خسروانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توزیع "بنزین یورو 4" در هشت کلانشهر کشور/ تولید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین باکیفیت در "پالایشگاه اصفهان"

معاون پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از توزیع بنزین یورو4 در هشت شهر کلان‌شهر که در معرض آلودگی هستند خبر داد و گفت: برنامه شش ماهه ای برای توزیع بنزین یورو 4 در این شهرها در اولویت قرار گرفته که تا خرداد سال 93 اجرا می‌شود.

شاهرخ خسروانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه حدود 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود اظهار داشت: از این میزان نزدیک به 8 تا 10میلیون لیتر برحسب شرایط وارداتی است و مابقی در کشور تولید می‌شود.
 
وی تصریح کرد: شرکت پالایش پخش فرآورده‌های نفتی از چند سال قبل طرح‌های توسعه ارتقای کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل را در کشور در اولویت کاری خود قرار داده و هم‌اکنون میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای این امر مهم  15 میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود 9 میلیارد دلار برای ایجاد واحدهای ارتقای کیفیت اختصاص یافته و به تبع آن یکسری از پروژه‌ها در داخل پالایشگاه به بهره برداری رسید و برخی از پروژه ها در حال تکمیل شدن است.
 
معاون پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حال حاضر پروژه پالایشگاه امام خمینی شازند افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت عملیاتی شده که در این پالایشگاه 15 تا 16 میلیون لیتر همچنین، در پالایشگاه تهران حدود 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید می‌شود.
 
وی اضافه کرد: پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه اصفهان در مهر ماه سال ‌جاری عملیاتی شده و بنزین تحویلی این پالایشگاه به صورت سوپر است که در این پالایشگاه مراحل تست و نهایی کردن ارتقای کیفیت در حال انجام است که در چند ماه آینده وارد مدار عملیاتی می‌شود.
 
خسروانی با تأکید بر اینکه مرحله ارتقای کیفیت پالایشگاه اصفهان در نیمه اول سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با بهره‌برداری از واحد توسعه تکمیلی روزانه 10 میلیون لیتر بنزین باکیفیت تولید می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: طرح‌های توسعه‌ای همچنین در پالایشگاه‌های تبریز، لاوان و بندرعباس در حال اجراست.
 
*** توزیع بنزین یورو 4 در هشت کلانشهر
 
خسروانی از توزیع بنزین یورو4 در هشت شهر کلان‌شهر که در معرض آلودگی هستند خبر داد و گفت: شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز ، اراک و تهران هستند که به همین مظور برنامه شش ماهه برای توزیع بنزین یورو 4 در این شهرها در اولویت قرار گرفته که تا خرداد سال 93 اجرا می‌شود.  
 
وی تأکید کرد: تمرکز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیشتر برای شهرهای بزرگ است به طوری که از 67 میلیون لیتر، 13میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود که این در حالی است که نزدیک 20درصد بنزین تولیدی در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
***پیشرفت 67درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 
خسروانی از پیشرفت 67 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه حدود 360هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود و در صورت راه‌اندازی این پالایشگاه حدود 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت وارد چرخه سوخت کشور می شود که در این صورت بطور کامل کشور تحت پوشش کامل بنزین یورو 4 خواهد بود.

وی گفت: طبق تعهدی که خودروسازان دادند در یک پروسه زمانی تمام خودروها به سوخت یورو 4 مجهز خواهند شد و ما منتظر هستیم که برنامه آنها عملیاتی می شود بحه ارتقای کیفیت یک موضوع مستمر است که همیشه اجرا می شود.

خسروانی تصریح کرد: برنامه زمانبندی وزارت نفت و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تهیه و توزیع سوخت با کیفیت است در حال حاضر سوختی که در کشور توزیع می شود در حدسوخت استاندار و بهتر از یورو 2 است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بنزین ، یورو ، پالایشگاه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار