چگونه کودکانی مسئولیت‌پذیر داشته باشیم

داشتن اعتماد به نفس بالا، انعطاف‌پذیری، فعال بودن و پویایی از ویژگی‌های افراد مسئولیت‌پذیر است.

آزاده نجفی جامعه‌شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: مسئولیت‌پذیری به معنای قابلیت پذیرش و پاسخگویی به اموری است که روزانه توسط اجتماع و خانواده از فرد درخواست می‌شود.
 
وی به ویژگی‌های نوجوانان و جوانان مسئولیت‌پذیر اشاره کرد و افزود: داشتن اعتماد به نفس بالا، فعال بودن و پویایی، قبول شکست‌ها و ناکامی‌ها به جای مقصر جلوه دادن دیگران و تلاش جهت جبران آن، اتعطاف‌پذیر بودن و ... از ویژگی‌های افراد مسئولیت‌پذیر است.
 
نجفی به نقش والدین در مسئولیت‌پذیر کردن نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: شیوه تربیت استبدادی، سرزنش و نکوهش والدین، عدم هماهنگی بین پدر و مادر در تربیت فرزندان، نداشتن تجربه‌ی گروهی کودکان و عدم شرکت در بازی‌های دسته‌جمعی و فقدان محبت در درون خانواده از موانع رشد مسئولیت‌پذیری در کودکان نو نوجوانان می‌باشد.
 
وی به راهکارهای افزایش مسئولیت‌پذیری در خانواده اشاره کرد و تصریح کرد: مسئولیت‌پذیر بودن والدین و الگو گرفتن فرزندان از آنها، دادن استقلال به کودکان و نوجوانان در انجام کارهای شخصی، تقسیم وظایف در خانواده در حد توانانی آنها و مواجه شدن فرزندان با شکست‌ها و کسب تجربه توسط آنان می‌تواند در مسئولیت‌پذیری افراد نقش مهمی را ایفا نماید.
 
نجفی با اشاره به اینکه افراد مسئولیت‌پذیر در انجام امور فردی و اجتماعی قابل اعتماد و موفق‌ترند خاطرنشان کرد: معرفی مسئولیت‌پذیری به عنوان یک ارزش در خانواده و جامعه و تقویت آن می‌‌تواند در مسئولیت‌پذیری افراد تأثیر بسزایی داشته باشد.
 
انتهای‌‌‌‌‌‌پیام/
برچسب ها: کودکان ، مسئولیت ، ویژگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار