تبریز/

همه باید بدانند دیگر زمین خواری در ارس جایگاهی ندارد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور ارس را بهترین مکان برای توسعه فعالیت های صنعتی دانست و گفت: باید همه بدانند که دیگر مسائل زمین خواری در ارس جایی ندارد و اراضی به سرمایه گذاران واقعی واگذار می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اکبر ترکان در آئین رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد ارس،در جمع فعالان اقتصادی ارس ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده درخشان ارس از مدیرعامل منطقه آزاد ارس خواست تا با تعیین ضوابط لازم از هر گونه سوء استفاده در مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری از جمله زمین خواری جلوگیری کند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور در پاسخ به مبحث امنیتی کردن مسائل بهره مندی از مرزهای بین المللی موجود در جوار ارس گفت: از همه مرزهای بین المللی برای توسعه ارس بهره مند خواهیم شد.

ترکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در شرایطی دولت را تحویل گرفت که نرخ تورم نقطه به نقطه 44 درصد بود گفت: هم اکنون با تلاش های شبانه روزی دولتمردان نرخ تورم به حدود 28 درصد رسیده است اما کافی نیست.

اکبر ترکان تصریح کرد: این کاهش به این معنی نیست که نرخ تورم کنترل شده است بلکه رشد قیمت ها از افزایش 44 درصدی به 28 درصد رسیده است.

وی به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و با بیان اینکه این قانون در اجرا بصورت دیگری به آن عمل شد گفت: قانون هدفمندی یارانه ها در عمل شکست خورده است.

ترکان با بیان اینکه مهار مصرف بی رویه انرژی هدف اصلی هدفمندی یارانه ها برای کمک به تولید کشور بود افزود: مصرف انرژی عیبی ندارد به شرطی که در ازای هر واحد انرژی به تولید کشور افزوده شود اما متاسفانه با مقایسه مصرف انرژی کشورمان با کشور همسایه ترکیه شاهد دوبرابر بودن مصرف انرژی ایران نسبت به ترکیه و دو برابر بودن تولید ناخالص داخلی ترکیه نسبت به ایران خواهیم بود و این شرایط نسبت به بسیاری از دیگر کشورها وجود دارد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه طبق قانون قرار بود 50 درصد از محل درآمد افزایش قیمت های حامل انرژی بین خانوارها، 30 درصد بین بنگاه های تولیدی و 20 درصد صرف بودجه عمومی می شد اما در عمل 150 درصد از درآمد بین خانوارها توزیع شد و این یعنی حمایت از بنگاه های تولیدی و بودجه عمومی کشور تعطیل خواهد شد.

ترکان با طرح این سوال که آیا الان باید هدفمندی یارانه ها قطع شود گفت: برای حل این مسئله باید اطلاعات صحیحی از وضعیت طبقه بندی جامعه و دهک های پردآمد و کم درآمد داشته و بر اساس آن برنامه ریزی شود.

وی در ادامه با اشاره به بوجود آمدن مشکلات بوجود آمده در توزیع سبد کالا، عدم وجود اطلاعت کافی از دهک های درآمدی را عامل اصلی این امر دانست و گفت: اینکه ریاست محترم جمهوری از مردم به جهت عدم اجرای صحیح توزیع سبد کالا در رسانه ملی از مردم عذرخواهی کردند مسئله ناخوشایند بود و باید بخش اجرایی بیش از پیش نسبت به این نوع کارها حساس باشد.

اکبر ترکان با بیان اینکه درصدد شناسایی های جدید برای رفع مشکلات هدفمندی یارانه ها هستیم تاکید کرد: هم هدفمندی یارانه ها و هم توزیع سبد کالایی در اصل کارهای خوبی برای اجرا هستند اما باید اشکالات حل شوند و این خواست استاندار و مقامات استان آذربایجان شرقی نیز می باشد.

وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در گزارشی که وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده اند موفقیت لازم برای تکمیل مباحث این طرح حاصل شده است و متقاضیان با قرارگیری در سه دسته اجاره ای، دادو ستد کننده و مالک رسمی دارای سند مباحث پیش روی این طرح نیز حل خواهد شد.

وی هدف اصلی دولت را ورود به مسئله رکود برای رونق اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در نتیجه رکود اقتصادی در کشور در همین استان آذربایجان شرقی بیش از 50 درصد واحدهای کوچک و متوسط متوقف هستند و باید در گام نخست چاره ای برای احیاء این واحدها انجام شود.
/
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زمین ، خواری ، ارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.