در نشست هم اندیشی هنرمندان مد و لباس کشور صورت گرفت؛

انعقاد تفاهم نامه همکاری انجمن طراحان لباس و دبیرخانه مد و لباس

تفاهم نامه همکاری و مشارکت انجمن طراحان لباس و دبیرخانه مد و لباس کشور توسط حمید قبادی و صدیقه پاک بین منعقد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری و اطلاع رسانی سومین جشنواره مد و لباس فجر، نشست هم اندیشی هنرمندان حوزه مد و لباس کشور با حضور جمع کثیری از این هنرمندان و چند تن از تولیدکنندگان این عرصه عصر روز گذشته (19 بهمن) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن بیان اینکه بسیار خوشحالم که یک سال خوب را در کارگروه ساماندهی مد و لباس جلو بردیم، گفت: بخشی از مطالبات هنرمندان در این سال محقق شد.

وی اظهار داشت: دو نکته اساسی را پیرامون مسائل مد و لباس کشور مطرح می کنم که در واقع دو سیاست محوری ما در حوزه فعالیت های این دوره از  مد و لباس است.

قبادی تاکید کرد: مهمترین و اساسی ترین مسئله بحث هویت سازی و هویت یابی مد و لباس کشور است که در این راستا ما با تاکید بر پوشش و مد منطقی، مسئولین را تا حدودی قانع کردیم مقوله مد و لباس در کنار سایر نیازهای اساسی جامعه مطرح است و باید به آن توجه شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته که بحث هویت سازی و هویت یابی را شروع کردیم، سعی من این بود که هرکس در حوزه مد و لباس کاری دارد، اساساً دبیرخانه ساماندهی مد و لباس کشور باید به آن پاسخ دهد به طور مثال همواره به مزون ها به عنوان یک تهدید در حوزه مد و لباس کشور نگاه می شد غافل از آنکه این مجموعه ها به عنوان یک جریان ایده پرداز فعال است ولی مانند سایر نهادها و سازمان ها دچار مشکل است.

وی افزود: تفکری که ما در مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس دنبال کردیم این است که هیچ سوالی بی پاسخ نماند و در این راستا یکی از نکاتی که پیگیری کردیم قرار دادن لباس در کنار سایر فعالیت های فرهنگی بود تا بتوان از آن حمایت کرد که در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

قبادی ادامه داد: در حال حاضر حوزه مد و لباس مانند سایر فعالیت های هنری می تواند موسسات، مراکز و شرکت های هنری داشته باشد و تا به امروز بیش از 35 موسسه تک منظوره در حوزه مد و لباس در کشور شروع به کار کرده اند.

 وی با اشاره به سایر فعالیت های انجام شده در سال گذشته بیان کرد: کمیسیون صدور مجوزها کار خود را آغاز کرد و دو مجوز برای نمایش زنده و سه مجوز برگزاری نمایشگاه صادر کرد و علاوه بر آن سایت های حوزه مد و لباس و بیمه هنرمندان مد و لباس و آغاز به کار شورای ارزشیابی هنرمندان کار خود را آغاز کرده است.

این مقام مسئول دومین سیاست خود را ارتقای قدرت انتخاب مردم دانست و گفت: هر فعالیتی که در این حوزه صورت می گیرد باید به قدرت انتخاب مردم کمک کند.

قبادی ادامه داد: اگر موفق بشویم تا پایان سال 93 ، 200 موسسه تک منظوره مد و لباس را راه اندازی کنیم و هر موسسه در هر فصل 30 مدل ارائه دهد، می توان از این مسیر قدرت انتخاب مردم را افزایش داد.

وی تصریح کرد: برای انجام هدف فوق پنج شورای راهبردی تشکیل شد که شورای راهبردی علمی – دانشگاهی، شورای راهبردی صنعت، شورای راهبردی تولید و فروش، شورای راهبردی بین الملل و شورای راهبردی فرهنگ و هنر مد و لباس که هنوز تشکیل نشده است را شامل می شود.

فرصتی ایجاد شده تا بتوانیم موفق تر عمل کنیم .

در ادامه این نشست مینو پدرام، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان لباس با تاکید بر لزوم همدلی بین اهالی مد و لباس گفت: اگر رشته نقاشی، سینما و تئاتر موفق تر هستند دلیلش این است که خودشان با هم قوی تر حرکت کردند و انجمن هایشان پرقدرت تر هستند و شاید در حال حاضر فرصتی ایجاد شده است که ما بتوانیم موفق تر باشیم و ما نیز به عنوان یک انجمن حاضر هستیم نقطه نظرات را از این طریق به گوش مسئولین برسانیم.
 
در سایه مد ما زنده ایم .

در بخش دیگری از این نشست هم اندیشی احمد داورزنی، عضو هیئت مدیره صنف پوشاک خاطرنشان کرد: هدف ما در بحث مد این بوده که مد زنده بماند زیرا در سایه مد، ما زنده ایم و هدف ما این است که هویت یک زن مسلمان ایرانی حاصل دسترنج خودمان باشد.

همچنین وی گفت: ما نمی دانیم در ایران چند هزار طراح، اتوکار و برش کار و ... وجود دارد؛ به همین دلیل در آخرین جلسه  تصمیم به ایجاد سایت هایی گرفتیم که افراد بتوانند در آنجا ثبت نام کنند و آماری از فعالین این حوزه ها به دست بیاید.
 
تفاهم نامه همکاری انجمن طراحان لباس و دبیرخانه مد و لباس منعقد شد.

سپس حمید قبادی و صدیقه پاک بین به منظور انعقاد تفاهم نامه همکاری انجمن طراحان لباس و دبیرخانه مد و لباس به روی صحنه آمدند و به امضای آن پرداختند و قبادی اذعان داشت: امیدوارم این تفاهم نامه منشأ خیر باشد.

صدیقه پاک بین، رئیس انجمن طراحان لباس بیان کرد: خوشحالم که بعد از سال ها زحمت برای انجمن و جمع کردن طراحان دور هم، امسال دبیرخانه مد و لباس کشور این ارتباط را با انجمن برقرار کرد و اعضا را به عنوان کانون گرم طراحی حمایت کرد و امیدوارم ما طراحان هرچه در توان داریم بگذاریم تا بخش طراحی پایدار باشدو در ادامه این نشست حاضران سوالات خود را در موارد مختلف مطرح کردند و قبادی در پایان به آنها پاسخ داد.
 
نامزدان داوری خود را معرفی کنند.

وی در ابتدا در خصوص داوری بیان کرد: به هیچ وجه قائم به حضور افراد تکراری در داوری ها نیستم و حتی سال گذشته روش داوری را تغییر دادیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: آمادگی داریم که کسانی که صاحب صلاحیت هستند و رزومه دارند و پذیرش رد شدن هم دارند، تا فردا خودشان را برای نامزد شدن در بخش داوری معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه به منظور پاسخگویی به سلیقه جوانترها امسال نیز یکی از داوران جوان خواهد بود، گفت: تا پیش از این جشنواره خیلی طبقه بندی نداشت، امسال هم شاید آن طبقه بندی مد نظر من را ندارد ولی امسال بخش دانشجویان را جدا کردیم.
 
باید امکان نمایش زنده لباس فراهم شود.

قبادی با اشاره به مشکلات بین طراحان و تولیدکنندگان اظهار داشت: ساختار ما غلط است زیرا ساختاری رسمی و بین المللی نیست؛ در هیچ کجای دنیا  دعوا بین طراح و تولیدکننده وجود ندارد و به همین دلیل یکی از کارهایی که در حال پیگیری آن هستیم این است که چرا نباید 20 نمایش زنده لباس داشته باشیم؛ با انجام این کار می توان بازار عرضه و تقاضای طرح را فراهم کرد؛ باید نمایش زهنده ایجاد شود و قول می دهم در سال 93 این کار انجام شود.

وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم تولیدکننده بهترین طرح را با بهترین قیمت بخرد.

قبادی ضمن بیان اینکه باید فرق بین طراحان وجود داشته باشد، گفت: کارت صلاحیت هنرمندان طراح کاری است که از هفته بعد انجام می شود و براساس آن طراحان به پنج گروه تقسیم می شوند که به دنبال آن رابطه حقوقی بین طراح و تولیدکننده نیز ایجاد می شود.

این مقام مسئول به وجود بانک اطلاعات 15 هزار نفری در حوزه مد و لباس اشاره کرد و افزود: در بانک اطلاعات ما 15 هزار رکورد غیرتکراری مرتبط ثبت شده است و ما بعد از حوزه کتاب دومین مجموعه ای هستیم که اطلاعاتمان ثبت و ضبط شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: به دنبال راه اندازی شبکه مد ایرانی هستیم و پس از جشنواره کتابخانه تخصصی مد و لباس را راه اندازی می کنیم.

قبادی با بیان اینکه ژورنال خودگردان است، بیان کرد: عین ژورنال را با قیمت تمام شده به شرکتی که کارهایش را انجام داده واگذار کردیم و تنها کاری که می توانیم بکنیم در نشست رونمایی از ژورنال از آن شرکت خواهش کنیم ژورنال را حداقل با 40 درصد تخفیف ارائه دهد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پایان خاطرنشان کرد: اگر جشنواره مد و لباس خوب برگزار شود، سربلندی طراحان است.

گفتنی است سومین جشنواره مد و لباس فجر از 15 تا 23 اسفند ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار