فراز و فرودهای حزب اسلامی کار در سال 92/

از تدوین فعالیت‌های انتخاباتی تا اخراج الهه راستگو و بحث ورود به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری

حزب اسلامی کار در سالی که از سوی "مقام معظم رهبری"به نام "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامگذاری شد، همچون دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی فراز و فرودهایی را در کارنامه حزبی خود تجربه کرده، این گزارش حاوی همین نکات مهم در سال 1392 است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حزب اسلامی کار" یکی از احزاب‌ اصلاح‌طلب ایران است که بعد از انتخابات هفتمین دوره­ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ از بطن خانه­ کارگر به دبیرکلی "ابوالقاسم سرحدی‌زاده" با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی به ­وجود آمد و در تاریخ پنجم بهمن ماه 1377 از وزارت کشور اجازه­ فعالیت یافت و در تاریخ بیست و نهم بهمن ماه همین سال به ­طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون "حسین کمالی" دبیرکل این حزب است.

حزب اسلامی کار به عنوان یک حزب انتخاباتی معروف است و معمولا در هر انتخاباتی با کاندیدا کردن افرادی چون "علیرضا محجوب"، "سهیلا جلودارزاده"، "محسن سرخو" و "افشین حبیب‌زاده" وارد انتخابات می‌شود.

یکی از ابتکارات اثر بخش و ارزشمند "مقام معظم رهبری"، تعیین یک نام یا شعار برای هر سال و پیگیری آن شعار وارائه جمع بندی از آن در پیام نوروزی وسخنرانی آغازین خود در ابتدای هر سال نو است.



در این گزارش برآنیم با رصدی یک ساله نکات قوت حزب اسلامی کار به عنوان فراز و نکات ضعف یا اتفاقی منفی به عنوان فرود حزب اسلامی کار را در سال حماسه سیاسی و اقتصادی بررسی کنیم.

حزب اسلامی کار در سالی که از سوی "مقام معظم رهبری"به نام "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامگذاری شد همچون دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی فراز و فرودهایی را در کارنامه حزبی خود تجربه کرده، لذا گزارش زیر حاوی فعالیت‌هایی همچون تلاش و رایزنی برای تحقق حماسه سیاسی و حوادثی همچون اخراج "الهه راستگو" از حزب در سال 1392 است.

نشست «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» سازمان جوانان حزب اسلامی کار

"حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی" در نشستی که از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار و با همکاری جوانان مجمع نیروهای خط امام (ره) با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» در اردیبهشت ماه سال گذشته برگزار شد، اظهار داشت: باید بین کسانی که «بر نظام» و «در نظام» هستند فرق قائل شد. کسانی که اساس نظام را قبول ندارند ممکن است که راهی قهرآمیز را انتخاب کنند اما کسانی که درون نظام هستند راهی جز اصلاح را قبول نخواهند کرد.

در این نشست از سوی "پیام مجرد" رییس سازمان جوانان حزب اسلامی کار بر این نکته تاکید شد که سازمان جوانان این حزب تنها از کاندیدای خود یعنی "حسین کمالی" حمایت می‌کند و اولویتش در ابتدا حضور کمالی است و بعد از آن نامزد مورد نظر و اجماع شده جبهه اصلاحات را مدنظر قرار خود می‌دهد.



دیدار آیت‌الله هاشمی با اعضای حزب اسلامی کار


"آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را فرصت مناسبی برای تصحیح عملکردهای ناصحیح و ایجاد فرصت برای حضور همه سلایق و وفاداران به نظام و انقلاب در عرصه مشارکت عمومی و تصمیم‌گیری کشور خواند و گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد و معیشت مردم سامان مناسب یابد و فشارها و توطئه‌های قدرت‌های استکباری خنثی شود، باید زمینه جلب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم و سلایق سیاسی گوناگون فراهم گردد تا با به نمایش گذاشتن وحدت ملی و انتخاب مسئول اجرایی مورد قبول اکثریت مردم، از همه ظرفیت‌های ملی، انسانی و نخبه کشور بهره‌برداری شود.

در این دیدار که در دومین ماه سال 1392 صورت گرفت، نمایندگان تشکل‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شامل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، حزب کارگزاران سازندگی ایران، انجمن اسلامی معلمان، مجمع نیروهای خط امام(ره)، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب جوانان ایران اسلامی، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، انجمن اسلامی مهندسان، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکان، حزب اراده ملت، انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، حزب مردم‌سالاری، حزب همبستگی ایران اسلامی و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، دیدگاه‌های خود را درباره اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کردند و خواستار حضور شخصیت‌های توانمند، باتجربه و ملی همچون هاشمی رفسنجانی در انتخابات برای ایجاد حماسه سیاسی و رفع مشکلات کشور شدند.




نشست هم‌اندیشی حزب اسلامی کار

نشست هم‌اندیشی "بایدها و شاید‌های دولت یازدهم" از سلسله نشست‌های آینده اصلاح‌طلبی در محل حزب اسلامی کار از سوی کمیته سیاسی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با حضور "سهیلا جلودارزاده" و "حجت‌الاسلام موسوی لاری"در تیرماه سال گذشته و با حضور اعضای این سازمان برگزار شد.

براساس نظر فعالان حزب اسلامی کار از آنجایی که اساس کار احزاب و تشکل‌های سیاسی پرورش و ساخت نیروهایی است که بتوانند در آینده مسئولیت‌های مدیریتی و اداره کردن کشور را برعهده بگیرند و به همین منظور برای تحقق این امر باید آموزش‌های منحصر به فرد در تشکیلات را لازمه کار قرار داد چرا که آموزش پایه اساسی کار تشکیلاتی و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برهمین اساس واحد آموزش سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در تیر ماه اقدام به برگزاری دوره آموزشی "جامعه شناسی سیاسی" با حضور علوی‌تبار (سردبیر روزنامه توقیف شده صبح امروز) برای اعضای جوانان و دانشجویان خود کرد.

نقش و سهم حزب اسلامی کار در انتخابات ریاست‌جمهوری

"حسین کمالی" دبیرکل حزب اسلامی کار در رابطه با عملکرد حزب متبوعش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مجموعه حزبی اسلامی کار تحت عنوان خانه کارگری به تنهایی سه میلیون رای تشکیلاتی دارد که در بررسی‌هایی که صدا و سیما انجام شده، بعد از تاثیرگذاری‌های هاشمی و خاتمی در نتیجه بدست آمده انتخابات سال 392 حزب اسلامی کار یکی از عوامل مهم و اثرگذار در نتیجه نهایی بود و اعضای حزب هیچگاه در انتخاب کابینه دولت یازدهم به دنبال سهم خواهی نبودند.

آغاز به کار شاخه قزوین سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار

شاخه استان قزوین سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار طی بیانیه‌ای آغاز فعالیت خود را در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و با رویکردی اصلاح‌طلبانه در سی‌ام تیر ماه سال گذشته اعلام کرد.

سازماندهی فعالیت‌های انتخاباتی حزب اسلامی کار در مازندران

در پی هماهنگی‌های انجام شده توسط کمیته تشکیلات با مسئولان خانه کارگر در استان مازندران، اعضاء سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار توانستند زمینه‌های فعالیت جدی‌تر استان مازندران، چگونگی استفاده از پتانسیل‌های شکل گرفته در ستاد‌های انتخاباتی استان مازندران و لزوم توجه به فعالیت‌های فرهنگی در فعالیت‌های آینده سازمان را مورد بررسی قرار دادند.

دیدار اعضای حزب با وزیر نفت

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی "حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی" و کسب رای اعتماد وزاری کابینه دولت یازدم اعضای خانه کارگر به همراه حزب اسلامی کار به دیدار "بیژن نامدار زنگنه" رفتند و موفقیت وی را در مسئولیتش در وزارتخانه نفت به وی تبریک گفتند.




اعضای اخراج شده از حزب

"الهه راستگو" با نظر دبیرکل فعلی حزب اسلامی کار(حسین کمالی) در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران سال 92 قرار گرفت و از طریق این لیست به شورای شهر راه یافت. وی در زمان انتخاب شهردار تهران بر خلاف تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان به محمدباقر قالیباف رای داد و با تک رأی او قالیباف شهردار تهران باقی ماند و بدين طريق محسن هاشمی گزينه مورد نظر اصلاح‌طلبان نتوانست آرای لازم را برای تصدی شهرداری تهران كسب كند و پس از آن شورای مركزی حزب با تشكيل جلسه و هماهنگی‌های لازم وی را از عضويت در حزب و مجمع زنان اصلاح‌طلب اخراج كرد.

راستگو در دفاع از رأی خود در انتخاب شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آقای مسجد‌جامعی چه واکنشی نسبت به رای شما داشته، گفت: آقای مسجدجامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ا‌م به رأی مردم یا چیز دیگری.

وی همچنین پس از صدور جکم اخراجش از سوی حزب گفت: هیچ اعتراضی به این حکم ندارم از همه کسانی که این حکم را صادر کرده‌اند تشکر می‌کنم.

برگزاری نشست آینده اصلاح‌طلبی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار

"علی شکوری‌راد" در نشست آینده اصلاح‌طلبی که به همت سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، گفت: سال‌ها پیش بحثی را آغاز کردیم به نام اصلاحات و اصلاح‌طلبی که با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و آن به این دلیل بود که برای اصلاح‌طلبی تعریف یکپارچه‌ای وجود نداشت و سردرگمی بخشی از مردم و اتهاماتی که به برخی از اصلاح‌طلبان زده می‌شود به همین دلیل است و به همین جهت باید تعریف اصلاح‌طلبی را ارائه دهیم.

برنامه‌های تدوین شده حزب اسلامی کار

تقویت کمیته سیاسی، بحث ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و همچنین برگزاری کنگره حزب در شش ماهه دوم سال 93 از جمله موضوعات مهمی بود که در سال 1392 از سوی اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گزارش: زهره حاتمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار