گزارش ویژه؛

چرا آل سعود "العالم" و پایگاه‌های خبری اینترنتی و ماهواره‌ای را فیلتر می‌کند؟

عربستان نیز در ردیف کشورهایی قرار داشت که دومینو سرنگونی دیکتاتورها آن را فرا می‌گرفت یکی از مواردی که توانست در بیداری و آگاهی ساکنان عربستان نقش بسزایی ایفا کند اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای است...

یکی از مواردی که توانست در بیداری و آگاهی ساکنان عربستان نقش بسزایی ایفا کند اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای است. به همین علت آل سعود با تکیه بر دلارهای نفتی باد آورده تلاش زیادی برای سانسور حقایق و مسدود کردن پایگاه های اینترنتی و لغو پخش شبکه های ماهواره ای مخالف می‌کند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران می‌خوانیم که چرا آل سعود پایگاه‌های خبری اینترنتی و ماهواره‌ای را فیلتر می‌کند؟

بدون تردید از بیش از سه سال قبل که پدیده موسوم به بهار عربی(بیداری اسلامی) در برخی از کشورهای منطقه رخ داد، عربستان نیز در ردیف کشورهایی قرار داشت که دومینو سرنگونی دیکتاتورها آن را فرا می گرفت. زیرا این کشور همه علل و عوامل قیام مردمی برای سرنگونی رژیم آل سعود را در خود جای داده است.
مردم در برخی از کشورهای عربی علیه نظام دیکتاتوری حاکم بر خود، علیه تشدید فقر، فحشا و بیکاری، افزایش نرخ بیکاری و غیره قیام کردند و در بسیاری از موارد توانستند تخت پادشاهی دیکتاتورهایی چون حسنی مبارک در مصر ، بن علی در تونس ، قذافی در لیبی و همچنین علی عبدالله صالح در یمن را به زیر فرو کشند. چند ده سال است که یک حکومت دیکتاتوری بر عربستان حکومت می کند. فقر و بیکاری در این کشور بیداد می کند و مردم از ابتدایی ترین حقوق خود محروم هستند. زنان حق رانندگی ندارند و شاخص دموکراسی در عربستان به معنای واقعی منفی است. به همین علت این کشور نیز هر آیینه می تواند صحنه آشوب‌های داخلی و قیام گسترده مردمی علیه خاندان آل سعود شود. سران عربستان درباره وقوع هرگونه حرکت مردمی در این کشور بسیار نگرانند چون می دانند هر جنبشی سرآغاز تحولات گسترده و بزرگ و به معنای دیگر محو خاندان آل سعود و وهابیت از عالم هستی است. ولی مردم عربستان دیگر بسیاری از حقایق را درک کرده اند و به تدریج از واقعیت‌های ظلمانی و تاسف بار در کشورشان آگاهی یافته اند.
یکی از مواردی که توانست در بیداری و آگاهی ساکنان عربستان نقش بسزایی ایفا کند اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای است. به همین علت آل سعود با تکیه بر دلارهای نفتی باد آورده تلاش زیادی برای سانسور حقایق و مسدود کردن پایگاه های اینترنتی و لغو پخش شبکه های ماهواره ای مخالف می‌کند. مردم عربستان با توجه به شرایط آب و هوایی که این کشور دارد و در برهه از زمان در روز نمی‌توانند از خانه هایشان خارج شوند بنابراین بهترین سرگرمی که می تواند آنان را در خانه مشغول کند اینترنت است. گسترش تلفن های همراه هوشمند نیز یکی دیگر از عوامل موثر در بیداری و هشیاری مردم عربستان است. بنابراین شبکه های اینترنتی و ماهواره ای نگرانی خاندان حاکم بر عربستان را برانگیخته است و این شبکه ها به تدریج در حال مخدوش کردن و ضربه زدن به جایگاه و مشروعیت رژیم آل سعود هستند. واقعیت امر گویای آن است که امروز اکثر مردم  عربستان خواستار ایجاد تغییرات بنیادین در کشورشان هستند.

عربستان سعودی توانسته است در طول سه سال گذشته به ظاهر از گردباد پدیده موسوم به «بهار عربی»(بیداری اسلامی) مصون بماند ولی حقیقت این است که این رژیم نتوانسته است پایگاه های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای را در پشت مرزهای خود نگه دارد. نکته قابل تامل ابن است که عربستان از نظر استفاده کاربران از اینترنت به خصوص پایگاه های توییتر و یوتیوب در عرصه بین المللی رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است و این حقیقتی است که چندین تحقیق و پژوهش صورت گرفته در چند ماه اخیر به آن اشاره دارد.
رژیم حاکم بر عربستان از آن بیم دارد که مبادا این شبکه های اینترنتی به عامل محرکی برای انفجار موجی از اعتراضات مردمی در این کشور منجر شود و دامنه آن گسترش یابد.اعتراضاتی که تاکنون به تظاهرات زنانی که به رانندگی خودرو اصرار دارند و تظاهرات شیعیان در برخی از مناطق الشرقیه محصور بوده است. درست است که تاکنون اکثر مردم عربستان ترجیح داده‌اند در جریان اعتراضات پیشین در خانه های خود باقی بمانند ولی این امر چون آتشی زیر خاکستر است که در زمان مناسبی زبانه خواهد کشید و دودمان ال سعود را به آتش خواهد کشید. نکته قابل تامل این است اکثر کاربران اینترنت در عربستان به نحوی نارضایتی و ناخرسندی خود را از طبقه حاکم بر کشورشان اعلام کرده اند و در نوشته‌ها و بخش نظرات به آن اشاره کرده‌اند. اکثر کسانی که در شبکه های اینترنتی مطلبی نوشته اند خشم خود را از فساد، بیکاری و وضع حقوق بشر در عربستان نشان داده اند.

