حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی در همایش بسیج حقوقدانان کشور:

انقلاب ما حق مدار و حق گذار است/ باید از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پشتیبانی کنیم

وزیر دادگستری گفت: انقلاب ما انقلابی حق مدار و حق گذار است و در نقطه کانونی تمدن معاصر ادعای بزرگی را مطرح کرده به طوری که با شعار ان الحق در اصلی‌ترین و کانونی‌ترین نقطه مقولات حاکم بر نظام تمدنی معاصر وارد شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران "حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی" وزیر دادگستری در همایش بسیج حقوقدانان کشور که عصر امروز 16 بهمن در تالار "شیخ انصاری دانشگاه تهران" برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: خوشحالیم از این که خداوند برهمه ما منت گذاشت و انقلاب اسلامی را نصیب ما کرد. کشور، مردم و نظام را از برکت اسلام و فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت مملو کرد.
 
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با قدرت و عزت به حیات خود ادامه داد و از آرمان‌ها، منافع پیروان و حقوق همراهان خود دفاع کرد به طوری که حقوق حقه را در عرصه‌های مختلف تثبیت و تعقیب کرد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: جاء الحق سرمایه انقلاب اسلامی است و دارای بار معنایی وسیعی است، این در حالی است که ما این شعار را تابلوی خود قرار داده‌ایم به طوری که تمام آرمان‌ها و آرزوهای خود را در آن متجلی و می‌خواهیم همین شعار را تحقق بخشیم.  
 
رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: انتخاب شعار جاء الحق، تولید پیام، آرم و نوع تلقی مردم از این انتخاب جزو ظرایف و امتیازات یک حرکت است که انقلاب ما از این جهت فوق العاده غنی است.
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطر نشان کرد: مسیر ما برپایه حق استوار است و همین امر بار مسئولیت ما را سنگین‌تر و افق نگاه ما را طولانی و گسترده و سطح انتطارات و توقعات را بالا و در نتیجه میدان چالش و مناظره را زیادتر می‌کند.
 
وزیردادگستری ادامه داد: در ادبیات دینی غیرقرآنی یعنی روایات کاربرد حق بسیار گسترده است به طوری که واژه حق 20 بار در موارد مختلف به کار رفته است لذا این اهمیت و بار معنایی و جایگاه واژه را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: دنیای امروز شاخص تمدنی خود را مدنیت معاصر می‌داند که این مدنیت در اثر شناخت انسان و حقوق وی است به طوری که اساس و محور تمام تعریف‌ها را در دایره انسان می‌داند بنابراین این تعریف از حق ناقص است چرا که معرفت آن‌ها از انسان ناچیز است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی تاکید کرد: انقلاب ما انقلابی حق مدار و حق گذار است که در نقطه کانونی تمدن معاصر ادعای بزرگی را مطرح کرده به طوری که با شعار ان الحق در اصلی‌ترین و کانونی‌ترین نقطه مقولات حاکم بر نظام تمدنی معاصر وارد شده است و این در حالی است که همه حرف ما با دنیای غرب همین جاست.
 
وی افزود: همه حرف ما روی حق، مبنا، شاخص‌های حق و مباحثی است که متاثر از این مفهوم پایه‌گذاری شد.
 
وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر ما در صنعت هوافضا، دانش هسته‌ای و همین طور در مقولات مختلف حرفی برای گفتن نداریم نشان می‌دهد که ما انسان‌های با فهم تحولات معاصر هستیم اما این در حالی است که ما در دانش نانوتکنولوژی رتبه هفت را به دست آورده‌ایم.
 
رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: برخی از علوم در قله علم قرار دارند به طوری که برای رسیدن به آن‌ها باید صدها دانش را در سطوح بالا کسب کنیم و دستیابی به دانش هسته‌ای جزو همین مقوله است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: امروز انقلاب اسلامی به برکت مردم انقلابی‌اش ابزارهای باطل‌ السحری را در عرصه‌های حقوق، جامعه‌ای منسجم، سیاسی و دستیابی به دستاوردها و فناوری‌ها در اختیار دارد بنابراین پیشتازی انقلاب ما در این عرصه‌ها جنبه باطل السحری دارد.
 
وی بیان کرد: بیش از 100 هزار نفر در حال تحصیل و فارغ التحصیل در رشته حقوق داریم و این در حالی است که بیشترین فشار بر روی ما از نظر حقوق بشر است به طوری که هر موضوعی که مطرح می‌شود درصدد زمین‌گیر کردن ما انجام می‌شود و این در حالی است که شعار نظام ما حق مداری و حق گذاری بوده است که جلوه آن همان عدالت است.  
 
وزیر دادگستری با بیان این که نقطه عزیمت و گفتمانی ما حق است، تصریح کرد: ما در این عرصه به حضور قدرتمندانه نیاز داریم و این در حالی است که برخی از عزیزان دیندار ما نسبت به حقوق شهروندی زاویه نقادانه دارند در صورتی که ما مدعی این منشور هستیم و در این رابطه حرف داریم و باید پای حرفمان بایستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی تاکید کرد: قوای سه گانه ما اگر منفک از هم عمل و فکر کنند کارکرد آنها پایین می‌آید و هم‌افزایی نخواهند داشت و هم‌افزایی در صورتی انجام خواهد شد که با حفظ استقلال و دید و عمل مشترک مدیریت کنیم.

وزیر دادگستری در خصوص مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 گفت: ما سعی کردیم با تمام توان مذاکرات، چانه‌زنی و دانش حقوق بین‌الملل خودمان استفاده کنیم و این در حالی است که طرف غربی با یک لشکر حضور پیدا کرد.

وی افزود: لحظه‌ای سر لغت‌ها ده‌ها نفر مشورت می‌کنند این در حالی است که بعضی وقت‌ها کمبود نیز وجود دارد وما خودمان این کمبود را قبول داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی تاکید کرد: خیلی‌ها به مذاکرات و توافقنامه ژنو انتقاد می‌کنند اما انتقاد آنها بدون توجه به واقعیت صحنه است، دوستان ما با تمام توان و ظرفیت خود و با توکل به خدا کار خود را انجام می‌دهند اما عرصه عرصه سخت و مشکلی است.

وی افزود: این صحنه‌ها صحنه‌هایی است که دوستان با تمام توان و آشنا بودن به همه زوایای حقوق بین‌المللی چند ساعت بر سر لغات بحث می‌کنند اما باید دانست که این داستان داستان یک شطرنج وحشتناک بوده و صحنه آن چند مجهولی است همچنین مقام معظم رهبری نیز در این رابطه می‌فرمایند که این میدان سختی است و آنها نیز سربازان ما هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی تاکید کرد: ما باید از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پشتیبانی کنیم تا آنها قدرت ایستادن و چانه‌زنی را پیدا کنند.

وزیر دادگستری با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده توافقنامه ژنو تصریح کرد: متن پیش نویس توافقنامه ژنو منتشر شده همه باید روی آن متمرکز شویم و به زوایا و جزئیات آن دقت کنیم اما این دقت صرفا نباید انتقادی باشد.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: صحنه، صحنه سختی است که نیازمند عنایت و کارخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، دادگستری ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.