معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد

سن، شایع‌ترین عامل ابتلا به "سرطان"/ موتورهای دیزلی عامل "سرطان ریه" در کشور

دکتر سیاری با بیان اینکه ابتلا به سرطان علل مختلفی دارد، گفت: از بین علل مختلف شایع‌ترین علت افزایش سن است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۱۴ بهمن در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان با بیان اینکه سالانه ۹۰ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند، گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که از بین علل ابتلا به سرطان سن، شایع‌ترین علت است در واقع با افزایش سن ژن‌ها دچار تغییرات می‌شوند و همین عامل است که باعث شیوع سرطان در سن بالا شده است. 

وی ادامه داد: تا ۲۰ الی ۳۰ سال آینده آمار سرطان در کشور به دلیل اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود، افزایش می‌یابد، بنابراین با پیشگیری می‌توانیم از سرطان‌ها در جامعه جلوگیری کنیم. 

سیاری ادامه داد: عوامل مختلفی در احتمال ایجاد سرطان دخیل هستند که آلودگی هوا هم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد کننده این بیماری است به طوری که افرادی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند نسبت به دیگر افراد احتمال ابتلا به سرطان بیشتری دارند. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه به عوامل ایجاد کننده سرطان در هوا اشاره و تصریح کرد: موادی مثل ذرات معلق که از اگزوز خودرو‌ها و موتور‌ها تولید می‌شوند سرطان زا هستند، همچنین موتورهای دیزلی که از خطرناک‌ترین عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا هستند باعث ۲۰ درصد آلودگی هوا محسوب می‌شوند که در ‌‌نهایت می‌توانند احتمال بروز سرطان را در افزایش دهند. 

وی عنوان کرد: فلزات سنگین که دارای آرسنیک هستند نیترات موجود در سبزیجات و افزایش آفلاتوکسین‌ها در خشکبار نیز از عوامل ایجاد کننده سرطان محسوب می‌شوند. 

وی خاطر نشان کرد: سیگار و مواد دخانی نیز از دیگر عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان هستند که طبق آمار ایران بیشترین مصرف تریاک را در دنیا دارد که همین ماده دخانی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان گوارش در افراد می‌شود. 



انتهای پیام/
برچسب ها: سن ، سرطان ، ژنتیک ، آلودگی هوا ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.