دل دردی که با تکان دادن درمان می‌شود

بچه‌های مبتلا به کولیک (دل درد شایع نوزادان) بسیار حساسند و باید در حضور آن‌ها از هر نوع کشمکش و بحث و دعوا خودداری کرده تا محیط کودک باید بسیار آرام باشد.

دکتر خلیل فریور متخصص کودکان و نوزدان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کولیک نوعی دل درد تکرار شدنی در کودکان است که علت خاصی برای آن یافت نشده ولی شایع‌ترین دلیل گریه در شیرخواران است. 

وی در خصوص راه‌های درمانی کولیک افزود: در هنگام روبرو شدن با گریه شدید و طولانی مدت در کودک باید قبل از هرکاری با پزشک مشورت کنید تا مطمئین شوید گریه نوزاد علت دیگری نداشته باشد، حرکت‌های ملایم و تکان دادن کودک در گهواره باعث آرام شدن کودک می‌شود. 

وی ادامه داد: ممکن است کودک مبتلا به کولیک در آغوش افراد بزرگسال غیر از مادر بهتر آرام شود به مادر اطمینان دهید که مشکلی در شیر یا انجام مسئولیت مادریش وجود ندارد و احتمالا بوی شیر باعث تحریک و گریه نوزاد می‌شود. 

این متخصص تصریح کرد: گرما درد ناشی از کولیک را تسکین می‌دهد، خوابانیدن کودک روی یک حوله گرم و روی شکم پیچیدن کودک (به فرم قنداق) در یک پتوی نرم و حمام کردن، حال شیر خوار را بهتر می‌کند، بهتر است شرایطی فراهم شود که در ساعات عصر و شب مادر و نوزاد کاملا در آرامش و به دور از هر نوع استرس، ‌خستگی باشند. 

وی در پایان اظهار داشت: گاهی مکیدن انگشت تمیز مادر به آرامش کودک کمک می‌کند، لازم است که بعداز هربار شیر خوردن هوای بلعیده شده از معده کودک خارج و در اصطلاح آروغ شیرخوار گرفته شود هوای آلوده دود سیگار و بحث و دعوای والدین سبب تحریک نوزاد مبتلا به کولیک می‌شود. 



انتهای پیام/
برچسب ها: کولیک ، گریه ، قنداق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار