معاون مالی و اقتصاد شهری مطرح کرد:

رسیدن درآمدهای پایدار شهری به 60 درصد در پایان برنامه پنجم/ دولت تکلیف درآمد شهرداری ها را مشخص کند

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران عنوان کرد: براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران می بایست سالانه 10 درصد به درآمدهای پایدار شهرداری تهران اضافه شود وانتظار می رود در پایان این برنامه درآمدهای پایدار شهرداری تهران به بیش از 60 درصد برسد و به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، حسین محمد پورزرندی درمراسم هفتمین دوره قرعه کشی جوایز خوش حسابی پرداخت کنندگان عوارض شهری تهران ، از تعیین منابع مالی و ترافیک به عنوان دو مشکل بزرگ شهرها نام برد و تاکید کرد:  تعیین منابع مالی در مدیریت شهری دغدغه بسیاری از شهرهای بزرگ دردنیا  است که در کشورما باید به این دغدغه کسب درآمدهای پایدار رانیز اضافه کرد.
 
وی افزود: درشهرهای بزرگ دنیا بین 70 تا 80 درصد درآمد پایدار هستند که از این بین 20تا 25 درصد از این درآمدها از محل کمک های دولتی به دست می آید و مابقی نیز از محل عوارض پرداختی شهرداران کسر می شود .
 
به گفته پورزرندی در تهران و با شروع این دوره مدیریت شهری تنها 12 درصد ازدرآمدهای شهرداری، پایدار بود که خوشبختانه این رقم تا پایان امسال به 40 درصد می رسد البته هنوز با استانداردهای دنیا فاصله داریم .
 
وی یکی ازمهمترین مشکلات درکسب درآمدهای پایدار را عدم ضمانت اجرایی دریافت عوارض دانست و گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری های کشوراز
سال 61 بلاتکلیف مانده است و این باعث شده که شهرهای مختلف با توجه به اقتضاعات خود اقدام به کسب درآمد کنند که این مساله لطمات بزرگی را در پی داشته است .
 
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه درخواست ما از دولت تدبیر و امید آن است که پس از سی سال تکلیف لایحه درآمدی شهرداری ها را روشن کند تاکید کرد : با تعیین و تکلیف این لایحه وضعیت تمام شهرداری ها در کشور سروسامان خواهد گرفت .
 
وی با اشاره به اینکه بین 20 تا 30 درصد ازدرآمدهای شهر صرف هزینه های جاری و نگهداشت می شود عنوان کرد : اگر این رقم را بر جمعیت شهر تقسیم کنیم سالانه بیش از300هزار تومان فقط سرانه هر شهروند در تهران می شود . این در حالی است که در خوشبینانه ترین حالت شهرداری می تواند تنها سی هزار تومان از هر شهروند از محل عوارض کسب درآمد کند .
 
پورزرندی با اشاره به اینکه شهر تهران توسط پول شهروندان اداره می شود تصریح کرد: شهرداری تهران ازمحل عوارض مبلغ 750 میلیارد تومان از شهروندان تهرانی طلب کار است و نهادهای دولتی نیز از محل عوارض ساخت وساز و نوسازی بیش از هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکارهستند.
وی تاکید کرد: در هشت سال گذشته بالغ بر 70 درصد بودجه صرف کارهای عمرانی و زیربنایی درشهر شده است و دراین دوره مدیریت شهری 70 درصد کل دوران تاریخ بلدیه کارهای عمرانی صورت گرفته است.
 
به گفته وی بااین حجم عظیم  فعالیت، شهرداری تهران دربین سازمان های دیگر کمترین بدهی را دارد و تا پایان سال 90 بدهی تمام پیمانکاران خود را تسویه کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه سازمانی که نتواند از منابع دیگر استفاده ببرد سازمان کارایی نیست تصریح کرد : بدهی شهرداری تهران تا پایان سال 91 نزدیک  دو هزار میلیارد تومان است که این در مقایسه با حجم بودجه 14 هزار میلیارد تومانی رقم ناچیزی است .
 
وی با اشاره به مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض وکمک به توسعه و عمران شهر اظهار داشت : با تمام مشکلات ، در سالهای اخیر همواره شاهد بودیم مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض هرساله افزایش یافته است و این برای ما مایه افتخار است .

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار