بلر: حذف ایران از کنفرانس "ژنو2" غیرقابل اجتناب بود

نخست وزیر سابق انگلیس که برای حضور در نشست اقتصادی، در داووس سوئیس حضور دارد درباره باز پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو2 گفت: به نظر من این مساله غیر قابل اجتناب بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، تونی بلر درباره باز پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو2 گفت: به نظر من این مساله غیر قابل اجتناب بود؛ با توجه به هدف کلی که این نشست داشت و دیدگاه ها درباره نحوه انتقال را ترسیم می کرد، در صورتی که کشورها حاضر نبودند بر این اساس حضور یابند، به نظر نمی آید که بتوانند همراهی بکنند.

وی ادامه داد: از این رو باز پس گرفته شدن دعوت روشن است ولی مهم ترین و چالش ساز ترین کار این است که چطور می توانیم اطمینان یابیم این گفتگوها دست کم به راهی ختم شوند تا توافقی به دست آید که امکان می دهد خونریزی ها و ویرانی ها در سوریه متوقف شوند.

وی درباره اینکه وقتی خیلی از کسانی که در سوریه در حال جنگیدن هستند، حتی در سوئیس و گفتگوهای صلح حضور ندارند چنین چیزی چطور امکان دارد، گفت: البته این طور است. در صورتی که اوضاع به همین شکل ادامه داشته باشد، گزینه هایی که برای این کشور پیش رو قرار می گیرد بسیار دهشتناک است. تعداد زیادی از غیر نظامیان در میانه درگیری ها گرفتار و میلیون ها نفر آواره شده اند و کشوری که مهد تمدن بود نابود شده است. از این رو، هر چند دشوار و چالشی است، ولی ضروری است که گروه های مختلف گرد هم آیند و اصولی فراگیر را تدوین کنند چارچوبی بر این اساس درست شود که بتوانیم به پیش برویم زیرا در غیر این صورت، ویرانی ها ادامه خواهد داشت.

وی گفت: می دانم که مردم انگلیس و آمریکا درگیری های زیادی بر سر افغانستان و عراق داشتند و دیگر نمی خواهند در خاورمیانه درگیر شوند ولی در نهایت، چیزی که روی می دهد این است که تصاویر و تحولاتی که شاهدش هستیم قرار نیست در مرزهای سوریه متوقف شوند و به نظر من این چیزی است که باید آن را درک کنیم.

نخست وزیر سابق انگلیس درباره بالا گرفتن درگیری های فرقه ای در عراق و مسئولیت کشورهای حمله کننده به این کشور از جمله انگلیس در ویرانی های امروز گفت در حقیقت، کار ما این است که هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم این مردم بتوانند چنین کاری بکنند زیرا در غیر این صورت، هر کدام از کشورهای منطقه می توانند هدف این گسیختگی باشند. البته این مشکلات بخصوص مشکلات سوریه به هیچ روی در سوریه یا منطقه متمرکز نخواهد ماند.

وی درباره مشکلات شخصی اش که در رابطه با جنگ عراق پدید آمده است گفت اگر ما تصمیم دشوار مداخله و برداشتن یک دیکتاتور ظالم را که عامل مرگ صدها هزار نفر بود اجرا کنیم، باید منتظر پیامدهای آن باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار