نقش محوري رسانه در آگاهي‌سازي موضوع جمعيت

نشست پژوهشی جمعیت با محوریت نقطه نظرات و راهکارهای رسانه ای برگزار شد .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل آموزش و پژوهش سيما، نشست پژوهشي "جمعيت" با حضور عليرضا زاهديان رئيس پژوهشكده مركز آمار ايران، طاها نورالهي مشاور مركز آمار ايران و مريم جلالي مدير گروه خانواده شبكه 2 سيما و جمعي از مديران برنامه ساز صداوسيما در سالن اجتماعات اين اداره كل برگزار شد. 

عليرضا زاهديان ،رئيس پژوهشكده مركز آمار ايران ، در اين جلسه در خصوص موضوع چالش برانگيز جمعيت و علت روند نزولي آن گفت: با وجود اينكه روند جمعيت در حال كاهش است اما اميد به زندگي در چند سال گذشته پيشرفت به سزايي داشته به طوري كه توانستيم جايزه سال را دريافت كنيم.

وي ادامه داد:جمعيت مساله كوچكي نيست كه در يك جلسه قابل حل باشد و بايد به صورت تحليلي و با تشكيل اتاق فكر توسط چند گروه متخصص  مورد ارزيابي قرار گيرد. براي اين كار نياز به همياري و كمك همه مسئولان داريم تا مردم و جامعه را نسبت به موضوع جمعيت و افزايش آن آگاه كنيم.

زاهديان عنوان كرد: براي آگاهي جامعه از اتفاقات چالشي پيرامون جمعيت بايد اصلاحاتي در مورد برخي تعاريف صورت گيرد كه از جمله آن مي توان به راهكارهاي مبارزه با سالمندي، استفاده از بيمه هاي اجتماعي، افزايش طول عمر فعاليت سالمندان، استفاده از توان خانواده براي مراقبت و حمايت از سالمندان، اصلاح شاختار سني جمعيت و اصلاح فرهنگ « فرزند كمتر زندگي بهتر» اشاره كرد.

وي با اشاره به ديگر راه كارهاي افزايش جمعيت افزود: نقش رسانه در آگاهي بخشي به جامعه بسيار حائز اهميت است و با تشريح عواقب تك فرزندي و بي فرزندي و مسائل خانوادگي، تاكيد بر روابط فاميلي، كمك به اقناع نخبگان و معتمدين، تمركز بر مسدله طلاق، برگزاري همايش با حضور رسانه ها، تاكيد بر پديده پنجره فرصت شغلي، تمركز بر نقش محوري انشان در توسعه و تهيه گزارش هاي آماري ويژه برنامه سازان صداوسيما در جهت اطلاع رساني و آگاهي جامعه حركت كند.

در ادامه طاها نورالهي، مشاور مركز آمار ايران، نيز با ارائه نموداري از جمعيت، مقايسه با جهان و تراكم جمعيت به برآورد آينده ايران در باب جمعيت پرداخت و گفت: امروزه جمعيت شناسي دانشي است كه در آغاز با نگرش كمي به مطالعه و بررسي جمعيت هاي انساني مي پرداختند اما در ادامه كميت را نيز محوريت دتانمش خود قرار دادند.

وي ادامه داد: در سال 1950  جمعيت جهان 2/5 ميليارد نفر بود كه با گذر زمان در سال 2050 به 1/9 ميليارد نفر خواهد رسيد ايران نيز به لحاظ جمعيتي در جهان به رتبه هجدهم و در آسيا به رتبه دهم رسيده است كه با اين برآورد نسبت به سال هاي گذشته 900 هزار نفر افزايش داشته است.

نورالهي تصريح كرد: سطح خانوارهاي 5 نفره در مقايسه با 5 سال پيش به 21 درصد رسيده و در مقابل تعداد خانوارهاي تك نفره رو به افزايش است همچنين تركيب جمعيت ايران در سن كودكان زير 15 سال 23 درصد، جوانان 32 درصد، ميانسالان 39 درصد و سالمندان 5 درصد است كه با توجه به اين آمار جمعيت سالمندان در سال هاي آينده به 8 درصد افزايش خواهد داشت.

وي در پايان اظهار داشت: با وجود اينكه شايعاتي را مبني بر انقراض ايران در سال 1425  مطرح مي كنند بايد بگويم كه روند جمعيتي ايران در سال 1430 رشد منفي خواهد داشت و البته این نکته قابل تامل است .

گفتني است؛ اين نشست با ارائه نقطه نظرات مثبت و تحليلي از سوي مهمانان، کارشناسان و سخنرانان 2 ساعت به طول انجاميد.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار