برای بررسی مذاکرات سازش ؛

کمیته چهارجانبه صلح امروز تشکیل جلسه می‌دهد

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه با ریاست اشتون به منظور بررسی مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، امروز تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره، کمیته چهارجانبه صلح  متشکل ازسازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه امروز با هدف پیشبرد روند سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی که رهبری آن را «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بر عهده دارد، در مونیخ نشستی را برگزار می‌کند.

ریاست این جلسه را "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده خواهد داشت و در این نشست "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه و "تونی بلر" فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه که همگی برای شرکت در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ حضور دارند، حظور خواهند داشت.

اشتون در این باره گفت که این نشست در زمانی برگزار می‌شود که باید تصمیمات دشوار و شجاعانه‌ای در این مورداتخاذ شود.

 وی اشاره کرد که فواید صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان واقعا زیاد است و ما امیدوار هستیم که 2 طرف به توافق صلح برای پایان دادن به منازعه دست یابند.

از سوی دیگر "مارتین اندیک" فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات سازش اظهار داشت که دولت "باراک اوباما" امیدوار است که طی هفته‌های آینده به یک چارچوب کلی دست یافت شود تا مذاکرات برای دستیابی به توافقنامه نهایی تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

قرار است در توافقنامه چارچوب کلی این به موضوعات اصلی منازعه فلسطینی-اسرائیلی از جمله  مسائلی مانند مرزها، شهرک‌های صهیونیست‌نشین، آوارگان فلسطینی و وضعیت قدس پرداخته شود.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" روز گذشته نوشت که "اندیک "در کنفرانسی با رهبران یهودی آمریکا جزئیات این توافقنامه را فاش کرد و گفت که این توافقنامه شامل بندهایی امنیتی و حاکمیت اسرائیل بر حدود 75 درصد شهرک‌ها، پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی و همچنین یهودیانی است که مجبور به ترک کشورهای عربی پس از سال 1948 شده‌اند.

اندیک همچنین اظهار داشت که به موجب این توافقنامه به 75 تا 85 درصد شهرک‌نشینان اجازه داده می‌شود در شهرک‌های کرانه باختری باقی بمانند که این امر در راستای تبادل بخشی از زمین‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بر اساس مرزهای سال 1967 صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام گرفته توسط مرکز مطالعات زاگبی، نشان داد که امید به موفقیت روند سازش طی دو دهه گذشته از زمان امضای توافقنامه اسلو، کاهش یافته است.

این نظرسنجی که از هزار فلسطینی و اسرائیلی بعمل آمده است، نشان می‌دهد که دو طرف به تلاش‌های جدید صلح به رهبری وزیر خارجه آمریکا اعتماد ندارند و تنها 18 درصد فلسطینیان و 19 درصد اسرائیلی‌ها توافقنامه اسلو را تحولی مثبت در تاریخ روابط خودشان می‌دانند و هر یک از طرفین معتقدند است که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست.

انتهاتی پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار