كتاب تاریخ هنر و معماری ایران و جهان تالیف زنده یاد منوچهر مزینی 16 بهمن در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) معرفي مي شود.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:سرانجام کتاب ارزشمند تاریخ هنر و معماری ایران و جهان به قلم زنده یاد منوچهر مزینی به دست نشر سپرده شد و آرزوی چندین ساله پژوهشگران و نیز دانشجویان و همکاران ایشان برآورده شد.

وي افزود:اين کتاب که حاصل پژوهش هفت ساله نگارنده بوده از آن جهت حائز اهمیت است  که به قلم یک نویسنده و پژوهشگر ایرانی درباره هنر و معماری مغرب زمین به رشته تحریر درآمده است چیزی که مشابه آن، پیش از این و تا به امروز از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی رود.

قهاري تصريح كرد: دکتر مزینی، خود از برجسته ترین صاحب نظران ایرانی در زمینه مباحث شهرسازی و معماری بوده  و مطالعات بسیاری را در این زمينه  به انجام رسانیده و به سبب تسلط بر زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه و عربی، ترجمه کتاب های ارزشمندی را در شهرسازی و معماری از خود به یادگار گذاشته است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت :توجه خاص نویسنده و اصرار بر گنجانیدن یک فصل از کتاب حاضر به هنر و معماری ایران (از آغاز سده هفتم تا اواخر دوره قاجار) از موارد شاخص کتاب است .

وي ادامه داد: مزيني اگرچه از نبود  توجه غربیان به هنر ایران زمین به شدت انتقاد دارد و طرز تلقی ایشان از هنر غیر مغرب زمین را به سخره می گیرد خود  پژوهش در مورد هنر سرزمین های دیگر همچون هنر افریقا، خاور دور و امریکای قبل از ورود سپیدپوستان را به عهده سایر پژوهشگران و به وقتی دیگر موکول می سازد.

قهاري تصريح كرد:کتاب تاریخ هنر و معماری ایران و جهان از جمله کتاب های مرجعی است که بویژه می تواند جستجوگران، دانشجویان و خوانندگان عادی را به دلیل گسترده گی و آگاهی بخش بودن متن اقناع کند قلم شیوا و تازه گی بیان و ساده گی سبک نگارش نویسنده در برخورد با سبک ها و دوره های تاریخی آفرینش هنر به خواننده این امکان را می دهد که با جهان بینی خود از طریق نگاه مولف با هنر، در گذر زمان آشنایی یابد.

گفتني است : یکصد و پانزدهمین گفتمان هنر و معماری که16 بهمن در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برگزار مي شود به معرفی کتاب تاریخ هنر و معماری ایران و جهان، از آغاز هنر تا هنر معاصر اختصاص دارد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار