دارالفنون معروف ایران+تصاویر

ساختمان دارالفنون با داشتن یک حیاط مرکزی، دارای 4 ضلع در اطراف آن است؛ به گونه‌ای که 3 ضلع شمالی، شرقی و غربی آن 50 اتاق را در دو طبقه در خود جای داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از فارس، مدرسه تاریخی «دارالفنون» حدود 160 سال پیش به دستور «میرزا تقی‌خان فراهانی» ملقب به «امیرکبیر»، صدراعظم دانش‌دوست آن دوران در محل خیابان ناصر‌خسروی فعلی تأسیس شد.

این مدرسه با مساحت 7 هزار و 200 متر مربع در شمال شرقی ارگ سلطنتی طراحی و احداث شد و  نهم دی ماه 1233 هجری شمسی، یعنی 13 روز پیش از قتل امیرکبیر به دست جلادان حکومت ناصر‌الدین شاه، افتتاح شد.

دارالفنون تا پیش از انقلاب مشروطه در حُکم دانشگاهی بوده است که تمام دانش‌های مرسوم در آن روزگار اعم از طب، داروسازی، نقاشی، نظام (علوم و فنون نظامی)، حقوق و سیاست در آن تدریس می‌شده است.

ساختمان دارالفنون با داشتن یک حیاط مرکزی، دارای 4 ضلع در اطراف آن است؛ به گونه‌ای که 3 ضلع شمالی، شرقی و غربی آن 50 اتاق را در دو طبقه در خود جای داده است؛ اتاق‌های متحد‌الشکلی که کلاس‌های درس این مدرسه را تشکیل می‌دهد و هر کدام از آنها سه پنجره رو به حیاط مرکزی و یک درِ ورودی از جانب راهروها دارند؛ در ضلع جنوبی این بنا سالنی بزرگ با عنوان آمفی تئاتر، نمازخانه و سکوی نمایش قرار داد.

این بنای ماندگار در تاریخ 11 شهریور 1375 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

در حال حاضر این بنا در دست آموزش و پرورش است و به عنوان موزه تعلیم و تربیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که البته نیازمند توجه و اعتبار است!

 

 

 

 

 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايراندوست
۱۵:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
مگه تعميرات اساسي وراه اندازي اين بناي ارزشي چقدر پول ميخواد كه هرچند وقت يكبار فقط حرفشو ميزنين بدون هيچ نتيجه اي.
آخرین اخبار