ثبت بیش از 3 هزار اماکن و بناهای مذهبی در فهرست آثار ملی/ اسکان مناسبی درکنار مکان‌های مذهبی برای گردشگران فراهم می‌شود

بیش از 3 هزار و 387 اماکن و بنای مذهبی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل "مسعود سلطانی‌فر" رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که صبح امروز در هتل ارم امضا شد گفت: اماکن مذهبی و بقاع متبرکه از چند جنبه اهمیت دارد؛ نخست میراث فرهنگی کشورمان بوده که دارای قدمت و تاریخ چند صدساله و حتی هزار ساله است همچنین بخشی از تاریخ ایران را از نظر شکوه هنر و معماری در بسیاری از این اماکن شاهد هستیم.   
 
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی وظیفه دارد این اماکن مقدس را مرمت  و ثبت کند تا برای نسل‌های آینده باقی بماند.
 
سلطانی فر تصریح کرد: از نظر گردشگری نیز این اماکن مورد توجه صدها هزار مسلمان داخلی و خارجی قرار دارد.
 
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: وظیفه ما برای حفظ بقاع متبرکه، امامزادگان، بسیار سنگین بوده تفاهم نامه‌ای که امضا می‌شود باعث می‌شود بیش از گذشته  نسبت برای حفظ این اماکن تلاش کنیم  وسرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهیم.  

وی افزود: احیاء فرهنگ وقف در ابعاد مختلف یکی از راه‌کارهای مهم تحقق عدالت در جامعه است حدود 21 سال قبل که در استان مرکزی استاندار بودم ستاد احیای وقف را در آنجا راه‌اندازی کردم از این طریق توانستم قدمهای بسیاری در جهت تعمیق باورها انجام دهم.
 
سلطانی فر تصریح کرد: این تفاهم نامه به مدت سه سال قابل اجرا بوده به نظر من این مدت معنایی ندارد و باید تفاهم‌نامه تا ابد اجرا شود.   
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: نباید خودمان را محدود به این تفاهم نامه کنیم و باورمان این است هر کمکی که می‌توانیم در جهت حفظ و مرمت اماکن مذهبی انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: باید در کنار مکان‌های مقدس مذهبی اسکان مناسبی برای گردشگران فراهم کنیم.   
 
سلطانی‌فر تصریح کرد: در جهت تحقق این تفاهم نامه هر 6 ماه یکبار جلسه مشترکی میان سازمان میراث فرهنگی و اوقاف وامور خیریه برگزار شود تا انجام مفاد این تفاهم نامه مورد ارزیابی قرار گیرد.   
 
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: بیش از 200هزار سایت تاریخی و بیش از 1 میلیون بنای تاریخی در کشور وجود دارد که از این میان بیش از 30 هزار شناسایی و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون در کشورمان حدود 3 هزار و 387 بنای مذهبی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده  که از این تعداد 947 مکان مربوط به بنای امامزادگان و 119 بنا مربوط به حوزه و مدارس علمیه بوده وسایر اماکن نیز مربوط به مساجد، حسینیه‌ها و تکایا است.   
 
سلطانی فر تصریح کرد: از میان 3هزار و 387 مکان مذهبی 108 بنای تاریخی متعلق به سایر ادیان الهی است.  

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار