قم/ حجت الاسلام مقدمی:

چهارمین کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه علمیه در فیضیه برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: چهارمین کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه علمیه با موضوع جایگاه قرآن کریم، 14 بهمن‌ماه در سالن دارالشفا برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام محمود مقدمی اظهار داشت: چهارمین کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه علمیه با موضوع نقش قرآن در اجتهاد امروز و درس های حوزه روز دوشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در سالن اجتماعات فیضیه قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوره 30 مقاله با کیفیت بالا از اساتید سطح بالای حوزه دریافت شده که از میان آن ها چهار مقاله برتر انتخاب شد.

مدیر کل فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: دکتر برنجکار، حجت الاسلام ملکی، حجج اسلام طبسی و پیرعباسی برگزیدگان این دوره هستند که هر کدام از آنها در 15 دقیقه سخنرانی خواهند کرد.

وی افزود: در دوره سوم اگرچه تعداد مقالات ارسال شده بیشتر از دوره چهارمین بود، کیفیت زیادی نداشت و شرکت کننندگان طلاب سطوح پایین و متوسط حوزه بودند.

به گفته حجت الاسلام مقدمی حجت الاسلام زمانی، معاون بین الملل حوزه علمیه به عنوان استاد مدعو در این مراسم سخنرانی می‌کند.

مدیر کل فرهنگی حوزه های علمیه یادآور شد: مقالات ارسال شده در مجموعه ای چاپ شده و در اختیار مراجع تقلید و مسئولان حوزه علمیه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام مقدمی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت سال ها قرآن کریم حتی در حوزه های علمیه نیز مهجور است، عنوان کرد: همیشه اینگونه نبوده زیرا در سال های گذشته قرآن جایگاه والایی در حوزه داشته و در فقه استناد از قرآن کم تر است اما در مباحث کلامی از قرآن بیشتر استفاده می شود و در این زمینه باید کارشناسان پاسخ دهند.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی در حوزه های علمیه تصریح کرد: نشست های سیاسی و اجتماعی از سوی اداره فرهنگی 2 بار در سال در حوزه های علمیه و در استان قم این نشست ها ماهانه برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگی حوزه های علمیه تصریح کرد: برآن هستیم تا طلبه هایی که از مسائل سیاسی اطلاعات بیشتری دارند را آموزش دهیم تا در مدارس علمیه فعالیت کنند.

وی با اشاره به طرح حکمت حدیث عنوان کرد: این طرح امسال در حوزه های علمیه شهرستان ها گسترش زیادی داشته و در استان قم سال های زیادی است که برگزار می شود.

مقدمی افزود: بیش از هشت هزار نفر در این طرح شرکت دارند و طی این طرح طلاب در یک دوره 6 ساله کتب شهید مطهری را مطالعه کرده و استادی اشکالات آن ها را رفع می کند.

وی عنوان کرد: همچنین این طرح در تابستان نیز برگزار می شود به طوری که طلاب طی چهار سال و در دوره 40 روزه در اردوگاهی کتب شهید مطهری را مطالعه می کنند.

مدیر کل فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به نوشتن سیر مطالعات موضوعی ابراز داشت: سیر مطالعاتی درس تاریخ زیر نظر آقای پیشوایی تدوین شده و در آن موضوع های تاریخی از ضعیف به قوی به خواننده پیشنهاد داده شده است و در سال جاری درس کلام به پایان می رسد./

برچسب ها: قم ، حوزه ، علمیه ، کرسی ، آزاد ، اندیشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.