اردبیل/

مرگ تدریجی تالاب‌های اردبیل

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اردبیل گفت: بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های استان اردبیل در معرض مرگ تدریجی و تهدید جدی خشک شدن قرار دارند که باید جلوی این خطر بزرگ را گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ ابراهیم فتائی  در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها و افتتاح دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های اردبیل اظهار داشت: ما بسیار خوشحال هستیم که در راس کار محیط زیست استان اردبیل نیروی متخصص و کاربردی بکارگیری شده است تا با نگاه کارشناسی بتوانیم مشکلات و نارسایی‌های زیست محیطی را درست تشخیص داده و به علاج‌بخشی آن اقدام کنند.

وی گفت: استان اردبیل در بین استان‌های آذری‌نشین تنها استانی است که رشته محیط زیست در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد تا نیروهای متخصص را پرورش و تحویل جامعه دهد که در کنار این منابع انسانی باید ظرفیت تشکل‌های غیردولتی و حامی زیست محیطی را قدر بشناسیم.

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اردبیل به رتبه‌های پایین زیست محیطی کشورمان در رتبه‌بندی جهانی اشاره کرد و افزود: با فرایند فعلی ما قطعاً در 20 سال آینده دیگر محیط زیستی نخواهیم داشت که بخواهیم از آن محافظت کنیم.

فتائی همچنین گفت: تغییر کارکرد شورابیل و تبدیل وضعیت آب شور آن به شیرین نگران‌کننده به نظر می‌رسد چرا که پایشی در این زمینه در سال‌های اخیر انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تالاب نئور اردبیل به دلیل بهره‌برداری غیراصولی و نظارت ضعیف به عنوان یکی از منحصربفردترین تالاب‌های دنیا در معرض خطر است، افزود: تالاب میل مغان نیز به دلیل ورود فاضلاب‌ها و پسماند‌ها در معرض خطر جدی است.

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اردبیل با اشاره به نامگذاری دوم فوریه به نام روز جهانی تالاب‌ها خاطرنشان کرد: سال 1971 میلادی 16 کشور دنیا در هتل رامسر گردهم آمدند و سایتی را در این زمینه راه‌اندازی کردند به طوری که هم اکنون 168 کشور عضو این کنوانسیون هستند و بیش از 2 هزار و 171 تالاب به مساحت 270 میلیون هکتار در دنیا در ردیف این معاهده نامه جهانی قرار دارند.

فتائی وجود 250 تالاب و ثبت 80 مورد از آنها در سایت رامسر از کشورمان را یادآور شد و اذعان داشت: نیمی از این تالاب‌ها 100 درصد خشک شده‌اند و مابقی نیز در معرض خطر هستند.

وی به الگوها و معیارهای معاهده نامه و کنوانسیون رامسر اشاره کرد و یادآور شد: در این معاهده نامه بر صیانت از جانوران و موجودات آبزی و کنار آبزی،‌ ماهیان و برخی دیگر از موجودات زنده تاکید شده که ما نیز متعهد هستیم تمام مفاد این کنوانسیون را رعایت کنیم.

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اردبیل در ادامه بیان کرد: انتظار ما این است که همه کشورها به ویژه کشورمان با عمل به این معاهده نامه بتواند در صیانت از اکوسیستم‌های طبیعی به ویژه تالاب‌ها اقدام لازم را انجام دهد/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، مرگ ، تدریجی ، تالابها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.