قم/ همزمان با دهه فجر؛

بهره‌برداری سرریز سد کبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم از به بهره‌برداری رسیدن سرریز سد کبار همزمان با دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حسن رضوی با اشاره به افتتاح سرریز سد کبار در دهه فجر اظهار کرد: سد کبار دارای قدمت 700 ساله است و نخسیتن سد قوسی دنیا از نظر مهندسی سدسازی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعمیراتی روی سد کبار در دوران صفویه انجام شد و اوایل انقلاب نیز تعمیراتی برای افزایش حجم آن صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم خاطرنشان کرد: اشکال اصلی این سد نداشتن سرریز بود بنابراین زمانی که سد پر می‌شد، آب از روی بدنه اصلی سد پایین می‌ریخت به طوری‌که این امر به سازه سد خسارت وارد می‌کرد.

وی عنوان داشت: احداث سرریز سد کبار ظرف دو سال به پایان رسید و اکنون آماده بهره‌برداری است و این امر سبب می‌شود به بدنه سد آسیب وارد نشود.

رضوی با بیان اینکه سد کبار دارای حجم مخزن یک‌میلیون متر مکعب است گفت: بخش عمده این سد رسوب گرفته که تا کنون 150 هزار مترمکعب رسوب‌برداری صورت گرفته و حجم مفید این سد 600 تا 700 هزار متر مکعب آب است.

وی خاطرنشان کرد: سد کبار بیشتر حالت تعادل‌بخشی دارد و چاه‌های آب شیرین قم نیز در منطقه کبار است که از این سد تغذیه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه سد کوچری از نظر فنی اوایل سال 93 آماده آبگیری است عنوان داشت: مسئولان محلی و استاندار اصفهان کمک‌های فراوانی کردند که امیدواریم با تامین اعتبار به موقع بتوان کار استملاک واحدهای مسکونی این منطقه را انجام داد./ز

برچسب ها: قم ، بهره ، برداری ، سرریز ، سد ، کبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.