دانشنامه سیاسی/

حزب اسلامی کار؛ از بطن خانه­ کارگر با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی به ­وجود آمد

حزب اسلامی کار یکی از حزب‌های اصلاح‌طلب ایران است که بعد از انتخابات هفتمین دوره­ ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ از بطن خانه­ کارگر به دبیرکلی ابوالقاسم سرحدی‌زاده، با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی به ­وجود آمد و در حال حاضر "حسین کمالی" دبیرکل این حزب اصلاح‌طلب است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حزب اسلامی کار" یکی از حزب‌های اصلاح‌طلب ایران است که بعد از انتخابات هفتمین دوره­ ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ از بطن خانه­ کارگر به دبیرکلی "ابوالقاسم سرحدی‌زاده" با کارکرد بیشتر سیاسی و کمتر صنفی به ­وجود آمد و در تاریخ پنجم بهمن ماه 1377 از وزارت کشور اجازه­ فعالیت یافت و در تاریخ بیست و نهم بهمن ماه همین سال به ­طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

از تاسیس خانه کارگر تا تاسیس حزب اسلامی کار

ریشه خانه­ کارگر به شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی می‌رسد. خانه کارگر به­ عنوان مدافع حقوق کارگران در جمهوری اسلامی ایران، توسط "حسین کمالی"، "علیرضا محجوب"، "علی ربیعی" تأسیس شد.

بعد از انتخاب شدن خاتمی به ریاست‌جمهوری و در راستای تحقق شعارهای رئیس‌­جمهور مبنی بر توسعه ­سیاسی عده‌ای از اعضای مرکزی تشکیلات خانه­ کارگر تصمیم به ایجاد حزب جدیدی به نام حزب اسلامی کار گرفتند. بدین ترتیب با ایجاد اين حزب، فعالیت سیاسی در حزب اسلامی کار و فعالیت صنفی و کارگری در خانه کارگر تفکیک شدند.

این مساله امکانی را به حزب تازه تاسيس داد که بتواند در مواقع خاص مواضع دوگانه بگیرد. به طور مثال در انتخابات مجلس نهم که اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی ارائه ندادند، حزب اسلامی کار با وجهه دیگر خود یعنی خانه کارگر وارد انتخابات شد و رسما کاندیدا معرفی کرد.

حزب اسلامی کار بعنوان یک حزب انتخاباتی معروف است و معمولا در هر انتخاباتی با کاندیدا کردن افرادی چون "علیرضا محجوب"، "سهیلا جلودارزاده"، "محسن سرخو" و "افشین حبیب‌زاده" وارد انتخابات می‌شود.





عملکرد سیاسی حزب 

در سال‌های ابتدایی این حزب که ابوالقاسم سرحدی زاده دبیرکلی آن را بر عهده داشت این حزب فعالیت جدی داشت. اما پس از آنکه "حسین کمالی" به دبیرکلی رسید، دیگر فعالیت خاصی به جز شرکت در انتخابات از این حزب مشاهده نشد. اما چند سالی است که نام این حزب مجددا بعنوان یک حزب فعال مطرح می‌شود که این امر نیز تا حد زیادی متاثر از فعالیت یک گروه جوان اصلاح‌طلب تحت عنوان سازمان دانشجویی در این حزب است.

شرکت شخصیت‌های سیاسی مطرح در جلسات و مراسم این سازمان باعث شده تا نام حزب اسلامی کار به تبع سازمان دانشجویی‌اش مجددا بعد از سال‌ها مطرح شود و در واقع سازمان دانشجویی زمانی در این حزب کار خود را آغاز کرد که دفتر حزب اصلاح‌طلب و قانونی دیگری در تهران باز نبود.

دبیرکل حزب اسلامی کار از ابتدا تاکنون

اولین دبیرکل این حزب در سال‌های 1377-1380 سرحدی‌زاده و پس از آن حسین کمالی دبیرکل این حزب شد که تا امروز نیز ادامه دارد.

سازمان‌های فعال در حزب

موسس و رئیس سابق سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار که فعالترین بخش این حزب است، مهدی جعفری بود که در مجمع عمومی اخیر این سازمان در شهریور 92 دیگر در انتخابات هیات رئیسه آن کاندیدا نشد. وی در این مجمع عمومی «مسکوت گذاشتن مصوبه مجمع عمومی پیشین سازمان در خصوص ادغام سازمان‌های جوانان و دانشجویی توسط دبیرکل حزب» و برخی رفتارهای غیر تشکیلاتی مسئولان این حزب را علت عدم کاندیداتوری مجدد خود عنوان کرد. او اما نفس فعالیت تشکیلاتی را حائز اهمیت دانست و باقی اعضای این سازمان را به ادامه فعالیت تشویق کرد. 

در حال حاضر مرتضی صفری معاون هماهنگی پیشین مهدی جعفری، ریاست سازمان دانشجویی را بر عهده دارد. امیرحسین خازه نیز نائب رئیس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار است.

حزب سازمان جوانان نیز به موازات سازمان دانشجویی تشکیل شده اما تاکنون نتوانسته برنامه قابل توجهی برگزار کند.

رئیس سازمان سبز حزب اسلامی کار مقداد علیاری، رئیس سازمان جوانان حزب اسلامی کار پیام مجرد و رئیس سازمان فرهنگی هنری حزب اسلامی کار مهرانگیز جعفری هستند.

اعضای حزب اسلامی کار

حسین کمالی، سهیلا جلودارزاده، محسن سرخو، سهیلا جلودارزاده، محمد نیشابوری تعدادي از اعضاي شاخص حزب هستند.



اعضای اخراج شده از حزب

الهه راستگو با نظر دبیرکل فعلی حزب اسلامی کار در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران سال 92 قرار گرفت و از طریق این لیست به شورای شهر راه یافت. وی در زمان انتخاب شهردار تهران بر خلاف تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان به محمدباقر قالیباف رای داد و با تک رأی او قالیباف شهردار تهران باقی ماند و بدين طريق محسن هاشمي گزينه مورد نظر اصلاح‌طلبان نتوانست آرای لازم را برای تصدی شهرداری تهران كسب كند و پس از آن شورای مركزی حزب با تشكيل جلسه و هماهنگی‌های لازم وی را از عضويت در حزب اخراج كرد.

معاونت‌ها

رییس دفتر سیاسی محمدتقی علی‌حسینی، سخنگوی این حزب محمد نیشابوری، مسئول سازمان‌ها سهیلا جلودارزاده، معاون استانها احمد منظمی، معاون آموزش بابک رحیمی، معاون هماهنگی حسین حافظی و معاون مالی سحر خسروی هستند.

دفتر سیاسی 

اعضای دفتر یا شورای سیاسی این حزب که با رای اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شده‌اند عبارتند از سهیلا جلودارزاده، محمدتقی علی حسینی، مهدی جعفری، حسن موسوی تبریزی، انتشاری، مسعود منشوری و افشین حبیب‌زاده.

رسانه‌های حزب اسلامی کار

وبسایت فراسخن ، وبسایت اندیشه نو، وبسایت پویش(متعلق به سازمان دانشجویی)

 در یک مقطع, محمد نیشابوری سخنگوی این حزب، وبسایت سلام نو که یکی از سایت‌های نسبتا مطرح اصلاح‌طلب است را متعلق به این حزب اعلام کرده بود که این موضوع توسط این سایت کاملا تکذیب شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار