از سوی برگزیده جشنواره رازی؛

انحصار "سامانه راهبری جراحی" شکسته شد

انحصار ساخت سامانه راهبری جراحی که تا به حال در اختیار آمریکا و آلمان بوده توسط یکی از محققان کشور شکسته شد.

دکتر علیرضا احمدیان دکترای مهندسی پزشکی و برگزیده رتبه اول گروه ابداعات و اختراعات جشنواره علوم پزشکی رازی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: توسعه و پیشرفت فناوری‌‌های تصویر‌پرداری پزشکی به طور گسترده‌ای فرآیند درمان را متحول کرده است در گذشته کاربرد تصاویر پزشکی در جراحی به تصاویر قبل و بعد از عمل محدود می‌شد و به طور مستقیم در فرآیند جراحی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند. 

وی با بیان اینکه اما امروزه می‌توان از تصاویر بیمار به صورت هم زمان با روند جراحی، برای هدایت ابزار جراحی، تحلیل و کنترل مسیر جراحی به صورت بلادرنگ استفاده کرد، افزود: در سامانه راهبری ساخته شده، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تحلیل و بازسازی تصاویر و اطلاعات حاصل از تصویربرداری بیمار توام با بکارگیری سیستم‌های ردیابی، صحنه‌ای منطبق با آناتومی بیمار، از ناحیه عمل جراحی که دید مستقیم جراح به آن امکانپذیر نبوده است بر روی صفحه یارانه نمایش داده می‌شود. 

احمدیان عنوان کرد: با بکارگیری این اطلاعات تصویری و ردیابی بلادرنگ موقعیت ابزار جراحی، می‌توان دقت و کیفیت جراحی را بیش از پیش افزایش داد به طوری که امروزه فناوری راهبری جراحی کاربردهای پزشکی گسترده‌ای را از یک بیوبسی ماده تا جراحی‌های پیچیده تحت پوشش قرار داده است. درواقع این سیستم‌ها دقت و کیفیت عمل‌های جراحی را بهبود می‌بخشند و انجام موفقیت‌آمیز عمل‌های پیچیده و خطرناکی را که پیش از این با مرگ و میر و با ضایعه‌های دائمی بسیاری همراه بوده اند را امکانپذیر می‌کند. 

وی با بیان اینکه حوزه کاربردی این سیستم‌ها در جراحی مغز و اعصاب، گوش، حلق و بینی، ارتوپدی، ستون فقران، قلب و رادیوتراپی است، تصریح کرد: کلیه مراحل طراحی، پیاده سازی و ساخت این سیستم در ایران انجام شده است و تنها انحصار آن در اختیار دو کشور آمریکا و آلمان بوده است. استفاده بیش از ۶۰ جراح معتبر کشور از این سامانه در بیش از ۶۰۰ جراحی نشان از موفقیت واقعی این سامانه در فرآیندهای جراحی دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
آفرین به برادران ایرانی فدایی دارین
آخرین اخبار