‌های گذشته به موفقیت‌های خوبی دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بسیار خوبی در عرصه ترویج قرآن از سوی این رادیو صورت گرفته است خاطرنشان ساخت: رادیو قرآن به معنای دقیق کلمه حافظ قرآن است.

* اهتمام خوبی برای پرورش ۱۰ میلیون حافظ صورت گرفته است

حافظ قرآن با اشاره به موفقیت‌های رادیو قرآن در عرصه ترویج قرآن افزود: برنامه‌های بسیار خوبی را از رادیو قرآن شاهد هستیم زیرا این شبکه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به پرورش ۱۰ میلیون حافظ اقدام کرده است.

حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه صاحب نظران باید ایده‌ها و نظرات خود را در خصوص حفظ قرآن ارائه دهند، افزود: باید بحث آموزش را در رادیو قرآن پررنگ‌تر کنیم.

* شبکه رادیو قرآن به اهداف متعالی دست یافت

منصور رسول‌زاده قاری ممتاز کشور طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه فعالیت‌های شبکه‌های رادیو قرآن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ۳۰ سال از عمر بابرکت شبکه رادیو قرآن می‌گذرد، به گونه‌ای که افراد بسیاری برای آن زحمت کشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید مباحث محتوایی و تحلیلی به صورت گسترده در این شبکه صورت گیرد گفت: خوشبختانه پختگی خاصی را در شبکه قرآن شاهد هستیم، به گونه‌ای که این شبکه از ضعف‌های گذشته خود مبری شده است.

قاری ممتاز کشور با اشاره به اینکه شبکه رادیو قرآن باید راه ترقی خود را به جلو پیش ببرد، خاطرنشان ساخت: شبکه رادیو قرآن اقدامات بسیار ارزنده‌ای را در حوزه‌های مختلف قرآنی انجام داده است.

سید مهدی سیف از استادان معارف قرآن طی گفتگوی زنده تلفنی درباره بهتر شدن برنامه‌های قرآنی در این رسانه افزود: از عمر انقلاب اسلامی ایران ۳۵ سال می‌گذرد، به گونه‌ای که باید گفت انقلاب مردم ایران برای تحکیم قرآن بوده است.

* انقلاب مردم ایران برای تحکیم قران بود

وی با اشاره به اینکه یکی از برکات انقلاب تولد کانال‌ها و شبکه‌های مختلف قرآنی بوده است افزود: باید در راستای عمومی کردن قرآن برای همه جامعه اقدامات بسیار ارزنده‌ای صورت گیرد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو ، قرآن ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار