مقام ارشد آمریکایی:

واشنگتن نگران رفتارهای پکن در دریای جنوبی "چین" است

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت:واشنگتن به شدت نگران ادعاهای پکن در خصوص مرزهای مورد اختلاف در دریای جنوبی چین است و این ادعاها تلاشی برای در اختیار گرفتن کنترل کامل آب‌های آسیا اقیانوسیه خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"دنی راسل" دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه در جلسه استماع کنگره ضمن اشاره به ادعاهای چین در خصوص مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین، گفت: این گونه رفتارهای چین موجب تشدید نااطمینانی، ناامنی و بی‌ثباتی در بین کشورهای همسایه خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش اظهارات راسل در حالی است که آمریکا بارها بر این مساله تاکید کرده که واشنگتن در اختلافات مرزی کشورهای منطقه جانب و طرف هیچ کشوری را نخواهد گرفت.

راسل افزود:این به نفع همه کشورهای منطقه است که اختلافات دریایی از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود، آمریکا نیز حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده چرا که این مساله بخشی از اهمیت راهبردی آسیا برای واشنگتن است.
 
وی گفت:نگرانی‌ها در خصوص این گونه رفتارهای پکن در دریای جنوبی چین رو به افزایش است و این ادعاها نشان‌گر تلاش مقام‌های چینی برای در اختیار گرفتن کنترل کل آب‌های منطقه است،چین، فیلیپین، ویتنام، تایوان، مالزی و برونئی ادعاهای زیادی را در خصوص مالکیت آبراه‌های منطقه مطرح کرده‌اند.

راسل در ادامه ضمن اشاره به تنش در روابط چین و ژاپن افزود: آمریکا همچنین نگران تنش جدی در روابط چین و ژاپن بر سر مالکیت جزایر واقع در دریای شرقی چین است.
 
گفتنی است، وزارت دفاع چین نوامبر گذشته منطقه ویژه دفاع هوایی بر فراز دریای شرقی چین ایجاد کرده و از هواپیماهای عبوری خواسته است تا قوانین وضع شده در این منطقه را رعایت کنند.

کره جنوبی، ژاپن و آمریکا منطقه دفاعی هوایی چین بر فراز دریای شرقی چین را به رسمیت نمی‌شناسند.


انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار