پیروز ارجمند در نشست جشنواره موسیقی فجر:

هدف جشنواره دستیابی به تعامل و گفتگوی فرهنگی است

پیروز ارجمند رئیس بیست ونهمین جشنواره موسیقی فجر هدف این جشنواره را دستیابی به تعامل و گفتگوی فرهنگی عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  باشگاه خبرنگاران نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دقایقی پیش با حضور پیروز ارجمند، اکبر محمدی، امیر عباس ستایش‌گر، رامین صدیقی، حسن ریاحی وعلی ترابی در تالار وحدت برگزار شد.  



پیروزارجمند رئیس بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این نشست گفت: پس از انقلاب اسلامی برگزاری جشنها و جشنواره‌های هنری با عنوان فجر با هدف نشان دادن ظرفیت‌های هنری کشور شکل گرفت که در زمینه موسیقی جشنواره موسیقی فجر در واقع ویترین موسیقی ایران است.  
 
وی اظهار داشت: شناسایی و معرفی هنرمندان و کشف استعدادها بخشی از اهداف ثانویه این جشنواره‌ها به شمار می‌رفته است.  
 
وی افزود: جشنواره‌های هنری در واقع یکی از راه‌های برقراری ارتباط بین نسل‌های مختلف  است که در راستای چنین ارتباطی در پی دست‌یابی به یک تعامل و گفتگوی فرهنگی هستیم.
 
ارجمند ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر می‌تواند مهملی برای حمل تمامی ظرفیت‌های موسیقی کشور باشد و امیدواریم امسال هم جشنواره‌ای خوب در شان فرهنگ و مردم ایران زمین داشته باشیم.  
 
وی با اشاره به اهمیتی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای موسیقی نواحی ایران قائل است اظهار داشت: من در دفتر موسیقی یک شورای عالی برای موسیقی نواحی تاسیس کرده‌ام و در سمت توسعه راهبردی برای سال آینده ما جشنواره‌هایی را به صورت دوره‌ای و منطقه‌ای برگزار می‌کنیم.  
 
وی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: این نوید را می‌دهم که سال آینده ارکستر سنفونیک تهران سرود ملی ساخته حسن ریاحی را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کنند.  
 
ارجمند در بخش دیگری با اشاره به قیمت بلیط‌های کنسرت ها اظهار داشت: کارگروه اقتصادی دفتر موسیقی هم‌اکنون روی بحث ارزان کردن بلیط‌های کنسرت‌ها در حال بررسی کردن است.
 
حسن ریاحی دبیر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: ما باید جشنواره موسیقی فجر را در دو بخش در نظر بگیریم که دربخش نخست این جشنواره جشن ملی است و مردم توقع دارند که گروه‌های مورد علاقه آنها درجشنواره شرکت کنند و بخش دوم نیز به بهره برداری فرهنگی تعلق می‌گیرد که شامل کشف استعدادهای درخشان و هدایت آنها به ادامه فعالیت در رشته‌ خود پس از پایان جشنواره است.  
 
ریاحی اظهار داشت: بیش از 50 نفر در بخش استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند و در بخش نسلی دیگر نیز سعی شده از میان بهترین گروه‌ها هنرمندان حاذق انتخاب شوند و تصور می‌کنم جشنواره امسال جشنواره متنوع و خوبی برای سلیقه‌های مختلف باشد.  
 
اکبر محمدی مسئول بخش استعدادهای درخشان بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: برخورد با نسل جوان و سازماندهی و شناسایی کردن این استعدادها برای من تجربه‌ای جذاب است و امیدوارم ادامه فعالیت این استعدادها تنها محدود به جشنواره نباشد و پس از آن نیز ادامه پیدا کند.  
 
وی اظهار داشت: امسال در این بخش بیش از 50 نفر داوطلب داشتیم اما با توجه به ظرفیت‌های موجود تنها 50 نفر برای حضور در این بخش انتخاب شدند.  
 
محمدی تصریح کرد: ما برای هر کنسرت 4اجرای متنوع داریم که در کل شامل 28 اجرا می‌شود که اگر ظرفیت زمانی ما اجازه می‌داد این تعداد را به 35 اجرا می‌رساندیم.  
 
وی افزود: در بخشی از قسمت استعدادهای درخشان جشنواره سه گروه آنسانبل که شامل یک کواتت، یک تریو و یک ارکستر زهی می‌شوند و همچنین در بخشی دیگر حضور یک آهنگساز مطرح آمریکایی را شاهد هستیم.  

رامین صدیقی مسئول بخش بین‌الملل بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: تلاش کردیم امسال کیفیت بخش بین‌‌الملل را در حد مطلوبی نگاه داریم و از هنرمندانی دعوت کرده‌ایم که در هیچ یک از کشورهای منطقه به جز ترکیه اجرایی نداشته‌اند.  
 
وی افزود: امسال 7 گروه در قالب 13 اجرا در جشنواره حضور دارند که این گروه‌ها از کشورهای ارمنستان، اتریش، آلمان، ایتالیا، تونس، روسیه، سوئد، سوئیس، عراق، لبنان و نروژ حضور پیدا کردند.  
 
وی اظهار داشت: سال گذشته نخستین تجربه اکران فیلم‌های مستند در حوزه موسیقی داشتیم و امسال 5 فیلم خارجی و 4 فیلم ازکارگردانان ایرانی در بخش نمایش فیلم‌ها اکران می‌شود.  
 
امیر عباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: بخش نسلی دیگر از سال 90 در جشنواره طراحی شد و شاکله اصلی آن مولف بودن هنرمندانی است که این به این بخش دعوت می‌شوند.  
 
وی افزود: در طی 3 سال گذشته فرهنگسرای ارسباران میزبان این بخش بوده و امسال 12 گروه در قالب حضور 57 هنرمند در این بخش روی صحنه می‌روند.  
 
علی ترابی دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر در منطقه جشنواره‌ای بسیار معتبر و قدیمی است که با تلاش‌های صورت گرفته در سالهای اخیر روندی رو به جلو را طی کرده است.  
 
وی اظهار داشت : دو بخش بانوان و کودک را امسال مجدد به جشنواره اضافه کردیم که جشنواره امسال به طور همزمان در 9 سالن شهر تهران و در 6 استان دیگر از جمله استانهای گلستان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، هرمزگان وسیستان وبلوچستان برپا می‌شود.  
 
ترابی در این نشست گفت: امسال علاوه بر انتشار کتاب جشنواره برای تمامی اجراها بروشورهایی جداگانه‌ای منتشر می‌شود و لوح‌های فشرده اطلاعات کلی اجراهای جشنواره در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به نبودن هیچ اجرای موسیقی در فضای باز اظهار داشت: هنوز زیر ساخت‌های کلی برای برپایی اجراهای موسیقی در فضای باز فراهم نیست اما چنین موضوعی می‌تواند به عنوان ایده‌ای برای سایر ایام سال مطرح باشد.  
 
وی خاطر نشان کرد: رسانه ملی امسال در پوشش برنامه‌های جشنواره بیست و نهم فعالیت خواهد داشت و در هر جایی که لازم باشد ما آماده همکاری با رادیو و تلویزیون هستیم.  
 
انتهای پیام /
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار