رئیس دبیرخانه ستاد راهبردی امور مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران:

منطقه 16 پایلوت نوع مطلوب تعامل بین شهرداری و مدیریت محله می شود

پانزدهمین جلسه ستاد راهبری امور مشارکت‌های اجتماعی با موضوع هم‌اندیشی مدیریت محله در منطقه 16 برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از شهرداری منطقه 16 ، مهندس سید محسن اسدی شهردار منطقه ضمن تشکر و قدردانی از مدیران محلات به دلیل ایثار و اقدامات خوب و مؤثر آنها گفت: در زمینه مدیریت محله ما در شروع راهِ بسیار سختی که قبلاً تجربه نکرده‌ایم، قرار داریم و با توجه به این مسأله خط قرمز‌هایی برای خود تعیین کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه حق نداریم خسته یا ناامید شویم گفت: مدیر محله نقشی که دستگاه‌هایی همچون شهرداری، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، تربیت بدنی، آموزش و پرورش و... داشتند، در مقیاس یم محله بعهده دارد و باید در این زمینه به خودکفایی و درآمدزایی برسد و در قبال عملکرد خود پاسخگو نیز باشد.
 
شهردار منطقه با بیان این نکته که مدیریت محله، حامل یک عنوان بزرگ است تصریح کرد: این به این معنی است که شما بتوانید یک محله را از همه نظر مدیریت وبرای تحقق این امر 24 ساعته و خستگی‌ناپذیر کار کنیم.
 
در ادامه دکتر طالبی‌نژاد گفت: منطقه 16، منطقه‌ای است که از بدو تشکیل شورایاری‌ها در مشارکت‌ها نمونه بوده و این مسأله، مشوق خوبی در ایجاد انگیزه برای خدمت بیشتر در این منطقه است.
 
وی مرحلة اول مدیریت محله و شورایاری‌ها را مرحله تشکیل و تثبیت و ساختارسازی و دوره جدید را دوره افزودن به محتوا، کیفی‌سازی برنامه‌ها، استانداردسازی خدمات در سرای محلات و تقویت تعاملات خواند و درباره وضعیت فعلی مدیریت محله گفت: امروز خوشبختانه زیرساخت‌ها آماده شده، ساختارها شکل گرفته و روابط بین هیأت امنا، مدیران محترم محلات، مسؤولان اجتماعی نواحی و شورایاران عزیز شفاف‌تر از پیش است؛ همچنین ایرادهای قواعد، قوانین و آیین‌نامه‌ها برملا شده؛ یعنی به طور کلی کارهای بزرگی انجام گرفته، کارهای بزرگ‌تری باید انجام گیرد و اکنون انتظار یک جهش اساسی داریم.
 
رئیس ستاد راهبری مرکزی ضمن اشاره به انتخابات آتی شورایاری‌ها و ضرورت مشارکت و حضور فعال در آن گفت: یکی از این انتظارات، بهترشدن وضعیت کمّی و کیفی مدیریت محله و شورایاری‌هاست.
 
وی با بیان این نکته که مدیریت محله یک پروژه نیست، بلکه یک فرایند است و چنین فرایندهایی شاید برای جاافتادن به نحو مطلوب و پختگی و بلوغ لازم در حدود 40 تا 50 سال زمان نیاز داشته باشند، تصریح کرد: اکنون ساختارها شکل گرفته و فهرست بلندی از آسیب‌ها و مشکلات روی زمین مانده که البته این مسأله جزو طبیعت کار است.
 
دکتر طالبی‌نژاد برخی از این مشکلات را شکل‌نگرفتن خانه‌ها، موازی‌کاری و تشابهات اساسی برشمرد و از جمله راهکارهای رفع این مسائل را ادغام و بهینه‌سازی ساختارها عنوان و افزود: برای اصلاح آیین‌نامه‌های مدیریت محله که در اولویت اقدامات ماست، جلساتی  برگزار خواهد شد.
 
وی ضمن بیان این مسأله که هر منطقه، پایلوت موضوع خاصی در نظر گرفته شده تا با بررسی نتایج، بهترین الگوها برای تحقق اهداف به دست آید، پیشنهاد داد: منطقه 16 پایلوت نوع مطلوب تعامل بین شهرداری و مدیریت محله از نظر اجتماعی، حضور در جلسات و... باشد تا در آینده بتوانیم الگوی حاصل از این منطقه را در 374 محله دیگر پیاده کنیم.
 
رئیس ستاد راهبری مرکزی از تحقق بیمه مدیران محلات خبر داد که از طریق این ستاد در حال پی‌گیری است.
 
مهندس علوی معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه  آماده‌سازی و تقویت خانه‌های محلات را از جمله اهداف برشمرد و گفت: رویکرد ما این است که خانه‌های محلات باید به مرحله‌ای برسند که بتوانند به صورت مستقل با سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌گزار دیگر وارد تعامل شوند.
 
وی از وضعیت فعلی این خانه‌ها به عنوان مرحلة گذار یاد کرد که به سعة صدر نیازمند است تا در این حوزه فرایند تفویض اختیار خودخواستة شهرداری به محلات تکمیل شود .
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه با تأکید به اهمیت تدوین قوانین و مقررات مقتضی برای تحقق این امر گفت: با هدایت دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی اصلاح قوانین اعم از اسناد بالادستی و... نیز به‌خوبی صورت خواهد گرفت.
 
وی همچنین با اشاره به کتابچه آیین‌نامه مدیریت محله تصریح کرد: به هر حال این می‌تواند برای ما تمرینی باشد که این کتابچه را با همه کاستی‌هایش، مبنای حرکت خود قرار دهیم و طی انجام کار به اصلاح آن بپردازیم.
 
مهندس علوی رعایت عدالت در رفتار و تعامل، چه به لحاظ قوانین و چه به لحاظ امکانات و منابع مالی را اولین خواسته دبیران شورایاری در نخستین نشست خود با مدیران محلات بیان کرد و گفت: تحقق این امر به مجمع 9 سرای محله واگذار و پیشنهاد می‌کنم خودتان شاخص‌هایی چون تعداد جمعیت محله، ابزار و امکانات موجود در یک محله، عملکرد و اجرای درست قوانین و... تعیین و ظرف حداکثر یک‌ ماه آینده پیشنهاد دهید تا با توجه به محدودیت منابع در این مورد عدالت به بهترین شکل رعایت شود.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار