در حاشیه پزشکی این هفته مطرح شد

نیاز به تحول در پوشش "بیمه‌ها"

مردم در برخی از قسمت‌ها نسبت به عدم پوشش بیمه‌ها ناراضی بوده به طوری که در حوزه‌های دارو، آزمایشگاه‌ها، عکسبرداری‌ها و برخی تجهیزات پزشکی بیش از هفتاد درصد را شخصاً پرداخت نموده و بیمه‌ها عملاً در این قسمت‌ها هیچ پوششی ارائه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران که به همراه رئیس بیمه سلامت به بیمارستان شریعتی مراجعه کردند تا نسبت به رضایتمندی مردم از بیمه‌های خود پرسش نمایند. 
در مصاحبه برخی از مردم اظهار رضایت کرده‌اند اما نارضایتی مردم بیشتر در قسمت‌های آزمایشگاه‌ها، تجهیزات پزشکی و عکسبرداری‌ها بوده به نحوی که برخی آزمایشگاه‌ها و بخصوص آزمایشگاه‌های خصوصی باید سهم زیادی از هزینه‌ها را پرداخت نمایند. 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان مردم معتقدند که بیشتر "هزینه‌های دارویی" را نیز شخصاً پرداخت نموده و بیمه‌ها مقدار بسیار کمی یا حتی در برخی موارد هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند. 

محسنی رییس سازمان بیمه سلامت گفت: آماده هستیم برای سال آینده در جلسه شورای عالی سلامت در تعیین تعرفه‌ها تجدید نظر کنیم چرا که وضع مالی این سازمان بهتر شده و لذا پوششمان نیز فراگیر‌تر خواهد شد. 

یکی دیگر از بخش‌هایی که مردم از آن ناراضی بوده‌اند بخش تصویر برداری است مثل سی تی اسکن و‌ ام آر آی، که مردم بسیار گله‌مند بوده و معتقدند باید تمام هزینه‌های مربوطه را شخصاً پرداخت کنند. 

در ادامهٔ مصاحبه و با مراجعه به داروخانه بیمارستان نیز نارضایتی مردم زیاد بوده به طوری که مردم می‌گفتند برخی داروهای خاص را باید با هزینه‌های زیاد خریداری کرده و عملاً "بیمه‌ها" هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند زیرا طرف قراداد نبوده و هیچ گونه تعرفه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. 

سروش رئیس بیمارستان دکتر شریعتی اعلام کرد که از بیمه‌ها تشکر می‌کنیم چراکه با پرداخت هزینه‌ها سبب جلوگیری از تعطیلی بیمارستان‌ها شده‌اند. 

دکتر سروش اظهار کرد: گاهی اوقات با مراجعه بیماران افغان مواجه هستیم که در مورد خاص یکی از این بیماران حدود ۴۰ میلیون هزینه درمانش شده و توانایی پرداخت آن را ندارد که بنده بین اخلاق، شرع و ادارهٔ بیمارستان گیر کرده‌ام چرا که اخلاق و شرع به ما می‌گوید این بیمار را مرخص کنم اما با این کار عملاً قادر به ادارهٔ بیمارستان نبوده و هزینه پرستار و دکتر و تجهیزات و نگهداری را نمی‌توانیم پرداخت نماییم تا پیش از این کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان کمک می‌کرده اما این کمک‌ها دیگر وجود ندارد. 

 وی اظهار داشت: تعدادی از کارهای تشخیصی بیمارستان مثل "آندوسکوپی" تحت پوشش بیمه نیست و برخی از تجهیزات پزشکی را نیز بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند. 

وی افزود: در برخی از موارد بیمار پس از پرداخت هزینه‌ها، بیمه برخی از این هزینه را به وی پرداخت می‌کند ولی در برخی از خدمات مثل سونوگرافی بیمار تمام هزینه را پرداخت می‌نماید و هنوز تعرفه‌ای برای آن تعریف نشده است. 

محسنی رییس سازمان بیمه سلامت گفت: با پوشش قرار دادن این طور خدمت‌ها و افزایش بستهٔ خدمتی که در دستور کار شورای عالی بیمه است، بتوانیم پوششمان را به حدی برسانیم تا پرداخت از جیب مردم کمتر شود و روند نزولی را طی کند. 

رضایتمندی مردم برای اختصاص بخشی از یارانه به سلامت
اما برای اینکه مردم پول کمتری برای بهداشت و درمان صرف کنند گفته می‌شود که بیمه‌ها نیاز به منابع دارند که این منابع می‌تواند از یارانه‌ها تامین گردد. 

خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مصاحبهٔ مردمی با پرسش موافق تعلق بخشی از "یارانه‌ها" برای صرف هزینه‌ها برای بهداشت و درمان مردم با واکنش مثبت مصاحبه شونده واقع شده و مردم نیز به این امر اظهار رضایت کرده و نسبت به آن پاسخ مثبت داشتند. 

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان گفت: ما امیدواریم این اقداماتی که شده و در طول این چند ماه هم رسانه‌ها کمک کردند و هم مسئولان تا جایی که از دستشان برآمده مشکلات مردم را بیان کردیم این کار منجر شود به اینکه اگر هدفمند می‌شود یارانه‌ها حتماً به حوزهٔ سلامت وارد شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۳۶ ۲۶ دی ۱۳۹۲
با سلام باید خدمت شما عرض کنم که بنده صد در صد با این عمل که منابع بیمه از یارانه ها تامین بشه مخالفم چون دارم ماهانه حداقل هفتاد هزارتومان به عنوان حق بیمه از من گرفته میشه با تشکر
آخرین اخبار