یکی از حملات تبلیغاتی که در اینترنت در سطح گسترده ای در عربستان علاقه مند پیدا کرد و با استقبال زیادی مواجه شد Women2Drive بود و هدف از این تبلیغات ترغیب و تحریک طیف زنان به نقض ممنوعیت های رانندگی برای خانم ها بود که البته جواب داد و با استقبال زیادی از زنان مواجه شد. البته عربستان تاکنون توانسته است تاکنون در مقابل گرایش های انقلابی مقاومت کند زیرا این کشور در دریایی از ثروت ها و دلارهای بادآورده است. آل سعود با تکیه بر همین دلارهای فریب دهنده توانسته است ولو به طور موقت مخالفان داخلی را ساکت کند و حمایت خارجی ها به خصوص کشورهای تاثیرگذار و سازمان های ذیربط بین المللی را به دست اورد. نکته قابل تامل این است که رژیم عربستان در سایه همین حمایت های خارجی ، برخی از اعتراضات به حق داخلی را به شکل بسیار وحشیانه سرکوب می کند. این در حالیست که هر حادثه ای که در عربستان رخ می دهد نوک پیکان حملات ایران و مقاومت را نشانه می‌گیرد.
جامعه مجازی امروز به روی همه جوانان عربستانی باز است. جوانانی که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. این جوانان امروز به اطلاعات و منابعی دسترسی دارند که پیشتر محدود و محصور به خانواده حاکم بود. امروز شرایط به گونه ای شده است که بیش از پنج میلیون کاربر اینترنت و توییتر و فضای مجازی در عربستان معتقدند که شیوه حکومتداری در کشورشان استبدادی و دیکتاتوری است. البته بار دیگر باید به این حقیقت اشاره کرد که یکی از دلایل موفقیت شبکه‌های اینترنتی به خاطر گسترش تلفن‌های همراه هوشمند و شرایط آب و هوایی است. مردم در بسیاری اوقات نمی توانند از خانه خارج شوند زیرا هم شرایط آب و هوایی مناسب نیست و هم رژیم حاکم فرصت های تفریحی و سرگرمی برای آنان ایجاد نکرده است بلکه فتواهای تکفیری هر روز عرصه را بر آن تنگ و تنگ تر کرده است. بدون تردید یکی از عوامل اصلی استقبال مردم از شبکه های اینترنتی در عربستان این است که با واقعیت هایی آشنا می شوند که تا دیروز هیچ اطلاعی از آن نداشتند. مردم عربستان تقریبا برای نخستین بار در طول زندگی خود با اصطلاحاتی مانند دموکراسی و حقوق بشر آشنا می شوند. الانسان حریص علی ما منع ( انسان نسبت به آن چه که منع شود حریص تر می شود. )

مردم عربستان تاکنون محرومیت ها و محدودیت های زیادی را تجربه کرده اند. دروغ های زیادی شنیده اند ولی استفاده از اینترنت جهان تازه ای را به روی آنان گشوده است و اکنون درک کرده اند چگونه حکام دیکتاتورشان تاکنون دروغ هایی را بر آنان تحمیل کرده‌اند.
به هرحال آل سعود برای جلوگیری از افزایش دانش و آگاهی مردم تلاش های زیادی را در عرصه داخلی و خارجی برای سانسور کردن واقعیت‌ها و مسدود کردن شبکه های اینترنتی و ماهواره ای انجام می دهد. این که در نهایت مردم عربستان پیروز می شوند یا آل سعود را به عهده زمان می گذاریم ولی با توجه به واقعیت های امر ، عربستان نیز دیر یا زود صحنه جنبش و خیزش گسترده مردمی شود خیزشی که در طول تاریخ بی سابقه خواهد بود. آری این چنین است که باید گفت رژیم آل سعود نفس های آخر خود را می کشد. عربستان تاکنون برای مسدود کردن و لغو پخش شبکه های ماهواره ای با تکیه به دلارهای نفتی کلان اقدامات زیادی را انجام داده است. 
عربستان نه تنها در داخل بلکه در خارج نیز آزادی بیان و قانون رسانه را نادیده می‌گیرد و نقض می‌کند. عربستان پایگاه  های اینترنتی وابسته به مخالفان را در داخل کشور از جمله دو پایگاه «احرار الحجاز »  و «مراة الجزیره» را فیلتر کرده است. نکته جالب این است که عربستان در امور داخلی دیگر کشورها نیز دخالت و در جهت توقف فعالیت شبکه های ماهواره ای متعلق به برخی از کشورها توطئه های زیادی کرده و رشوه های زیادی داده است. عربستان بسیاری از شبکه های اینترنتی در یمن را بدون هیچ هشدار و اطلاع قبلی فیلتر کرده است. حقیقت این است کسی که نمی تواند با استدلال و منطق از خود و عملکردش دفاع کند دست به اقدامات غیر قانونی مانند فیلتر کردن مبادرت می ورزد. کاری که در حق شبکه ماهواره ای عربی زبان ایران « العالم » کرد.

سید محمد مسعودی علوی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار