دبیر کنفرانس پیشرفت های ابررسانایی؛

جای خالی "تحقیقات آزمایشگاهی"در زمینه ابررسانایی

چهارمین دوره کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی در حالی آغاز به کار نمود که جای خالی تحقیقات آزمایشگاهی در مقالات ارائه شده به کنفرانس محسوس بوده اما کیفیت مقالات محاسباتی-نظری در سطح مطلوبی است.

دکترمحمد اخوان دبیر کنفرانس پیشرفت های ابررسانایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: چهارمین دوره کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی امروز صبح با حضور سه دانشمند جهانی، استاد آنتونی جی. لگت (برنده جایزه نوبل ۲۰۰۳ فیزیک در ابررسانایی و ابرشارگی)، استاد پاول چو(کاشف ابررسانای YBCO با دمای گذار بالاتر از نیتروژن مایع) و استاد وارن پیکت (استاد ممتاز دانشگاه کالیفرنیا) کار خود را آغاز نمود.

وی در ادامه افزود:حضور سه تن اساتید برجسته جهانی در این دوره کنفرانس موجب اعتبار بخشی بیش از پیش به این سری از کنفرانس ها بوده و امیدواریم با این وجود توجه وزارت علوم و دیگر دستگاه های مرتبط را جلب نماییم.

این استاد فیزیک دانشگاه صنعتي شريف درباره کیفیت مقالات رسیده برای حضور در کنفرانس اظهار داشت: با توجه به کمبود امکانات آزمایشگاهی در این عرصه سطح مقالات رسیده مطلوب بوده و بیشتر جنبه نظری دارند. این درحالی است که مطالعات قوی در زمینه ابررسانا نیازمند مطالعه در هر دو بعد نظری و تجربی با هم است ولی با توجه به عدم دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و تجربی جای خالی این دست مقالات در کنفرانس کاملا احساس می شود. اما در نگاه کلی پیشرفت نسبت به دوره های قبلی مخصوصا در زمینه های محاسباتی محسوس است.

وی در رابطه با سابقه برگزاری این کنفرانس افزود: مجموعه کنفرانس‌های ملی دوسالانه پیشرفت‌های ابررسانایی برای اولین بار در ۱۳۸۷ در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با هدف گرد هم آوردن پژوهشگران جهت بحث در مورد آخرین دستآوردهای تحقیقاتی این شاخه مهم از فیزیک ماده چگال برگزار گردید. متعاقباً دومین و سومین  کنفرانس از این سری در دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و دانشگاه کاشان برگزار شد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به فعالیت محققین و دانشمندان داخلی در انجام تحقیقات و ارائه مقالات در این زمینه برگزاری این نوع کنفرانس ها جهت فراهم نمودن فرصتی برای ارائه تحقیقات و پیشرفت هایشان در عرصه ابررساناها الزامی است. ما امیدواریم این رویدادها حمایت جامعه سیاستگداران علمی کشور را در پی داشته و در آینده اعتبارات کافی برای پیشرفت هر چه بیشتر در این عرصه علمی اختصاص یابد.

لازم به ذکر است که تعداد محدودی از مقالات ارسال شده به کنفرانس به انتخاب کمیته علمی به صرورت سخنرانی و بقیه مقالات به صورت پوستر ، امروز و فردا در دانشگاه صنعتی شریف ارایه خواهند شد.

همچنین از حضور پروفسور «آنتونی جیمز لگت» برنده جایزه نوبل فیزیک 2003 در زمینه ابررسانایی و ابرشارگی در این دوره ی کنفرانس به عنوان نقطه قوت این کنفرانس یاد می شود.​

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
رضا کوه نژاد
۱۵:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
خوب اعتبارات داده نمی شه که تحقیقات ازمایشگاهی انجام بشه.
تقصیر من پژوهشگر چیه؟